دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساخت ژل جدید ایمپلنت زیست تجزیه‌پذیر برای غضروف‌ها

ساخت ژل جدید ایمپلنت زیست تجزیه‌پذیر برای غضروف‌ها
محققان ژلی ابداع کرده‌اند که به عنوان داربست غضروف مصنوعی عمل کرده و از نمونه واقعی تقلید می‌کند.
کد خبر : 854557

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، غضروف‌های مفصلی بدن انسان برای حرکات ظریف و راحت حیاتی هستند. هنگامیکه آن‌ها آسیب ببینند، درد در بدن ایجاد و توانایی عضو کمتر می‌شود و این شرایط حتی ممکن است به آرتروز بیانجامد.

اکنون محققان روشی برای دستیابی به این ویژگی‌ها را در یک ژل زیست تجزیه پذیر ساخت انسان ابداع کرده‌اند. محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا به رهبری هونگبین لی در این باره می‌گویند: غضروف حساس است. ایمپلنت زیست تجزیه پذیر غضروف باید به اندازه‌ای سخت باشد که بتواند خم شود یا تغییر شکل دهد و درعین حال به اندازه‌ای نرم باشد که به عنوان مفصل کارآمد باشد. دستیابی به این ترکیب کار مشکلی است.

لی و هم تیم هایش یک روش جدید برای سخت کردن یک ژل پروتئینی نرم بدون از بین رفتن قدرت آن ابداع کرده‌اند که در نتیجه درهم تنیدن زنجیره‌ای خاص از پروتئین‌هایی که شبکه ژل را می‌سازند، به وجود آمده است. این زنجیره‌های درهم تنیده می‌توانند حرکت کنند و در نتیجه انرژی ناشی از پریدن را از بین می برد.

یکی از محققان این تیم ادامه می دهد: علاوه بر آن ما این امر را با روش‌های فعلی تا کردن و باز کردن پروتئین‌ها ترکیب کردیم که به پراکنده شدن انرژی منجر می‌شود. نتیجه حاصل ژلی با خواص کاملا پاک است.

به گفته وی، این ژل می‌تواند فشار در سطح غضروف را تحمل کند و به سرعت بهبود یابد و به شکل اولیه خود بازگردد.

محققان در مرحله بعد ژل را در بدن خرگوش‌ها ایمپلنت کردند. در غضروف مفصلی ۱۲ هفته پس از ایمپلنت نشانه‌های قابل توجهی از بهبود مشاهده شد. البته این تحقیق باید ادامه یابد تا توازن بین سختی و نرم ژل تنظیم شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته