همگرایی متخصصان رشتههای مختلف در رویداد «بینشانه»
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رویداد بینشانه (سکوی اشتراک بینش نو) برای ششمین سال در استان تهران و با حضور روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهور، جمعی از مدیران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در تالار شهید مدرس انستیتو پاستور ایران برگزار شد.
بینشانه رویدادی است که دید تازهای از موضوعات جهان اطراف به مشارکتکنندگان میدهد چرا که ماموریت بینشانه چنان که از اسمش پیداست ایجاد بینش جدید در مخاطبین است. ششمین رویداد بینشانه نیز با رسالت به اشتراکگذاری بینش و تجربیات متخصصان حوزههای مختلف، این بار با هدف بررسی چالشها و موانع موجود در مسیر توسعه فناوری در کشور از منظر دانشگاه تا صنعت و با حمایت مرکز راهبردی فناوریهای همگرا برگزار شد.
این رویداد با هدف تسهیم دانش، نوآوری و سرمایههای تجربی افراد با تخصصهای گوناگون به صورت سالانه برگزار میشود.
اشتراکگذاری تجربیات، زمینههای گفتوگو و بحث و تبادلنظر را در میان شرکتکنندگان و سخنرانان ایجاد میکند. گفتوگو، تبادلنظر و همگرایی، هدف اصلی رویدادهای بینشانه است.
توصیههایی به دانشجویان برای ورود به عرصه کارآفرینی
مجید دهبیدیپور کارشناس فعال در امور فناوری و نوآوری از سخنرانان این رویداد توصیههایی به دانشجویان برای ورود به عرصه کارآفرینی داشت و با اشاره به گراف گفت: گرافها یکسری نقطهاند که با خطوط به هم وصل میشوند.
وی خطاب به دانشجویان افزود: گراف تشکیل دهید به این معنی که در معرض قرار بگیرید، کار تشکیلاتی، گروه دانشجویی نتورک پیدا کنید، تاریخ بخوانید؛ زیرا معلم انسانهاست.
وی ادامه داد: یک تعبیر میگوید؛ عمرمان کوتاه است، اگر بخواهیم به عمرمان عمق دهیم باید تاریخ بخوانیم. تاریخ را از منظر گراف بخوانید. پر از انسانهای تأثیرگذار است که در نقش نقطههای گراف هستند و ارتباط اینها خطوط این گراف را تشکیل میدهد و اینکه چطور روابط شکل میگیرد و چگونه روابط از هم میپاشد.
دهبیدیپور افزود: بسیاری از آموختهها را از ذهن بزدایید و به جای آن مهارت نرم یاد یگیرید. قدرت اراده انسان را باور کنید. هر جا انسان اراده انجام کاری را داشته، موفق شده است مانند اینکه انسان تصمیم به رفتن به کره ماه گرفته و انجام داده است.
راهکارهای عملی کسب موفقیت از نگاه کارآفرینی
علی فرشیدفر قائم مقام گروه پژوهش صنعت مدرن از دیگر سخنرانان این رویداد درباره ایده تا بازار گفت: ایده تا بازار یک ادبیاتی دارد که شامل مهار تصورات، خلاقیت، مهندسی ایده، اختراع، نوآوری، محصول، فناوری، خدمات، کارآفرینی و خدمات تا بازار میشود.
در ادامه به تعریف مفهومی فناوری و نوآوری، شیوهها منابع و انواع آن پرداخته شد.
سطوح نوآوری بر اساس Triz بخش دیگری از مباحثه مطروحه در این بخش بود که حیطه نوآوری در آن شامل راهحلهای معمولی، نوآوریهای کوچک در یک موضوع، نوآوریهای بزرگ در یک فناوری، نوآوریهای خارج از محدوده فناوری و اکتشاف معرفی شدند.
در این بخش به عوامل موفقیت اعم از ایده، اجرا و انگیزه خوب هم پرداخته و اشاره شد که انگیزه برای آموزشهای جدید بسیار مهم است. اینکه ایده نوآورانه و منحصربهفرد که بر اساس حل مساله باشد و نیز نیاز بازار را پوشش دهد تا چه اندازه ارزشمند است.
باید توجه داشت، ارزشگذاری به روی ایدهها نیز در مشورت با حرفهایها صنعت و منتورها باشد و از مشورت با غیرحرفهایها پرهیز شود.
در ادامه به ارائه ایده آسانسوری در دنیای امروز اشاره شد که چنین ارائهای باید، خلاصهسازی سریع یک ایده، محصول یا خدمات در طول یک مسیر کوتاه را در خود داشته باشد.
مهارتی برای انقلاب دانشبنیان
سیدکامران باقری عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت فناوری ایران، سخنران بعدی بینشانه بود که با موضوع نوآوری در صنعت ایران و نگاهی متفاوت به طرح موضوع پرداخت.
باقری افزود: بهرغم سابقه تاریخی بسیار خوب در بعضی از صنایع مانند صنعت فرش که در کل زنجیره تأمین صنعت فرش حتی در زنجیره فروش نیز موفق عمل کردهایم؛ اما در بحث صادرات در بخشهای دیگر موفق عمل نکردهایم؛ اگر دانشبنیانها یک سوم مهارت صنعتگران فرش را داشتند قطعاً انقلاب دانشبنیان اتفاق میافتاد.
باقری ادامه داد: در تحقیقی که در رابطه با صادرات ایران در سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۶ مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد در این حوزه خوب عمل نکردهایم. در حوزه واردات نیز با وجود تحریم در بعضی بخشها واردات بیرویه داشتهایم.
وی اظهار کرد: سابقهای هم داشتهایم که صنعت محصول خلق میکرد و محصولات بومی بود و تحت تأثیر تکنولوژی غرب نبود. امروز فرهنگ ما از دولت تا داخل خانهها تغییر کرده و در خرید کردن خلاصه میشود به نحوی که فرهنگ خرید، جایگزین فرهنگ ساخت و فرهنگ خلق کردن، شده است.
ضرورت بومیسازی الگوهای تحقیقات و فناوریهای نوین
محمد صلای نادری مجری طرح سرمایهگذاریها و مهندسی مالی شبکه انتقال و فوق توزیع توانیر سخنران دیگر این رویداد به تبیین موضوع ساخت ایران و به ضرورت بومیسازی الگوهای تحقیقات، ارتباط صنعت با دانشگاه و توسعه فناوریهای نوین پرداخت.
وی ویژگیهای ارتباط با صنعت و دانشگاه را برشمرد و دانشگاه را عمدتاً اقتباسی و صنعت را عمدتا وارداتی برشمرد و در رابطه با دانشگاه آمارهایی عنوان کرد: اعم از ۷۰ هزار عضو هیئت علمی به همراه دانشجویان که موتور محرکه پیشرفت تولید علم کشور محسوب میشود. دانشمندان کشورمان در سال ۲۰۱۳ تاکنون با تولید بالغ بر ۱۷ هزار مقاله ISI در جایگاه اول تولید علم غرب آسیا و رتبه پانزدهم تولید علم جهان قرار دارند.
به گفته صلای نادری بیشترین موفقیتهایی که دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در راستای اسناد بالادستی به دست آورده اند نصیب تولید علم در قالب انتشار مقالههای تحقیقاتی در نشریات معتبر است.
وی به مثلث پیشرفت شامل دولت، دانشگاه و صنعت و نقش و وظایف هر یک از این نهادها اشاره کرد.
صلای نادری استراتژیهای کلان در افق آینده را شامل توسعه پژوهش با رویکرد انجام پژوههای راهبردی و کلان، ایجاد و توسعه حوزههای جدید پژوهش در جهت رفع نیازهای کشور، کاربرد و تجاریسازی نتایج تحقیقات، آیندهنگاری سیاستپژوهی و برنامهریزی فناوریهای نوین عنوان کرد.
وی ادامه داد: الگوی ارتباط صنعت و دانشگاه در ایران قابل اقتباس از کشورهای پیشرو نیست، نتایج و تجربیات کشورهای پیشرو باید بررسی و پس از بومیسازی مورد استفاده قرار گیرد. با ایجاد تغییرات در نقش دولت، دانشگاه و صنعت میتوان به ارتباط موثر و دائمی بین دانشگاه و صنعت امیدوار بود.
سخنران پایانی علی زواشکیانی مهندسی صنایع با موضوع نقش دانشگاههای نسل چهارم در تحولات انقلاب صنعتی چهارم به طرح بحث پرداخت.
وی افزود: بخشی از عبارات کلیدی نیازمندی صنایع و کسب و کارهای ایرانی در آستانه انقلاب صنعتی چهارم شامل چالش سرمایه انسانی، شبکهسازی و اشتراک تجربه، آموزش عملی و تجربی، فضای هم اندیشی، پایگاه داده قوی و ثبت تکنیکهای کسب و کار، شبکه بینالمللی، مطالبهگری و چانهزنی است.
زواشکیانی روندهای مهم کشور که بر نقش دانشگاهها در کسبوکارها موثرند را اینگونه برشمرد: استفاده از روش Push در حوزه تامین نیروی انسانی که عدم اتصال بین کانونهای عرضه و تقاضا در نظام آموزشی کشور را شامل میشود، طراحی غیربهینه ارتباط صنعت و دانشگاه و نیز نبود تعداد کافی شرکتهای مشاورهای به عنوان واسط بین دانشگاه و صنعت از جمله مسایل پیش روی استارتآپها هستند.
روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور هم دقایقی در بخش پایانی این رویداد حضور یافت و با شرکت کنندگان گفتوگویی صمیمانه داشت.
بینشانه، مجموعه گفتوگوهایی است که قرار است با آنها به موضوعات جهان اطرافمان از منظر تازهای نگاه کنیم. جهانمان تازه شود، نگاهمان هوا بخورد و با ظرفیت جدید حاصل از درک جهان تازه و نگاه تازه، در روشنایی تصمیمهای جدید و بهتر بگیریم.
انتهای پیام/