دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سرپرست (ستفا) جهاد دانشگاهی عنوان کرد؛

ارائه الگوی مناسب تجاری سازی فناوری‌ها در جهاد دانشگاهی

ارائه الگوی مناسب تجاری سازی فناوری‌ها در جهاد دانشگاهی
سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی (ستفا) گفت: جهاددانشگاهی مسیر تجاری سازی فناوری را ایجاد کرده و یکی از مشکلات اساسی در حوزه تجاری مالکیت فکری است.
کد خبر : 854117

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،  مسعود ابراهیمی سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی(ستفا) در پنجاه و دومین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در حال برگزاری است، اظهار کرد: جهاددانشگاهی به خوبی مسیر تجاری سازی فناوری را ایجاد کرده و یکی از مشکلات اساسی در حوزه تجاری مالکیت فکری است.

وی افزود: بسیاری از فعالیت‌ها را در قالب قانون جهش فناورانه می‌توان انجام داد. بخشی از اعتبارات پژوهش با هماهنگی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی به سازمان تجاری سازی برای کمک به تجاری سازی محصولات تخصیص یافته است.

**تبیین مدل کسب و کار مناسب حوزه پژوهش و فناوری 

سرپرست دفتر تخصصی علوم پایه، فنی و مهندسی معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی نیز گفت: مدل کسب و کار نقشه راه انتخابی برای پیاده سازی موفق یک پژوهش دانش بنیان (تبدیل دانش به ثروت) است.

محمدرضا توکلی‌محمدی اضافه کرد: طرح‌های پژوهشی باید از دانش فنی به سمت فناوری و بعد تبدیل به صنعت شود تا بتوان از این طریق ارزش آفرینی انجام داد.

وی بیان کرد: نحوه ارزیابی فرایند تبدیل دانش به ثروت، بازنگری سیاست‌های ساختاری و قوانین فعلی، تاثیر تحولات درون و برون سازمانی در سیاست‌های کسب و کار و پیشنهاد مدل کارآفرینی از مهمترین محور‌های تدوین طرح کسب و کار است. باید موانع طرح‌های کسب و کار اعم از قوانین، نحوه همکاری بین اجزای کسب و کار و سایر موارد مرتفع شود تا بتوان به سمت تسهیل طرح‌های کسب و کار دستیابی به نتیجه رسید.

**آسیب شناسی ساختار‌های پژوهش و فناوری 

سرپرست دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز عنوان کرد: در حوزه کشاورزی چهار پژوهشکده، ۱۸ گروه و ۲۷ مرکز خدمات تخصصی وجود دارد.

سیدضیاء نصرتی ادامه داد: در جهاددانشگاهی شایسته سالاری تقویت شود و فرایند جذب نیرو‌های هیئت علمی طولانی شده و باعث عدم نگهداشت  ساختار‌های پزشکی با مشکلاتی مواجه شدند که برای دستیابی به درآمد پایدار واحد‌ها اجبارا به سمت ساختار‌های پزشکی حرکت می‌کنند و باعث ایجاد ضعف در گروه‌های علوم انسانی و هنر شده است.

وی تأکید کرد: نباید نگاه درآمد زایی به گروه هنر و علوم انسانی داشت. باید یک نظام ارزشیابی در جهاددانشگاهی ایجاد شود تا نیرو‌های موثر بیشترین برخورداری را داشته باشند. باید ظرفیت‌های موجود در واحد‌های جهاددانشگاهی به هم متصل شود تا در یک اقدام کلان بصورت سیستمی برنامه‌ها پیش روند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب