دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط فناوران کشور؛

دیوارهای سبک بتنی تولید شد/ دیوار بی‌آوار با مقاومت بالا

دیوارهای سبک بتنی تولید شد  دیوار بی‌آوار با مقاومت بالا
محققان دانش‌بنیان موفق به ساخت دیوارهای سبک بتنی شدند که با توجه به پایین بودن وزن این بتن‌ها سرعت اجرای پروژه بالا رفته و باعث کاهش بار مرده ساختمان می‌شود.
کد خبر : 853254

سیدرضا میرکمال از اعضای گروه تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در تشریح مزیت‌های دیوار بتنی سبک ساخته شده در این شرکت اظهار کرد: این محصول با توجه به اینکه باعث پایین آمدن وزن سازه می‌شود سرعت در ساخت‌وساز را بالاتر برده و هزینه‌های جانبی و آهن‌آلات را کاهش می‌دهد که  مقرون‌به‌صرفه است.

وی افزود: این محصول از نظر قیمت نسبت به بتن با متریال‌های سنتی که قبلاً استفاده شده ۲۰ تا ۳۰ درصد گران‌تر بوده؛ اما نسبت به بتن‌هایی با متریال‌ مدرن که اکنون مورد استفاده هستند ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر است. مزایای دیگر این محصول را می‌توان سرعت اجرای بسیار بالا، حذف بار مرده ساختمان، عایق صوتی و رطوبتی بهتر با ضخامت بسیار پایین‌تر نسبت به دیگر بتن‌ها نام برد.

عضو گروه تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: مهم‌ترین خصلت این دیوار مقاومت بالای آن در برابر زلزله بوده که معروف به دیوار بی آوار است. این دیوار در مرکز تحقیقات روی میز لرزه قرار گرفته و از سه دهم تا هفت دهم جی در محور V و X به این دیوار نیرو وارد کردند، ۱۴ زلزله معروف دنیا روی آن شبیه‌سازی شد که هیچ علائم ناپایداری و ترک در آنها دیده نشد.

میرکمال عنوان کرد: برای متصل نگه‌داشتن این دیوار‌ها از چسب‌های ویژه جنس خود که کاملاً خشک است استفاده و ملات حذف می‌شود. تا ارتفاع ۴.۵ متر به دهنه نامحدود همه رادار‌های میانی حذف و میلگرد بستر هم به دلیل فاق و زبانه حذف شده که این کار باعث کاهش مصرف آهن‌آلات تا یک سوم خواهد شد.

وی با بیان اینکه پنل‌های ساخته شده با این محصول کاملاً سبک بوده و در آب معلق هستند، مطرح کرد:  دیوارهای بتنی سنتی به دلیل وجود حباب‌ و حفره‌ به راحتی ترک می‌خورند؛ اما این محصول به دلیل اینکه به‌صورت فشاری در قالب ریخته می‌شوند بدون حباب و حفره بوده و سخت است.

عضو گروه تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان توضیح داد: مزیت محصول این شرکت با نمونه داخلی آن این است که ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر بوده و نمونه خارجی آن کاملاً بتنی، سخت و سنگین است که برای حمل و جابه‌جایی آن در طبقات باید از جرثقیل دستی استفاده کرد. این محصول به اربیل عراق و ترکیه صادر شده و در ترکیه تست آتش مستقیم قرار گرفته که در برابر چهار ساعت آتش مستقیم مقاوم بوده است.

میرکمال با بیان اینکه دیوارهای بتنی سبک در چندین پروژه عظیم استفاده شده درباره دلیل عدم استفاده از این سازه در پروژه‌‌های کوچک و شهری گفت: دلیل اینکه سازندگان خرد از این محصول استقبال نمی‌کنند این است که در برابر تکنولوژی‌های جدید گارد و مقاومت دارند این شرکت برای رفع چنین مشکل دو راهکار را در پیش گرفته نخست شرکت در نمایشگاه‌های مختلف و دیگری اجرای این سازه در پروژه‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی تا سازندگان خرد با دیدن این محصول برای استفاده از آن ترغیب شوند.

وی عنوان کرد: ایده ساخت دیوار بتن سبک نخستین‌بار در سال ۱۳۹۰ توسط دانشجویان دانشگاه امیرکبیر ارائه و پس از ثبت اختراع در جشنواره دانشجویی رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته