انحصار غولهای فناوری در تبلیغات دیجیتال کاهش مییابد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، رگولاتورهای ضد انحصار اتحادیه اروپا ممکن است به گوگل دستور دهند تا بخشی از تجارت فناوری تبلیغاتی خود را بفروشد.
کمیسیون اروپا، ناظر اصلی ضد انحصار اتحادیه اروپا، میتواند تا روز چهارشنبه شکایتی رسمی علیه گوگل صادر کند و تلاشها برای کاهش تسلط این غول فناوری در تبلیغات دیجیتال را تشدید کند.
در سال ۲۰۲۲، کمیسیون، تحقیقاتی را در مورد حضور گسترده گوگل در تمام سطوح زنجیره تامین برای تبلیغات نمایشی آنلاین آغاز کرد و در مورد موقعیت غالب آن ابراز نگرانی کرد.
دستورات جدایی از سوی مجری رقابت اتحادیه اروپا نادر است. با این حال، پس از شکست گوگل در رسیدگی به نگرانیهای رقابتی، ناامیدی افزایش یافته است.
به گفته شرکت تحقیقاتی «Insider Intelligence» (اینسایدراینتلیجنس) «گوگل با ۲۸ درصد سهم بازار از درآمد تبلیغات جهانی، غالبترین پلتفرم تبلیغات دیجیتال در جهان است.»
فروش تبلیغات در سه ماهه اول آلفابت نسبت به سال قبل به ۵۴.۵۵ میلیارد دلار کاهش یافت، اما از آنچه تحلیلگران انتظار داشتند، پیشی گرفت. مجموع درآمد شرکت مادر گوگل در این دوره ۶۹.۷۹ میلیارد دلار بود. تسلط گوگل در تبلیغات آنلاین در چند سال گذشته به طور فزایندهای مورد سوال قرار گرفته است. شکایات رقبا در مورد اقدامات ضدرقابتی آن منجر به تحقیقات ضد انحصار در قارههای مختلف در مورد اقدامات آن شده است.
در اوایل سال جاری، ایالات متحده یک دعوای فنی تبلیغاتی علیه گوگل به راه انداخت و خواستار فروش مدیریت تبلیغات خود شد و استدلال کرد که غول جستجو به طور غیرقانونی از تسلط خود بر تبلیغات آنلاین سوء استفاده کرده اما گوگل هر گونه تخلف را رد کرده است.
انتهای پیام/