دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دولت انگلیس بر مدل‌های هوش مصنوعی نظارت می‌‌کند

دولت انگلیس بر مدل‌های هوش مصنوعی نظارت می‌‌کند
«گوگل دیپ‌مایند»، «اپن‌آی‌ای» و «آنتروپیک» متعهد شده‌اند به‌منظور تحقیق و ایمنی، دسترسی اولیه یا اولویت‌دار به مدل‌های هوش مصنوعی را به دولت انگلیس ارائه کنند.
کد خبر : 852329

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از انگجت، در یک سخنرانی در هفته فناوری لندن، ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا فاش کرد که «گوگل دیپ‌مایند»، «اپن‌آی‌ای» و «آنتروپیک» متعهد شده‌اند به‌منظور تحقیق و ایمنی، دسترسی اولیه یا اولویت‌دار به مدل‌های هوش مصنوعی را به دولت انگلیس ارائه کنند. سوناک می‌گوید که این امر به‌طور ایده آل بازرسی‌های این مدل‌ها را بهبود می‌بخشد و به دولت کمک می‌کند تا «فرصت‌ها و خطرات» را تشخیص دهد.

هنوز مشخص نیست که شرکت‌های فناوری چه داده‌هایی را با دولت بریتانیا به اشتراک خواهند گذاشت.

این اعلامیه هفته‌ها پس‌ازآن صورت می‌گیرد که مقامات گفتند که یک ارزیابی اولیه از پاسخگویی، ایمنی، شفافیت و سایر نگرانی‌های اخلاقی مدل هوش مصنوعی انجام خواهند داد. انتظار می‌رود که سازمان رقابت و بازار انگلیس نقش کلیدی در این زمینه ایفا کند.

بریتانیا همچنین متعهد شده است که صد میلیون پوند اولیه (حدود ۱۲۵٫۵ میلیون دلار) را برای ایجاد یک گروه ویژه مدل بنیادی هزینه کند که هوش مصنوعی را باهدف رشد اقتصاد بریتانیا و درعین‌حال به حداقل رساندن مشکلات اخلاقی و فنی توسعه دهد.

رهبران صنعت و کارشناسان به دلیل نگرانی‌هایی که سازندگان بدون توجه کافی به ایمنی این فناوری را ارتقا داده‌اند خواستار توقف موقت توسعه هوش مصنوعی هستند. مدل‌های هوش مصنوعی مولد مانند چت جی‌پی‌تی اپن‌آی‌ای و کلود آنتروپیک  به دلیل پتانسیل‌شان موردستایش قرارگرفته‌اند، اما همچنین نگرانی‌هایی را در مورد عدم دقت، اطلاعات نادرست و سوءاستفاده‌هایی مانند تقلب ایجاد کرده‌اند. حرکت بریتانیا ازنظر تئوری این مسائل را محدود می‌کند و مدل‌های مشکل‌ساز را قبل از اینکه آسیب زیادی وارد کنند، شناسایی می‌کند.

این لزوماً به بریتانیا دسترسی کامل به این مدل‌ها و کدهای زیرین را نمی‌دهد. به همین ترتیب، هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت به همه مسائل مهم رسیدگی کند. دسترسی ممکن است بینش‌های مربوطه را ارائه دهد. اگر هیچ‌چیز دیگری نباشد، این تلاش نوید افزایش شفافیت برای هوش مصنوعی را درزمانی می‌دهد که تأثیر بلندمدت این سیستم‌ها کاملاً مشخص نیست.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب