دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1395 - 08:30

این میکروربات معده شما را از داخل جراحی می‌کند + ویدئو

مشکل بلعیده شدن وسایل کوچک، یک مشکل بزرگ است و اکنون یک تیم تحقیقایت رباتیک سه‌جانبه به سرپرستی دانشگاه MIT موفق شده‌اند رباتی مناسب برای حل این مشکل بسازند که نیاز به عمل جراحی باز برای خروج اجسام را از بین می‌برد.
کد خبر : 85058

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از وب‌سایت MIT، سه تیم تحقیقاتی از مؤسسه تکنولوژی ماساچوست، دانشگاه شفیلد و مؤسسه تکنولوژی توکیو موفق به ابداع و توسعه طرحی شدند که یک ربات اوریگامی و مینیاتوری محسوب می‌شود و می‌تواند در خارج‌ کردن اجسام از بدن افراد بسیار مؤثر باشد.


این طرح به این شکل ساخته شده است که یک بخش از روده خشک‌شده خوک به‌شکل آکاردئونی تا می‌خورد و در داخل یک کپسول قرار می‌گیرد. این کپسول پس از رسیدن به اسید معده حل می‌شود و ربات را آزاد می‌کند. آهن‌ربایی که در وسط این ربات جاسازی شده است، اجازه می‌دهد تا ربات از بیرون و از طریق یک آهن‌ربای دیگر کنترل شود و هم‌زمان هر شیئی را که در معده شما گیر کرده باشد، می‌گیرد و با خود حمل می‌کند.


مؤسسه تکنولوژی ماساچوست، MIT، پیش از این نیز ربات‌های میناتوری جراح ساخته بود که در داخل معده بتوانند اشیاء بلعیده شده را بگیرند و با خود بیرون بیاورند.


در نظر نخست شاید چنین ربات جراحی چندان مفید به‌ نظر نرسد اما اگر بدانیم که تنها در آمریکا سالانه 3500 مورد بلعیده شدن تصادفی باتری‌های عدسی شکل (باتری ساعتی) رخ می‌دهد و با وجودی که این باتری‌ها در اسید معده قابل حل هستند، در بسیاری موارد باعث بروز زخم‌ها و سوختگی‌های داخلی می‌شوند، آنگا در می‌یابیم که چنین رباتی که کاملا خوراکی است و نیاز به تیغ جراحی را از بین می‌برد، تا چه اندازه می‌تواند هزینه‌های درمانی و نقاهتی را کاهش دهد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

برچسب ها: ربات رباتیک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته