دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
«میکرومالچ رسی» چه کاربردی دارد؟

شن‌های روان در محاصره فناوران با تولید چسبنده‌های گیاهی

شن‌های روان در محاصره فناوران با تولید چسبنده‌های گیاهی
«چسبنده‌های گیاهی» دوست‌دار محیط‌زیست توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان به منظور تثبیت شن‌های روان تولید شد.
کد خبر : 850289

محمدرضا نورا مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با تشریح فعالیت این شرکت اظهار کرد: عمده فعالیت‌ها در راستای چسبنده‌های گیاهی برای تثبیت‌ شن‌ها و گردوغبار است. گردوغبار در زمین‌های سست با شن‌ و ماسه روان حاصل می‌شود که بزرگ‌ترین مشکل شهر‌های کویری و مناطق خشک بوده و خیلی از اراضی مستعد گرفتار این پدیده هستند.

استادیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان که با شرکت دانش‌بنیان «زمین‌پژوهان مکران» و محصولات «میکرومالچ رسی» و «چسبنده گیاهی» در رویداد و نمایشگاه عصر امید سیرجان حضور دارد، افزود: با مطالعات فروانی که در زمینه تثبیت‌ شن‌ها برای کاهش گردوغبار انجام شد، نمونه‌ای با استفاده از خاک رس- که در خیلی از مناطق ایران موجود است- پس از فرآوری با مواد ویژه به دست آمد و در این روند چسبندگی طبیعی آن افزایش یافت تا از فرسایش خاک در برابر باد جلوگیری و باعث ایجاد انباشتگی ماسه‌های روان شود.

فعال حوزه فناوری و دانش‌بنیان درباره ویژگی‌های چسبنده‌های گیاهی گفت: این محصول با آب ترکیب می‌شود و به دلیل استفاده از ماسه‌های بادی در آن به‌راحتی در کویری‌ترین مناطق قابل استفاده بوده و نیازی به تجهیزات ویژه ندارد.

نورا با بیان اینکه تولید انبوه این محصولات اثرات مطلوبی برای مناطق بیابانی دارد، اضافه کرد: ویژگی بعدی این محصول منطبق بر طبیعت بوده وهیچ‌گونه مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و کاملاً از مواد طبیعی و معدنی هستند و به مرور زمان سف‌تر و محکم‌تر می‌شوند و اگر تحت تأثیر عواملی قرار بگیرند، آسیبی را به محیط نمی‌زنند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رویداد و نمایشگاه تخصصی عصر امید استان کرمان با توجه به ظرفیت‌های شهرستان سیرجان و برای نخستین‌بار به‌صورت تخصصی در بخش صنایع از ۸ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته