دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب؛

سیستم آبیاری هوشمندتان را از راه دور نظارت کنید

سیستم آبیاری هوشمندتان را از راه دور نظارت کنید
محققان کشورمان در یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و تولید سیستم آبیاری هوشمندی شده‌اند که می‌تواند به میزان ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کند.
کد خبر : 850168

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با توجه به باارزش بودن منابع آبی و کمبود آب موجود در کشور، بهینه‌سازی مصرف آب در آبیاری گیاهان، فضای سبز یا زمین‌های  کشاورزی یکی از مسایل مهم و قابل توجه بوده و استفاده از فناوری و هوشمندسازی آبیاری و ارائه سیستم برای  بهینه‌سازی مصرف آب و رفع مشکلات موجود در این زمینه لازم است.

در این راستا، مدتی است برای رفع مشکل آب و آبیاری در بخش کشاورزی و ...، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور به میدان آمده‌اند تا به کمک دانش و توانایی فناوران و محققان کشورمان به حل این مسئله کمک کنند. 

محمدرضا جناب‌زاده رئیس هییت مدیره شرکت دانش‌بنیان «فناوران صنعت رباتیک» که با محصول «آبیاری هوشمند تحت وب» در رویداد و نمایشگاه تخصصی عصر امید سیرجان حضور یافته بود به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: محصولی که این شرکت طراحی و ارائه کرده است در آبیاری هوشمند صنعتی و خانگی  کاربرد دارد.

عضوهئیت علمی دانشگاه آزاد یزد افزود: این سیستم آبیاری توسط برنامه‌ای کاربردی روی گوشی همراه نصب می‌شود و با قابلیت کنترل از راه دور این امکان را به کاربر می‌دهد که بر چگونگی روند آبیاری در هر منطقه نظارت داشته باشد.

وی یادآور شد: بر اساس آمار موجود، استفاده از سامانه‌های هوشمندسازی آبیاری به صورت متوسط باعث صرفه‌جویی حدوداْ ۲۵ تا ۵۰ درصدی در مصرف آب می‌شود، ضمن اینکه وجود چنین سامانه‌هایی این امکان را می‌دهد تا بتوان در هر لحظه از وضعیت آبیاری پروژه، وضعیت سنسورها، وضعیت مخازن آب و ده‌ها گزارش دیگر مطلع شد.

**قابلیت نصب سنسورهای دما و رطوبت

فعال حوزه فناوری و دانش‌بنیان یادآور شد: با این سیستم هوشمندسازی قادر هستیم بر داده‌ها و اطلاعات لازم در مورد سیستم آبیاری هوشمند خانگی و صنعتی از راه دور نظارت داشته باشیم و می‌توانیم با نصب سنسور‌های دما و رطوبت از دیگر قابلیت‌های این دستگاه‌های هوشمند استفاده کنیم. 

 وی یادآور شد: این محصول دانش‌بنیان در مقایسه با مشابه خارجی از نظر کیفیت با محصولات خارجی برابری می کند و در عین حال از قیمت پایین‌تری برخوردار است از طرف دیگر پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش از مزایای استفاده از این محصولات بومی محسوب می‌شود.

به گزارش آنا، رویداد و نمایشگاه تخصصی عصر امید سیرجان که با توجه به ظرفیت‌های این شهرستان برای نخستین‌بار به‌صورت تخصصی در بخش صنایع به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی از هشتم خرداد آغاز شده بود، عصر ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته