تجاریسازی ایده شرکتهای دانشبنیان در اقتصاد گردشگری
رحیم یعقوبزاده کارشناس اقتصاد گردشگری در گفتگوبا خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: بدون حضور شرکتهای دانشبنیان و فناورانه، اقتصاد گردشگری سهم مناسب را در توسعه اقتصاد کشور نخواهد داشت و محکوم به شکست خواهد بود.
یعقوب زاده گفت: گردشگری صنعتی است که بخش عمده سرمایهگذاریها در آن خصوصی است و سرمایهگذاری دولت در این بخش کافی نبوده و حتی میتواند موجب جهتگیری شود و تاثیراتی را به واسطه قدرتی که دولت در تصمیمگیریهای کلان اقتصادی دارد به دنبال داشته باشد.
وی افزود: شرکتهای دانشبنیان، شرکتهایی هستند که در چند سال اخیر در کشور ما با توسعه قابل توجهی رو به رو شدهاند و عموما رویکرد سیاستگذاران کلان در سطح بالا، توسعه کمی و کیفی آنها بوده است.
یعقوبزاده عنوان کرد: از نظر کمی، رشد قابل توجهی در شرکتهای دانشبنیان در سالهای اخیر وجود داشته و از نظر کیفی نیز این امیدواری وجود دارد که رشد مناسب حاصل شده باشد.
قابلیت تجاری سازی ایده های دانش بنیان ها در بخش اقتصاد گردشگری
کارشناس اقتصاد گردشگری اظهار کرد: با توجه به ابعاد قابل توجه شرکتهای دانشبنیان از جمله علمی و فناوری باید دید شرکتهای فعال در حوزه گردشگری چه خدماتی را میتوانند ارایه کنند. طبیعی است که ایدههایی که درحوزه گردشگری وجود دارد قابلیت تجاری سازی دارند به این معنا که ترکیبی از نوآوری به سمت و سوی تجاری سازی حرکت کند.
گردشگری قابلیت محدودشدن در فضای سنتی گذشته را ندارد
وی عنوان کرد: در دورهای که اکنون در آن به سر میبریم باید از گردشگری هوشمند و فناورانه سخن بگوییم و اساسا گردشگری قابلیت محدودشدن در فضای سنتی گذشته را ندارد و اگر این دگرگونی حاصل نشود بخش گردشگری موفقیت لازم را در اقتصاد کشور نخواهد داشت و محکوم به شکست خواهد بود.
چارهای جز حرکت به سمت خدمات مبتنی بر فناوری در حوزه گردشگری وجود ندارد
کارشناس اقتصاد گردشگری خاطرنشان کرد:در سالهای اخیر ملاحظه میشود که باوجود محدودیتها و کم و کاستیهای زیرساختی در فناوری، چارهای جز حرکت به سمت خدمات مبتنی بر فناوری وجود نداشته است و به طور مثال دیگر مانند گذشته نیست و استفاده از آژانس خودرو، خرید بلیت قطار، رزرو هتل یا خرید بلیت از دفاتر هواپیمایی جای خود را به خریدهای آنلاین در این حوزه داده است.
استفاده از ظرفیتهای مغفول در بخش گردشگری با استفاده از فضای فناوری
وی عنوان کرد: استفاده از فضای فناوری مبتنی بر دانش شرکتهای دانشبنیان، استفاده از ظرفیتهای مغفول در بخش گردشگری را فراهم میکند و به توسعه این بخش مهم از اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.
یعقوبزاده تصریح کرد: در کشور ما آن بخشهایی از اقتصاد گردشگری توسعه یافته است که گریزناپذیر بوده و نگاه کلان به این بخش توسعه همهجانبه نبوده و این مشکلی است که نیاز به تغییر نگاه دارد. شرکتهای دانشبنیان در بستر و مسیری که نیازمند آن هستیم میتوانند نقش موثر ایفا کنند و با بهرهگیری از فضای فناورانه و امکانات فنی مورد نیاز موجب رشد گردشگری با هزینههای کمتر شوند.
کاهش هزینه برای بهرهبرداران با استفاده از فعالیت شرکتهای دانشبنیان در حوزه گردشگری
وی تاکید کرد: یکی از آثار مثبت حضور شرکتهای دانشبنیان در همه جای دنیا جنبه اقتصادی و کاهش هزینهها برای بهرهبرداران است. بحث دیگر نیز این است که استارتآپها در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفتهاند و فضای هوشمندی را در کشور شکل دادهاند و بسیاری از ایدههای نوین در فضا قابلیت شکلگیری و تبدیل به محصول و خدمت را خواهند داشت.
کارشناس اقتصاد گردشگری اظهار کرد: بسیاری از شرکتهایی که در سالهای اخیر در حوزه گردشگری فعالیت میکنند در فضای استارتاپی شکل گرفته و اپلیکیشنهای متعدد و پرکاربردی در حوزه گردشگری طی سالهای اخیر در فضا و بستر استارتاپی به وجود آمدهاند.
انتهای پیام/