سهم کسبوکار شرکتهای دانشبنیان فعال در مناطق محروم افزایش مییابد
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا اسدیفرد، معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری در نشست هماندیشی شرکتها و خانههای خلاق برای برگزاری نخستین دوره برگزاری نمایشگاه آبادیران (نوآوری برای آبادی) با اشاره به اینکه رفع محرومیت با کمک فناوری و نوآوری در کشور یکی از دغدغههای جدی مدیران معاونت علمی، است، گفت: در تلاش هستیم تا بتوانیم زمین بازی بزرگتری برای استفاده مناطق محروم از مزیتها و توانمندیهای شرکتهای دانشبنیان و خلاق ایجاد کنیم. این کار به توسعه متوازن کشور کمک خواهد کرد.
وی افزود: از جمله اقدامات ضروری در این حوزه این است که محصولات و خدمات ارائه شده در زمینه رفع نیازهای مناطق کمتربرخوردار در مقیاس کوچک که توسط شرکتهای دانشبنیان عرضه شده است را با حمایتهای ویژه به نهادهای فعال در حوزه محرومیتزدایی و مناطق محروم متصل کنیم. برگزاری نمایشگاه آبادیران یکی از بهترین فرصتها برای این کار است و توانمندیهای موجود به نمایش گذاشته خواهد شد.
به گفته اسدیفرد، این نمایشگاه نقطه پیوند توانمندیها و ظرفیتهای موجود فناورانه و نوآورانه در زیستبوم فناوری و نوآوری به نیازهای مناطق محروم و نهادهای اثرگذار در زمینه رفع محرومیت در کشور است.
وی با بیان اینکه برای حضور و مشارکت شرکتهای دانشبنیان و خلاق در این زمینه؛ ابتدا اقدام به شناسایی مجموعههایی کردیم که توانمندی تولید محصول یا ارائه خدمت در زمینه محرومیتزدایی را دارند، بیان کرد: سپس با نهادهای دولتی و نیمه دولتی که در این زمینه ماموریت دارند تعامل کردیم تا بتوانیم بین صاحبان مساله و راهکارهای موجود اتصال و پیوندی پایدار ایجاد کنیم.
اسدیفرد بر ناپایداری و موقت بودن طرحهای اجرایی در این حوزه تاکید کرد و گفت: با برگزاری نمایشگاه آبادیران تلاش میکنیم تا کسبوکارها، اشتغالزایی و کمکهای ارائه شده به مناطق کمتربرخوردار و محروم؛ از پایداری و قابلیت اجرایی بالاتری برخوردار و مبتنی بر نیازهای واقعی آنها عرضه شود.
معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری ادامه داد: این کار در کنار توسعه بازار شرکتهای دانشبنیان و خلاق؛ به پایداری اقدامات و طرحهای قابل اجرای نهادهای فعال در حوزه محرومیتزدایی نیز کمک خواهد کرد. ضمن اینکه رفع چالشهای مناطق محروم نیز به شکل منسجمتر و کارآمدتری صورت خواهد گرفت.
وی از تبدیل این نمایشگاه به یک سکو و بازارگاه دایمی عرضه محصولات و خدمات حوزه محرومیتزدایی در کشور خبر داد و گفت: امتداد فعالیتها در فضای مجازی کمک خواهد کرد تا برنامهها ابتر نماند و به شکل دایمی در طول سال قابل اجرا باشند.
اسدیفرد تصریح کرد: یکی از مدلهای کار طراحی شده در این زمینه جمعسپاری مالی و افزایش مشارکتهای مردمی در اجرای برنامههای محرومیتزدایی در کشور است.
ضرورت توجه به پیوست فرهنگی در برنامههای محرومیتزدایی
مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری نیز در جمع شرکتها و خانههای خلاقی که با محصولات و خدمات خود میتوانند نقشی موثر در رفع محرومیتزدایی در کشور داشته باشند، گفت: برگزاری نمایشگاه آبادیران یکی از فرصتهای خوب برای معرفی توانمندیها و ظرفیتهای شرکتها و خانههای خلاقی است که در زمینه رفع محرومیت فعالیت میکنند؛ یا ایده و نوآوری آنها در این زمینه اثرگذار است.
وی افزود: این رویداد خلاقیتها و نوآوریهایی که بتواند به توسعه پایدار مناطق محروم کمک کند را به حاکمیت و نیازهای واقعی این مناطق متصل خواهد کرد. رویدادی که توسعه بازار شرکتهای خلاق را به دنبال دارد و پاسخی نوآورانه به نیازهای این مناطق خواهد بود.
حسنلو با اشاره به اینکه برای حضور و مشارکت حداکثری شرکتها و خانههای خلاق در نمایشگاه آبادیران؛ خدمات، حمایتهای مشخص و زیرساختهایی در نظر گرفته شده است، بیان کرد: همه این اقدامات با این هدف صورت گرفته است تا این مجموعهها برای مشارکت در این رویداد ترغیب و تشویق شوند.
وی با اشاره به اینکه شرکتها و خانههای خلاقی که در حوزههای مرتبط با موضوع محرومیتزدایی فعالیت دارند میتوانند در این رویداد حضور داشته باشند، گفت: اگر محصولات و خدمات مجموعههای خلاق به اندازه کافی انگیزه و جذابیت برای نهادهای حاکمیتی فعال در حوزه محرومیتزدایی داشته باشد؛ مورد حمایت آنها قرار خواهد گرفت و بازار بکری برای این شرکتها ایجاد خواهد شد.
دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری معتقد است که حاکمیت به دنبال دستیابی به ابزارهایی خلاق، نوآورانه و فناورانهای است که بتواند برای مردم مناطق محروم؛ اشتغال، آموزش، محصولات مناسب برای کودکان و نوجوانان، توسعه کسبوکارهای مجازی آنها و دیگر چالشهای موجود در این مناطق؛ پاسخی درست و پایدار بیابد؛ بنابراین محصولات نوآورانه شرکتهای خلاق میتواند بهترین پاسخ به این نیازها باشد.
حسنلو با تاکید بر اینکه در ارائه خدمت به این مناطق باید به پیوست فرهنگی نیز توجه شود، تصریح کرد: اگر برنامههای حمایتی بدون در نظر گرفتن این مقوله ارائه شود؛ ابزارهای کارآمدی برای پاسخ به نیازها نخواهد بود و موقتی است. حتما باید در این زمینه به لایه فرهنگی خدمات و محصولات نیز توجه شود. به این معنی که با حمایتهای ارائه شده در ابتدا فرهنگ اشتغال، آموزش و اقتصاد و ... را در مردم این مناطق ایجاد کنیم و توسعه دهیم.
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در نظر دارد نمایشگاه فناوریها و محصولات محرومیت زدا (آبادیران) را با هدف کمک به توسعه مناطق محروم از طریق معرفی ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان، خلاق و فناور برای پاسخ به چالشها و ایجاد اشتغال پایدار و همچنین توسعه بازار و تسهیل خرید کالا و خدمات این شرکتها جهت محرومیتزدایی با مشارکت بنیاد مستضعان، کمیته امام خمینی و ستاد اجرایی فرمان امام را ۲۳ تا ۲۵ خردادماه در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار کند.
انتهای پیام/