دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1402 - 14:52
معاونت علمی خبر داد؛

سهم ۶/۲ درصدی حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های گیاهی از سبد تولید علم در ایران

سهم ۶ ۲ درصدی حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های گیاهی از سبد تولید علم در ایران
حوزه گیاهان دارویی در نقشه جامع علمی کشور یکی از اولویت‌های اصلی در بخش علوم پایه محسوب می‌شود و توسعه این صنعت به شکل چشم‌گیری در رشد بخش‌های متعدد علمی اثرگذار است.
کد خبر : 844948

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، علوم متعددی، چون پزشکی، داروشناسی، سم‌شناسی، بیوشیمی، ژنتیک، کشاورزی و علوم زیستی، شیمی، میکروبیولوژی، علوم محیط زیستی، مهندسی شیمی و ... از کارکرد‌های صنعت گیاهان دارویی بهره می‌گیرند و از عوائد آن استفاده می‌کنند.

به همین دلیل تعیین شاخص‌های مرتبط با حوزه گیاهان دارویی کار ساده‌ای نیست و نیاز به یک نگاه و تعریف ویژه و همه‌جانبه‌ای دارد که بتواند تمام بخش‌ها و رشته‌های مرتبط با این حوزه را تحت پوشش قرار دهد. حوزه‌های مختلفی، چون نانو، زیست‌فناوری، پزشکی، داروشناسی و ... که هر کدام سهمی از این صنعت کهن و قدیمی دارند.

بر همین اساس و با این نگاه، در بخش تولید علم و مقالات حوزه گیاهان دارویی ضروری است برای بررسی میزان تولید مقالات در حوزه گیاهان دارویی تمامی مقالات منتشر شده در بخش‌های ذکر شده هر سال به شکل جزیی مورد مطالعه قرار گیرند. گفتنی است که به دلیل گستردگی حوزه گیاهان دارویی و عدم پوشش همه این حوزه با شاخص‌های محدود؛ به سادگی نمی‌توان آمار دقیقی از داده‌ها و شاخص‌های علم سنجی مرتبط با این حوزه مشخص کرد.

اما بر اساس آمار‌های منتشر شده و با بررسی‌های همه‌جانبه؛ سهم مقالات حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های گیاهی از تولید علم در ایران به حدود ۶/۲ درصد تعیین شده است که این عدد با توجه به توانمندی‌های دانشی و تخصصی و سبقه بالای کشور در این حوزه چندان عدد قابل توجهی نیست و باید به رقم و سهم بیشتری دست یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته