دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1402 - 11:05
بدون کاشت در مغز؛

ذهن‌خوانی با سیستم هوش مصنوعی دیگر محال نیست

ذهن‌خوانی با سیستم هوش مصنوعی دیگر محال نیست
محققان با استفاده از ثبت تصاویر فعالیت‌های مغز موفق به طراحی سیستمی شدند که بدون نیاز به کاشت در مغز ذهن افراد را می‌خواند.
کد خبر : 844848

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محققان از دانشگاه تگزاس موفق به طراحی یک سیستم هوش مصنوعی ذهن‌خوان شده‌اند که تصاویری از فعالیت مغز می‌گیرد و آن‌ها را به یک جریان متنی پیوسته تبدیل می‌کند.

سیستم جدید مبتنی‌بر هوش مصنوعی، سیستم رمزگشایی نامیده می‌شود. این سیستم برای افرادی که هوشیارند، اما قادر به صحبت کردن نیستند، بسیار مفید واقع می‌شود. همچنین به افرادی که سکته مغزی کردند، کمک بزرگی می‌کند.

ارتباط این سیستم جدید میان مغز و هوش مصنوعی با سایر فناوری‌های ذهن‌خوانی متفاوت است، زیرا نیازی به کاشت در مغز ندارد. این سیستم جدید از تصویرسازی تشدید مغناطیسی عملکردی استفاده می‌کند و منجر به بازسازی محرک‌های درک‌شده از زبان طبیعی می‌شود و ضبط‌های غیرتهاجمی از مغز دریافت می‌کند. در این روش تصاویری متناوب از مغز در حال فعالیت و استراحت گرفته می‌شود.

دانشمندان با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی، تصاویر باکیفیتی تولید می‌کنند، اما سیگنال اندازه‌گیری شده به سطح اکسیژن خون بستگی دارد، زیرا یک تنش عصبی موجب افزایش یا کاهش سطح اکسیژن خون در ۱۰ ثانیه می‌شود.

سیستم رمزگشای جدید از یک مدل رمزگذاری مشابه مانند چت جی. پی. تی و گوگل بارد استفاده می‌کند و می‌تواند پیش‌بینی کند که مغز فرد چگونه به زبان طبیعی پاسخ می‌دهد. برای آموزش سیستم رمزگشا، محققان پاسخ مغز سه نفر را که به ۱۶ ساعت داستان گفتاری گوش می‌دادند، ضبط کردند. این سیستم می‌تواند با دقت قابل‌توجهی واکنش مغز فرد را در برابر شنیدن برخی از کلمات، پیش‌بینی کند.

در حال حاضر، سیستم جدید رمزگشا به دلیل اتکا به تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی در خارج از محیط آزمایشگاه قابل بهره‌برداری نیست؛ بنابراین دانشمندان امیدوارند تا این فناوری بتواند با استفاده از سیستم‌های تصویربرداری مغز قابل حمل مانند طیف‌سنجی مادون قرمز سازگار شود.

انتهای پیام/۳۰۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته