دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1402 - 09:10
آنا گزارش می‌دهد؛

افزایش بهره‌وری و دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ از مسیر تولید بار اول اقلام گلوگاهی

افزایش بهره‌وری و دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ از مسیر تولید بار اول اقلام گلوگاهی
دانش‌بنیان کردن صنایع از مسیر تولید بار اول اقلام و فرآیندهای گلوگاهی و فرآیند بومی سازی تجهیزات استراتژیک تأثیر مستقیم در بهره‌وری دارد و بهره‌وری اثر مستقیمی در رشد اقتصادی دارد.
کد خبر : 842555

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، تحریم‌های اقتصادی از سال ۱۳۹۰ وارد فاز جدیدی شد و به این ترتیب با اثرگذاری بالا بر جریان کالایی وارداتی به کشور به شدت بر صنایع کشور تأثیرگذار بود، برای همین باید فرآیند بومی سازی تجهیزات استراتژیک کشور تغییر می‌کرد.

یکی از راهکار‌های اصلی توسعه بومی سازی صنعتی، تولید بار اول اقلام راهبردی صنایع است که تحریم بوده‌اند. به عنوان مثال، در صنایعی مانند صنایع نفت و گاز، تحریم‌های اقتصادی می‌تواند باعث کاهش توان تولیدی و صادراتی این صنایع شود. اما طی سال‌های اخیر شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با بهره گیری از ظرفیت‌های خود، توانایی تولید بار اول تجهیزات و فرآیند‌های گلوگاهی این صنعت را فراهم کردند که به کارگیری این تاسیسات مهم با کاهش وابستگی به واردات، اقتصاد کشور را تقویت کنند.

در این راستا، شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با تولید محصولاتی که در بازار داخلی و خارجی تقاضای بالایی دارند، به توسعه صنعتی و افزایش صادرات، کمک کنند. تجربه چند ساله تولید بار اول نشان داده است که این سیاست مهم علاوه بر کاهش ارزبری، می‌توانند به رشد اقتصادی و اشتغال آفرینی کشور کمک کنند. علاوه بر این، در صورت صادرات محصولات تولید بار اول شده، ارزآوری و کاهش وابستگی به صادرات نفت و گاز نیز ممکن است. در نتیجه، شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با تولید محصولات با کیفیت و بازارپسند، به توسعه صنعتی و اشتغال آفرینی کشور کمک کنند.

در همین زمینه با  «محسن زنگنه»  نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و همچنین عضو کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم که در ادامه متن کامل آن را می‌خوانید:

عضو کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به لزوم دانش‌بنیان شدن صنایع نفت و گاز در فرآیند تولید در بار اول قانون جهش ویژه تولیدات دانش‌بنیان اظهار داشت: توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و به طور کلی موضوع دانش‌بنیان کردن صنایع کشور به ویژه صنایع استراتژیک در حوزه نفت و گاز از جهات مختلف حائز اهمیت است.

زنگنه ادامه داد: اولین مزیت دانش‌بنیان شدن صنایع کشور افزایش بهره‌وری است، همانطور که می‌دانید بهره‌وری جزئی از رشد محسوب می‌شود، ۳ درصد از رشد اقتصادی که ما در برنامه ششم و هفتم آن را ۸ درصد مد نظر قرار دادیم، مربوط به بهره‌وری و دانش بنیان شدن صنایع کشور است.

عضو کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بهره‌وری بیشتر در صورتی حاصل می‌شود که ما بتوانیم ارزش افزوده بالاتری برای تولید کالا‌ها ایجاد کنیم، در واقع هر چقدر بتوانیم هزینه‌ها را کاهش دهیم و ارزش افزوده را افزایش دهیم بهره‌وری را بیشتر کرده‌ایم. دانش‌بنیان کردن صنایع از مسیر تولید بار اول اقلام و فرآیند‌های گلوگاهی و فرآیند بومی سازی تجهیزات استراتژیک تأثیر مستقیم در بهره‌وری دارد و بهره‌وری اثر مستقیم در رشد اقتصادی دارد.

زنگنه در ادامه با تأکید مجدد بر اینکه ۳ درصد از رشد اقتصادی منوط به محقق شدن فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است، اظهار کرد: در صنایع پیشرفته و بالادستی مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی‌ها قطعاً ممکن است این میزان افزایش هم داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته