خودکفایی در تولید روغن موتور هواپیما؛ رقابت محصول ایرانی با ۴ شرکت بزرگ دنیا
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، اتکا به توانمندی محققان و نخبگان ایرانی در همه زمینهها میتواند راه گشای مشکلات اقتصادی کشور باشد و گرههای بسیاری را باز کند، به ویژه صنعت هوانوردی و هوایی ما که به شدت نیازمند این خودکفا شدن است، زیرا در این حوزه واردات بسیار زیادی صورت میگیرد.
روغن موتور هواپیما روان کنندههای مورد استفاده در صنعت هوانوردی (روغن موتورهای جت) از دسته روغنهای سنتتیک میباشند که میبایست توانایی کارکرد در یک محیط بسته با دمای فوق العاده را داشته باشند. این شرایط سخت میتواند از استارت خوردن موتور در دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد شروع شده و تا دمای ۲۵۰ درجه سانتیگراد بالای صفر که حرارت ایجاد شده در بخشهای متحرکت موتور، از جمله بلبرینگها است، ادامه پیدا کند.چنین نیازی، فراتر از قابلیتهای موجود در روغنهای ساخته شده از نفت میباشد، بنابراین روان کنندههای ساخته شده از مواد ترکیبی شیمیایی برای این منظور ارتقاء داده شدند.
حالا تعدادی از جوانان و محققان کشورمان با دغدغه رفع این نیاز، محصولاتی با کیفیتتر از نمونه خارجی تهیه و تولید کردند که ما را از واردات این محصول بی نیاز میکند. در ادامه به سراغ محمد جواد خواجه مدیرعامل «شرکت دانش بنیان پراویا» رفتیم تا درباره این محصول درباره این محصول دانش بنیان و ضرورت بومیسازی آن گفتگو کنیم. متن کامل این گفتگو را بخوانید:
خواجه درباره استفاده از این روغن موتورها در بخش هوانوردی گفت: روغنهای هوایی تولید ملی در بخش هوانوردی عمومی و تجاری و جت مورد استفاده قرار میگیرد و در حال حاضر شرکتهای فعال در صنعت هوانوردی نیازهای خود را از طریق این محصولات تامین میکنند.
این فعال فناور در ادامه با توضیح درخصوص ضرورت بومی سازی این محصول گفت: با توجه به احساس نیاز به روانکارهای هوایی در صنعت هوایی، شروع به تحقیق و پژوهش در زمینه تولید این محصول در کشور کردیم و توانستیم به کمک تعدادی از پژوهشگران فعال در این حوزه محصولاتی دانش بنیان بر پایه نیاز داخلی بومی سازی کنیم.
وی درباره ظرفیت تولید این محصول دانش بنیان گفت: در حال حاضر این مجموعه با ظرفیت تولید سالیانه ۸ میلیون لیتر درحال فعالیت است که بزودی به ۲۰ میلیون لیتر در سال خواهد رسید.
خواجه ادامه داد: این محصول پیش از این با کمک شرکتهای فعال در این زمینه تولید میشد، اما با پشتکار توان نیرویهای متخصص توانستیم کارخانهای برای تولید این محصولات افتتاح کنیم.
وی با یادآوری اینکه این محصول امکان صادرات هم دارد، بیان کرد: پیش از این ۴ شرکت بزرگ در اروپا و آمریکا، نیاز کل دنیا را در این زمینه تامین میکردند، اما در حال حاضر ما آمادگی لازم برای صادرات این محصول به دیگر کشورها را داریم.
خواجه افزود: تاکنون توانستیم ۱۸ محصول در حوزه هوانوردی تولید کنیم که شامل روغن موتور پیستونی قابل استفاده در هواپیما، روغن توربین جت، روغن گیربکس هلیکوپر و روغن هیدرولیک است.
وی یادآور شد: در حال حاضر محصولات دیگر ما در صنایعی غیر صنعت هوایی مانند صنایع خودرویی دیزلی، ابزار دقیق حفاری نفت، گاز و روغنهای حفاری استفاده میشود.
این فعال فناور ادامه داد: همچنین ما توانستیم روغن موتور هواپیما را با توجه به شرایط آب و هوایی کشور بومی سازی کنیم، زیرا نمونه خارجی این محصول در هوای گرم کارایی کیفی خود را از دست میداد، پس ما با استفاده از توانمندی خود محصول را به روز کردیم و در اختیار مصرف کننده قرار دادیم که در شرایط گرم آب هوایی کشورمان مخصوصا در تابستان با مشکل مواجه نشویم. در حال حاضر نیز ما با توجه به احساس نیاز مصرف کننده محصولاتی دیگر سازگاز با شرایط بومی کشور تهیه و تولید میکنیم.
خواجه درباره مزیت های این محصول نسبت به نمونه های خارجی گفت: این محصولات از نظر کیفیت کاملا قابل رقابت با نمونه خارجی بوده و از لحاظ قیمت نیز بسیار به صرفه و کمتر از نصف میباشد.
وی در پایان یادآورشد: هدف اصلی ما در تهیه این محصولات بی نیازی از واردات و خروج ارز است؛ همچنین به دنبال این موارد اشتغال زایی را همراه خواهد داشت. خوشبختانه در حال حاضر این مجموعه دانش بنیان توانسته باعث اشتغال زایی۳۰ نفر از جوانان کشور شود.
انتهای پیام/