دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
طی مأموریت اس‌تی‌اس ناسا؛

اولین راهپیمایی فضایی خارج از شاتل انجام شد

اولین راهپیمایی فضایی خارج از شاتل انجام شد
فضانوردان اولین راهپیمایی فضایی را در خارج از یک شاتل فضایی و در طول مأموریت اس‌تی‌اس-۶ ناسا انجام دادند.
کد خبر : 840677
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، ۷ آوریل ۱۹۸۳، فضانوردان اولین راهپیمایی فضایی را در خارج از یک شاتل فضایی و در طول مأموریت اس‌تی‌اس-۶ ناسا انجام دادند. این مأموریت اولین سفر فضانوردان با شاتل فضایی چلنجر بود. شاتل حامل ماهواره تی‌دی‌اس‌آر-۱ بود که راه داده‌ها را رله و رهگیری می‌کرد.

مأموریت اس‌تی‌اس-۶ یک‌بار به‌علت نشت هیدروژن از موتور‌های اصلی چلنجر به تأخیر افتاد و پس از تعمیر آن نیز طوفان شدیدی باعث آلودگی ماهواره هدف شد؛ بنابراین پس از بررسی صحت عملکرد ماهواره و شاتل، پرتاب چلنجر ۴ آوریل ۱۹۸۳ ساعت ۱۳:۳۰ به‌وقت محلی صورت گرفت.

**۴ سرنشین شاتل فضایی چلنجر در مأموریت اس‌تی‌اس-۶

اس‌تی‌اس-۶ چهار سرنشین داشت که شامل پاول ویتز (فرمانده پرواز)، کارول بابکو (خلبان)، دونالد پیترسون (متخصص مأموریت) و استوری ماسگرایو (فضانورد) می‌شد. این مأموریت ۹ آوریل و با نشستن شاتل در پایگاه هوایی ادوارز به‌پایان رسید. شاتل ۸۰بار دوران به دور زمین انجام داد و بیش از ۳ میلیون کیلومتر مسافت در فضا را در ۴ روز و ۲۳ دقیقه و ۴۲ ثانیه طی کرد.

ماسگرایو و پیترسون راهپیمایی چهار ساعت و ۱۰ دقیقه‌ای انجام دادند که از ساعت ۲۱:۰۵ شب ۷ آوریل تا ۰۱:۱۵ بامداد ۸ آوریل طول کشید. ماهواره ۲۵۰۰ کیلویی تی‌دی‌اس‌آر توسط چلنجر به درستی در فضا مستقر شد، اما فشاردهنده‌های دو مرحله‌ای این ماهواره نتوانستند آن را به مدار‌ها فوقانی جو برسانند. با کمک موتور‌های پیشران، ظرف چند ماه تی‌دی‌اس‌آر به مدار زمین‌همگام رسید و ماهواره ۱۰۰ میلیون دلاری نجات پیدا کرد.

انتهای پیام/۱۱۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته