دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 فروردين 1402 - 08:00
میرآبادی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

توسعه علم و فناوری میانبری کارآمد برای رسیدن به قله‌های رشد اقتصادی

توسعه علم و فناوری میانبری کارآمد برای رسیدن به قله‌های رشد اقتصادی
رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت:یکی از محرک ها و عوامل مهم در رشد اقتصاد، رشد اقتصادی مبتنی بر فناوری است. از این رو می توان گفت توسعه علم و فناوری به عنوان محرک جهش دهنده رشد اقتصادی عمل می‌کند.
کد خبر : 838898

امیرحسین میرآبادی رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا با اشاره به نامگذاری سال 1402 توسط رهبرمعظم انقلاب به نام سال «مهار تورم و رشد تولید» توجه به حوزه علم و فناوری را یکی از راه های افزایش رشد سرعت اقتصادی دانست و گفت: یکی از مسائل مهمی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود به آن اشاره کردند اهمیت اقتصاد در پیشرفت کشور است. ایشان در چند سال گذشته بسیار صریح و شفاف مسئله اقتصاد را به عنوان یکی از مسائل اساسی و اولویت دار در برنامه‌های کشور مورد توجه دولت و مجلس شورای اسلامی قرار داده‌اند. از این رو با نگاه به سالهای گذشته خواهیم دید که یکی از مباحث مهم در پیشرفت کشور، سرعت رشد اقتصادی است، این سرعت زمانی به حداکثرمی رسد که از راه‌های میانبر استفاده شود. یکی از این راه های میانبر مسئله علم و فناوری است به این صورت که هر چقدر اقتصاد ما ارتباط مستقیم تری با علم و فناوری داشته باشد سرعت رشد اقتصادی بالاتر می رود.

وی با اشاره به اهمیت انتخاب شعار سال توسط رهبرمعظم انقلاب توضیح داد: سال‌های مختلف سال گذشته مقام معظم رهبری به صورت شفاف و مشخص بر روی مسئله دانش بنیان تاکید کردند. این توجه به این دلیل بود که یک فرهنگ سازی برای حضور دانش بنیان ها در اقتصاد ایجاد شود. از طرفی سال گذشته تورم بسیار بالایی که در کشور به وجود آمد سبب شد ایشان بحث مهار تورم را به عنوان بخش اول شعار سال در دستور کار قرار دهند. همچنین دربخش دوم به مسئله رشد تولید اشاره کردند که سالهاست توسط ایشان مورد تاکید قرار گرفته است.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی درخصوص ارتباط مسئله علم و فناوری با رشد اقتصادی گفت: به صورت مشخص ارتباط حوزه علم و فناوری با رشد اقتصادی در سالیان گذشته مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و مسیری که ایشان برای رسیدن کشور به قله ترسیم می کنند، مسیر رشد اقتصادی کشوراست که می‌تواند سایر ارکان رشد و توسعه را همراه خود به حرکت در بیاورد. از طرفی یکی از محرک ها و عوامل مهم در رشد اقتصاد، رشد اقتصادی مبتنی بر فناوری است. که در کشورهای پیشرفته می‌بینیم این اتفاق می افتد حتی در میان کشورهای در حال توسعه آنهایی که ظرفیت فناورانه خود را افزایش میدهند با رشد های اقتصادی جهشی نسبت به ادوار گذشته خود روبرو می شوند. پس می توان گفت توسعه علم و فناوری به عنوان محرک جهش دهنده رشد اقتصادی عمل می کند.

میرآبادی درخصوص برنامه‌های مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی در راستای تحقق شعار سال و کمک به مهار تورم و رشد تولید توضیح داد: در حوزه مرکز تعاملات بین الملل و مباحثی که در خصوص شعار سال مطرح است چند نکته قابل ذکر است. زمانی که ما صحبت از رشد تولید می‌کنیم باید توجه داشته باشیم که تولید زمانی رشد می‌کند که بازار برای آن وجود داشته باشد. هرچه بازارایجاد شده  جذاب ترباشد، تولید ناخودآگاه ظرفیت خود را به تناسب بازاری که برایش ایجاد می شود افزایش می دهند. از این رو موضوع ایجاد بازارهای بین المللی و دستیابی شرکت های ایرانیبه بازارهای بزرگ تر که محدود به مرزهای ایران نباشد یکی از مسائل زمینه ساز رشد تولید است. لذا مرکز تعاملات بین الملل به منظور رشد تولید ایجاد بازارهای بین المللی خارج از مرزهای کشور را با جدیت دنبال خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: در حوزه مهار تورم نیز ارتباط مستقیمی با رشد تولید وجود دارد. زمانی که شرکت های دانش بنیان در حوزه بین الملل فعالیت میکنند و محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر می کنند، با ارز آوری که برای کشور به ارمغان می آورند بر روی مهار تورم تاثیر مثبت می گذارند. در ادبیات اقتصادی هم در کشورهایی که صادرات بالاتری دارند مهار تورم نیز راحت تر است.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی درخصوص یکی از ماموریت های مهم این مرکز در راستای تحقق شعار سال گفت: یکی از موارد دیگری که در حوزه رشد تولید مطرح است گلوگاه های فناورانه ای است که ممکن است شرکت های ایرانی با آن مواجه شوند. از اینرو برای دستیابی به فناوری و حل مشکلات فناورانه نیاز به تعریف همکاری های بین المللی دارند. این موضوع هم از جمله ماموریت های مهم مرکز تعاملات بین الملل است که با ایجاد ارتباط بین شرکت های ایرانی  و موسسات فناورانه خارج از کشور زمینه همکاری فناورانه بین داخل و خارج را فراهم می‌کند تا موانعی که از لحاظ فنی ممکن است بر سر راه تولید کشورباشد برطرف شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته