دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1395 - 12:30

راز راه رفتن موفق ربات «مارلو» فاش شد + ویدئو

ربات «مارلو» که یک پروژه مشترک میان دانشگاه میشیگان و دانشگاه اورگان آمریکاست، می‌تواند در تمامی جهات از پس زمین‌های ناهموار بربیاید و برای این کار از روش جالبی برای طراحی و هدایت پاهایش استفاده کرده است.
کد خبر : 83681

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، راه رفتن ربات‌های انسان‌نما روی زمین‌ و خط صاف هم کار پیچیده و سختی است و برای درک این موضوع کافی‌ است به ویدئوهای مسابقات سال گذشته دارپا، سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا، نگاهی بیندازید تا ببینید ربات‌های خوش‌ساخت در هنگام راه‌ رفتن با چه چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند. با توجه به این وضع، وقتی رباتی توانایی راه‌ رفتن در هر نوع مسیری در تمامی جهات را دارد، یک خبر هیجان‌انگیز در دنیای ربات‌ها اتفاق افتاده است.


کلید اصلی موفقیت «مارلو» در این مدل راه‌ رفتن، بهره‌گیری از یک بانک اطلاعات الگوریتم‌هاست که برای هر نوع مسیری، یک دستورالعمل متفاوت دارد. روش کار به این شکل است که اطلاعات وضعیت ربات از طریق حسگرهایی که در زانو، ران‌ها و کمر مارلو هستند، جمع‌آوری می‌شود. سپس این داده‌ها در 15 پیش برنامه‌ای که در بانک اطلاعات ربات وجود دارد گنجانده و تحلیل می‌شود و در نتیجه ربات می‌تواند با توجه به پوشش زمین و زاویه شیب، نحوه تقسیم وزن و حرکت خود را انتخاب کند.


جهت و سرعت حرکت ربات توسط یک کاربر که یک کنترل شبیه دسته بازی ایکس‌باکس در دست دارد تعیین می‌شود اما باقی کارها مانند تعیین سرعت جابه‌جایی و چرخش، توسط خود ربات تصمیم‌گیری و اجرا می‌شود.


به گفته تیم مشترک سازنده این ربات، بانک اطلاعاتی جامع این ربات می‌تواند در ربات‌های دیگر نیز به‌ عنوان بنیان کنترل حرکت مورد استفاده قرار گیرد و از سوی دیگر روش به کار گرفته شده در این ربات برای استفاده در اندام‌های مصنوعی رباتیک که امکان راه رفتن به معلولان را می‌دهد، بسیار مفید خواهد بود.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته