دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1395 - 13:38

پرواز بارورسازی ابرها با پهپاد با موفقیت انجام شد + ویدئو

مؤسسه تحقیقات صحرایی در ایالت نوادا آمریکا موفق شد نخستین پهپادی را که برای بارورسازی ابر‌ها ساخته شده است، با موفقیت آزمایش کند تا در مرحله بعدی ابرها بدون انسان بارور شوند.
کد خبر : 83351

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از وب‌سایت DRI، شاید فاصله زمانی زیادی با فیلم‌های علمی-تخیلی مانند ترمیناتور باقی نمانده باشد که در آنها زمین و آسمان در کنترل ربات‌ها بود. پس از اینکه تلاش‌ها برای ساخت ربات‌های مختلف برای کارهای زمینی به نتایج خوبی رسیدند، حالا نوبت به آسمان و اموری غیر از بمباران رسیده است.


مؤسسه ملی تحقیقات صحرایی در نوادای آمریکا یک تیم تحقیقاتی متشکل از مهندسان و هوانوردان تشکیل داد تا پهپادی برای بارورسازی ابرها بسازد. این مؤسسه موفق شد نخستین پرواز آزمایشی خود را هفته گذشته با دستیابی به تمام اهداف به انجام رساند.


این پهپاد که طول بال‌های گسترده آن به 3 متر می‌رسد، تا ارتفاع 400 پایی بدون خلبان بالا رفت و دو شراره «یدید نقره» را که معمولا برای بارورسازی ابرها استفاده می‌شود، با موفقیت و در وضعیت مناسبی رها کرد. پ


هپاد مؤسسه تحقیقات صحرایی که Sandoval Silver State Seeder نام دارد، نخستین پهپادی است که برای اهداف کنترل آب‌و هوایی و محیط زیستی به کار گرفته می‌شود.


کارشناسان امیدوارند در آزمون بعدی، کار بارورسازی واقعی ابرها را انجام دهند و از این طریق بتوانند گامی مهم در در عرصه کنترل شرایط جوی بردارند.


در صورتی‌ که این پروژه به مرحله اجرا برسد، کار بارورسازی ابرها بسیار بی‌خطر و با حداقل هزینه انجام خواهد شد و شهرداری‌هایی که در مناطق خشک هستند، خود می‌توانند برای بارورسازی ابرها اقدام کنند. یکی از اهداف این پروژه، مبارزه منطقه‌ای و محلی با بلایای طبیعی مانند خشکسالی است. معمولا هماهنگی و محاسبات و اعزام خلبان و هواپیما برای بارورسازی ابرها آنقدر زمان‌بر است که موقعیت مناسب برای این‌ کار از دست می‌رود.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته