دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1395 - 11:22

مدفوع دایناسورها؛ دلیل اصلی تکامل سوسک سرگین

دانشمندان ادعا می‌کنند که سوسک‌های سرگین تکامل یافتند تا از مدفوع دایناسورها تغذیه کنند. اکثر سوسک‌های سرگین امروزی از مدفوع پستاندارانی چون گاو، فیل و غیره تغذیه می‌کنند اما نتایج یک تحقیق جدید حاکی از وجود نشانه‌هایی است که خبر از وجود منابعی وابسته به خزندگان در رژیم غذایی اصلی این حشرات دارد.
کد خبر : 83230

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceMag، دانشمندان با استفاده از فسیل‌های باستانی و دی‌ان‌ای 450 گونه سوسک سرگین مدرن به این نتیجه رسیدند که سوسک‌های مدفوع‌خور حداقل 115 میلیون سال پیش ظاهر شدند؛ 30 میلیون سال زودتر از آنچه پیش از این تصور می‌شد. پستاندارانی که در آن زمان وجود داشتند، همگی کوچک بودند و مدفوع خشک حبه مانندی تولید می‌کردند که غذای مناسبی برای سوسک سرگین محسوب نمی‌شود.


اما منشا این سوسک‌ها با عصر دایناسورها و ظهور گیاهان گل‌دار مطابقت دارد. این امر احتمالا به معنای فیبر کمتر در رژیم غذایی دایناسورهای گیاه‌خوار بوده که در نتیجه مدفوع خوش طعم‌تری برای سوسک سرگین فراهم می‌شده است.


به علاوه، تیم تحقیقاتی موفق به کشف مدارکی شده است که نشان‌ می‌دهد گروهی از سوسک‌های سرگین در حدود همان زمان انقراض دایناسورها، احتمالا به دلیل از دست دادن یک منبع غذایی وافر و دائم، منقرض شدند.


البته این آمار تا حد زیادی به گونه‌های جدید سوسک سرگین و فسیل‌های آنالیزشده در این مطالعه بستگی دارد. بنابراین بحث عظیم تخمین قدمت سوسک‌‌های سرگین همچنان به قوت خود باقی است.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

برچسب ها: پستانداران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته