دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 بهمن 1401 - 11:28
بر اساس کشف جدید محققان؛

ترکیب فعالی در قارچ‌ خوراکی برای درمان آلزایمر موثر است

ترکیب فعالی در قارچ‌ خوراکی برای درمان آلزایمر موثر است
دانشمندان با مطالعات جدید خود کشف کرده‌اند که ترکیبی فعال در قارچ خوراکی وجود دارد که حافظه را تقویت و منجر به درمان بیماری‌های ناتوان‌کننده‌ای همچون آلزایمر می‌شود.
کد خبر : 832160

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، دانشمندان با مطالعات جدید خود کشف کرده‌اند که ترکیبی فعال در قارچ خوراکی وجود دارد که ممکن است رشد عصبی را بهبود ببخشد، حافظه را تقویت و منجر به درمان بیماری‌های ناتوان‌کننده‌ای همچون آلزایمر شود.

به گفته فردریک مونیر از موسسه مغز کوئینزلند، «گروه محققان ترکیبات فعال جدیدی را از قارچ Hericium erinaceus که به عنوان قارچ یال شیر شناخته می‌شود، شناسایی کرده‌اند. این قارچ در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا یافت می‌شود. در طب سنتی چینی از آن برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت دستگاه گوارش استفاده می‌شود. عصاره‌های این قارچ‌های یال شیر، قرن‌ها در طب سنتی کشور‌های آسیایی مورد استفاده قرار گرفته است، اما ما در این مطالعه می‌خواستیم به‌طور علمی تأثیر بالقوه آن‌ها را بر سلول‌های مغز مشخص کنیم. آزمایشات پیش بالینی نشان داد که قارچ یال شیر تاثیر قابل توجهی بر رشد سلول‌های مغز و بهبود حافظه دارد.»

وی در ادامه گفته است که «با تست‌های آزمایشگاهی، اثرات نوروتروفیک ترکیبات جدا شده از این قارچ را بر روی سلول‌های مغزی کشت‌شده اندازه‌گیری کردیم. متوجه شدیم که ترکیبات فعال، نورون‌ها را تقویت کرده و به نورون‌های دیگر متصل می‌کند. با استفاده از میکروسکوپ با وضوح بالا، دریافتیم که عصاره قارچ و اجزای فعال آن تا حد زیادی اندازه مخروط‌های رشد را افزایش می‌دهد. درک محیط و ایجاد ارتباطات جدید با سایر نورون‌ها برای سلول‌های مغزی مهم هستند.»

رامون مارتینز، یکی از محققان این مطالعه معتقد است «ترکیب تازه کشف شده شاید در درمان و محافظت در برابر اختلالات شناختی عصبی مانند بیماری آلزایمر کاربرد داشته باشد. ایده ما شناسایی ترکیبات فعال زیستی از منابع طبیعی بود که می‌توانستند به مغز رسیده و رشد نورون‌ها را تنظیم کنند و در نتیجه شکل‌گیری حافظه را بهبود ببخشند.»

انتهای پیام/۱۱۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته