دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 بهمن 1401 - 10:14
دانشمندان موفق شدند؛

کشف اقیانوس‌های بیگانه با ربات‌های الهام گرفته از موجودات دریایی +فیلم

کشف اقیانوس‌های بیگانه با ربات‌های الهام گرفته از موجودات دریایی +فیلم
دانشمندان با الهام از یک موجود دریایی به نام سالپ ربات‌های زیر دریایی را ابداع کرده اند که در ماموریت‌های اکتشافی زیر آب، بازرسی تونل های فاضلاب و سیستم های خنک کننده صنعتی کاربرد دارد.
کد خبر : 831438

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، اگر ربات‌هایی را برای اکتشاف اقیانوس‌ها در سیارات دیگر طراحی می‌کنید، چیزی می‌خواهید که برای ذخیره در یک فضاپیما سخت، همه‌کاره و آسان  باشد. به نظر می رسد که ربات های نرم بدن که از یک موجود دریایی الهام گرفته شده اند، ممکن است انتخاب مناسبی برای اینکار باشند.

سالپ‌ها حیوانات کوچکی هستند که در اقیانوس های سراسر جهان یافت می شوند، جایی که آب را از طریق بدن بشکه ای شکل ژلاتینی خود پمپ می کنند تا در دریا حرکت کنند. آنها بخشی از چرخه زندگی خود را به تنهایی می گذرانند و بخشی از آن را در زنجیره های طولانی با دیگر سالپ ها مرتبط می کنند.

دانشمندان دانشگاه بریستول به رهبری محققی به نام والنتینا لو گاتو، با الهام از سالپ‌ها ربات‌های آزمایشی زیر آب را با نام روبو سالپ«RoboSalps» توسعه دادند.

این ربات‌ها هر کدام دارای بدنه سیلیکونی نرم لوله ای هستند که داخل آن یک موتور الکتریکی و پروانه به سبک پهپاد قرار دارد. این ملخ دو طرفه آب را از طریق بدنه می کشد و به ربات اجازه می دهد تا به سمت بالا و پایین یا عقب و جلو حرکت کند. با این حال، چنین مکانیزم پیشرانه‌ای ساده تنها امکان حرکات نسبتاً ابتدایی را فراهم می‌کند.

با در نظر گرفتن این محدودیت، روبو سالپ‌ها می تواند به یکدیگر متصل شود و ساختارهای چند رباتی را تشکیل دهد که بیشتر شبیه یک شناور واقعی مانور دهند - برخی از آنها می توانند برای رانش افقی و برخی برای رانش عمودی استفاده شوند.

به عنوان یک امتیاز اضافی، اگر یکی از روبوسالپ‌ها از گروه خارج شود، بقیه ربات ها می توانند نبود دیگری را جبران کنند و یک سیستم افزونگی ارائه دهند. همچنین این امکان وجود دارد که چندین ربات به صورت گروهی به طور مستقل به یک مقصد زیر آب سفر کنند، سپس از هم جدا شوند تا وظایف جداگانه‌ای را به صورت جداگانه انجام دهند - پس از آن دوباره به یکدیگر متصل شوند.

هنگامی که به تنهایی شنا می کنند، کنترل ماژول های روبو سالپ دشوار است، اما وقتی آن برای یک هدف مشخص به یدکدیگر می‌پیوندند پایدارتر می شوند و حرکات پیچیده ای از خود نشان می‌دهند.

لو گاتو می‌گوید: این ربات‌ها به دلیل وزن کم و استحکام، برای ماموریت های اکتشافی در زیر آب فرازمینی ایده آل هستند.

از دیگر کاربردهای پیشنهادی این ربات ها می توان به بازرسی تونل های فاضلاب و سیستم های خنک کننده صنعتی اشاره کرد.

پروفسور جاناتان راسیتر می‌گوید: ما همچنین در حال توسعه رویکرد‌های کنترلی هستیم که می‌توانند از انطباق ماژول‌ها با هدف دستیابی به حرکات کارآمد نزدیک به آنچه در سالپ‌های بیولوژیکی مشاهده می‌شوند، بهره‌برداری کنند.

در ادامه می توان نحوه عملکرد روبو سالپ‌ها را در ویدیوی زیر مشاهده کرد:

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته