دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 بهمن 1401 - 16:17
در برنامه «عیار» پاسخ داده شد؛

چرا شرکت‌های دانش‌بنیان وارد عرصه خودروسازی نمی‌شوند؟

چرا شرکت‌های دانش‌بنیان وارد عرصه خودروسازی نمی‌شوند؟
مدیر اجرایی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان گفت: در حوزه خودروسازی، چون بازار تامین شده، نمی‌تواند نقش پیشرانی برای دانش‌بنیان‌ها داشته باشد. 
کد خبر : 829765

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، محمد مهدی کرامتی، در گفت‌وگوی ویژه‌ی برنامه تلویزیونی عیار که سه شنبه شب به صورت زنده از شبکه افق سیما پخش شد اظهار کرد: میزان هزینه کرد تحقیق و توسعه در صنایع‌های تک و همچنین شدت تحقیق و توسعه، یکی از معیار‌های دانش‌بنیان بودن شرکت‌هاست.

وی افزود: بعد از مطالعه روی مدل‌های سایر کشورها، به یک مدل ساده در ایران رسیدیم؛ محصولی که سطح فناوری بالایی داشته باشد، شرکتی که آن را ارائه کرده بر دانش فنی تولید تسلط داشته باشد و آن محصول در حد نمونه آزمایشگاهی و به صورت عملیاتی قابل رویت باشد، آن شرکت دانش‌بنیان محسوب می‌شود.

مدیر اجرایی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: واژه دانش‌بنیان در ایران ابداع شده، ولی عبارت‌هایی مثل دانش‌پایه در کشور‌های دیگر وجود دارد و نزدیک به همین مفهوم البته با معیار‌هایی همچون تعداد مقالات یا صادرات محصولات دانش‌بنیان، می‌توان ایران را با دیگر کشور‌ها مقایسه کرد.

وی ادامه داد: تعداد اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن از ۲۱۳ هزار به ۳۰۰ هزار نفر رسیده و الان ۳۴۰ هزار نفر است. 

**چرا میزان کلی اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان کم است؟

کرامتی با بیان اینکه فروش و اشتغال این شرکت‌ها، بسیار بهتر از میانگین سایر صنایع کشور بوده است گفت: در حال حاضر یک درصد اشتغال توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تامین شده که البته ناظر به نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است و نمی‌توان آن را با اشتغال سایر صنایع و شرکت‌ها مقایسه کرد.

به گفته او، از ابتدای امسال و به واسطه قانون بودجه، به دنبال عملیاتی کردن تسهیل ورود کالای خام و خروج کالای فرآوری شده از کشور هستیم که منجر به افزایش قیمت صادرات ایران خواهد شد که در سال ۱۴۰۲ تاثیرات این روند عملیاتی آشکار خواهد شد.

مدیر اجرایی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان افزود: بودجه تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، از میزان مالیات چنین شرکت‌هایی حذف خواهد شد و هماهنگی لازم هم با سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد به عمل آمده است. وی ادامه داد: برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان هم تسهیل‌گری‌هایی صورت گرفته است.

کرامتی با اشاره به اینکه در هر صنعت باید دنبال پیشران آن بخش باشیم عنوان کرد: در حوزه خودروسازی، چون بازار تامین شده، نمی‌تواند نقش پیشرانی برای دانش‌بنیان‌ها داشته باشد.

مدیر اجرایی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان تصریح کرد: شاید بتوان با ابزار استاندارد‌های اجباری، زمینه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان را به این عرصه فراهم کرد، ولی به نظرم در این حوزه احساس نیازی به دانش‌بنیان‌ها نشده است.

وی با بیان اینکه ۲۴۱ دستگاه پیشرفته نانو توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ساخته شده است گفت: ۲۷ درصد کل پتنت‌های ایران هم توسط همین شرکت‌ها تدوین و تهیه شده و علاوه بر این شرکت‌های ایرانی، ۱۵۱ استاندارد ملی و ۱۰ استاندارد بین‌المللی فناوری نانو را تدوین کرده‌اند یعنی جزو ۵ کشور برتر جهان در این زمینه هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته