دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1401 - 16:23
با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی؛

ساخت قطعات موتور‌های سنگین و نیمه‌سنگین توسط یک شرکت دانش‌بنیان بومی‌سازی شد

ساخت قطعات موتور‌های سنگین و نیمه‌سنگین توسط یک شرکت دانش‌بنیان بومی‌سازی شد
یک شرکت دانش‌بنیان توانسته است با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی فرایند بازسازی و ساخت قطعات موتور‌های سنگین و نیمه‌سنگین را بومی‌سازی کند.
کد خبر : 829198

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، ساخت موتور‌های دیزلی نیمه‌سنگین و سنگین همواره از تقاضا‌های صنایع ریلی و دریایی کشور است. در حال حاضر این صنایع به بازسازی اینگونه موتور‌ها و اغلب واردات موتور‌های کارکرده (به دلیل تحریم) روی آورده‌اند، مسئله‌ای که باعث شده تا برخی شرکت‌های دانش‌بنیان را به سوی بازسازی یا ساخت موتور‌های دیزلی سوق دهد. 

«شرکت پویش پژوهان صنعت»  کار خود را در سال ۸۴ آغاز کرد و یکی از واحد‌های صنعتی است که توانسته در فرآیند بازسازی موتور‌های دیزلی سنگین و نیمه‌سنگین به تجربیاتی موفق دست یابد.

 محمدحسین پیروزی، مدیر عامل این شرکت گفت: حوزه اصلی کار ما در ابتدا ارائه خدمات مهندسی در تعمیر آلات ناقله ریلی و ساخت و بازسازی و تعمیر زیرمجموعه‌های لوکوموتیو بود. 

وی افزود: از سال ۸۷ شرکت راه‌آهن لوکوموتیو‌ها را برای نگهداری به صورت پکیج به ما واگذار کرده و ما اولین شرکتی بودیم که نگهداری لوکوموتیو‌ها را در دستور کار قرار دادیم. در این میان راه‌آهن ۱۵۰ لوکوموتیو را به این منظور در اختیار ما قرار داد که تا آن‌ها را اصطلاحا گرم نگه داریم.

پیروزی ادامه داد: در ابتدا راه‌آهن نیاز‌های قطعه‌ای ما را تا حدی تامین می‌کرد، اما بعد، تامین کلیه قطعات و تجهیزات به عهده خودمان افتاد. از سال ۹۰ به بعد نیز لوکوموتیو را در اختیار گرفتیم و خدمات لازم را ارائه دادیم. لوکوموتیو مجموعه‌ای شبیه نیروگاه است و از این روی باید ابزاری برای ارائه سرویس به همه زیرمجموعه‌های یک لوکوموتیو را دارا می‌بودیم.

مدیرعامل  این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: پس از این کارخانه‌ای در شهرک صنعتی پرند تاسیس کردیم تا برای بازسازی موتور‌هایی که از لوکوموتیو باز می‌شود فعالیت کنیم و این باعث شد وارد حوزه موتور دیزلی سنگین شویم. در واقع باید ساخت قطعات موتور را در دستور کار قرار می‌دادیم. موتور‌های دیزلی سنگین به دو بخش تقسیم می‌شوند: اول بدنه موتور است و دوم تجهیزاتی که روی بدنه یا داخل موتور به آن ملحق می‌شود. ما کار خود را با بدنه اصلی موتور شروع کردیم.

وی افزود: یکی از تجهیزات اصلی موتور یک بلوک به طول چهار متر و ابعاد یک و نیم یا دو متری است. در واقع یکی از مهم‌ترین کار‌ها برای بازسازی موتور هم همین است که بتوانیم بلوکه نوینی را در موتور جایگزین کنیم. برای این کار توانستیم بر روش‌های استاندارد بازسازی تسلط یابیم. چگونگی ارزیابی و رفع عیب را نیز پیدا کردیم و روش‌های استاندارد شست‌وشوی کامل موتور را نیز در دستور کار قرار دادیم. در واقع دستگاه شست‌وشویی طراحی کردیم که به فرایند بازسازی موتور کمک کرد.

پیروزی تصریح کرد: پس از این یک دستگاه برش مخصوص به مجموعه خود اضافه کردیم که با دقت بسیار بالا در فرایند ساخت و بازسازی موتور‌های دیزلی کاربرد بسیار دارد. در این بین به دلیل نیاز راه‌آهن روی نوع خاصی از موتور لوکوموتیو متمرکز شدیم و امروز روی تامین قطعات همین موتور خاص تسلط داریم. 

وی ادامه داد: با توجه به مطالعات مهندسی که انجام دادیم توانستیم تا آخر امسال ساخت بلوک موتور‌های دیزل را به طور کامل عملی کنیم که این قطعه تا پایان امسال به تولید نهایی می‌رسد. باید این را گفت که در بازسازی‌های موتور تاکنون کارفرمایان اعتراضی مبنی بر نقص کار از سوی ما نداشته‌اند.

مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: در این میان به فکر صادرات خدمات خود به کشور‌های دیگر نیز هستیم. سفیر الجزایر یکبار به کارخانه ما آمد و از آن بازدید کرد و قرار شد با شرکت راه‌آهن این کشور همکاری کنیم. همچنین در حال مذاکره با کشور‌های پاکستان و عراق نیز هستیم. 

پیروزی در پایان درباره تسهیلات دریافتی این شرکت از صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: ما در روند کاری خود از صندوق نوآوی تسهیلاتی دریافت کرده‌ایم و در روند دریافت تسهیلات، صندوق نهایت همکاری را در تسریع فرایند‌های اداری و ... با ما داشت.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته