دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 ارديبهشت 1395 - 14:24
مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت در نشست دبیران شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی:

باید نشان دهیم شوراهای صنفی توان‌بخش و کمک‌کننده‌اند

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت در دومین نشست دبیران شورای صنفی مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، شوراهای صنفی را کمک‌کننده و عامل توان‌بخشی و قدرت‌دهی محیط دانشگاهی و فلسفه تشکیل شوراهای صنفی را اتصال بدنه دانشگاه و دانشجویان دانست.
کد خبر : 82528

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، دکتر جلال نژادجواد، مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت در دومین همایش دبیران شورای صنفی مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تاکید کرد شوراهای صنفی بازوی بسیار توانمند دانشگاه‌ها هستند و گفت: «توجه به مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های مختلف صنفی، رفاهی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی به ایجاد روحیه امید در دانشگاه‌ها و کاهش آسیب‌ها کمک می‌کند. از بحث‌های بسیار جدی و روزمره دانشگاه‌ها کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ایجاد روحیه نشاط و امید در بخش دانشجویی است که از طریق شوراهای صنفی، این اهداف تقویت می‌شوند و این امر از مهمترین نقاط قوت شوراهای صنفی است.»


او بر جدیت در تشکیل شوراهای صنفی تاکید کرد و گفت: «اهمیت این موضوع در برخی دانشگاه‌ها به حدی بوده که انتخابات این شوراها را با جدیت انتخابات کشوری برگزار کرده‌اند. دانشگاه‌هایی که از ابزار شوراهای صنفی به خوبی استفاده کرده‌اند قطعا از مزایای آن بهره برده‌اند، اما آنهایی که از این ابزار بهره نمی‌برند ضرر می‌کنند.»


نژادجواد تاکید کرد اساس کار این شورا باید در دانشگاه‌ها پذیرفته شود. او هم‌چنین ابراز امیدواری کرد تعداد دانشگاه‌های دارای شورای صنفی بیشتر شود.


مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت مقبولیت اجتماعی، امید به آینده و مشارکت در فعالیت‌های روزمره زندگی را از عوامل کمک‌کننده به روحیه نشاط و امید در دانشگاه‌ها دانست و گفت: «از جایگاه‌های بسیار جدی برای این مقبولیت و امید به آینده و تربیت نیرو همین شوراهای صنفی هستند. اگر دانشگاه محل تعلیم و تربیت است بخش عمده‌ای از این تربیت می‌تواند در حوزه شوراهای صنفی شکل بگیرد. اگر دانشگاهی از این امر غفلت کند در واقع از حوزه تربیتی غفلت کرده و ضرر خواهد کرد.»


او به خلا بین بخش دانشجویی و بدنه دانشگاه اشاره کرد و گفت: «در گذشته بسیاری از فعالیت‌های دانشگاه را خود دانشجویان انجام می‌دادند. حتی برنامه آموزشی و برنامه امتحانی را دانشجویان می‌نوشتند. متاسفانه به دلایل مختلف از این فضا فاصله گرفتیم و برخی مشکلات در دانشگاه‌ها باقی ماند، رشد کرد و تبدیل به بحران شد. باید این مشکل را به نحو اساسی حل می‌کردیم و حضور خود دانشجویان در امور دانشگاه و ارتباط آنها با بدنه اصلی دانشگاه به عنوان راه حلی اساسی برای این موضوع دیده شد.»


نژادجواد گفت: «امروز باید همه شما به قضاوت بنشینید که در کل سال گذشته شوراها چقدر توانسته‌اند این هدف را پوشش دهند. این درخواست ما از شماست که همه شوراها در همه دانشگاه‌ها گزارشی از عملکرد خودشان در یک سال گذشته ارائه دهند که شوراهای برای پیگیری مشکلات دانشجویان و ارتباط با بدنه دانشگاه‌ها شوراها چه کاری توانسته‌اند انجام دهند.»


او ادامه داد: «از مهمترین بحث‌هایی که باید شکل بگیرد این است که ما موظف‌ایم نشان دهیم در دانشگاه‌ها شوراهای صنفی در مقابل حرکت عمومی دانشگاه‌ها قرار نگرفته‌اند و در واقع کمک‌کننده، توان‌بخش و قدرت‌دهنده هستند و هماهنگ با بدنه دانشگاه حرکت می‌کنند. اگر این اتفاق بیفتد، پایه شوراها قرص و محکم می‌شود و مسائل حاشیه‌ای توان انحلال شوراها را نخواند داشت.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته