14 دی 1401 - 17:41
پیشرفت در درمان پارکینسون؛

دانشمندان یک مولکول کلیدی را شناسایی کردند

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی پیشرونده است که بر حرکت تأثیر می گذارد و می تواند باعث لرزش، سفتی و مشکل در تعادل و هماهنگی شود. علت آن از دست دادن سلول‌هایی است که دوپامین تولید می‌کنند، یک انتقال‌دهنده عصبی که نقش کلیدی در حرکت و سیستم‌های پاداش بدن بازی می‌کند.

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از وبگاه (سای تک دیلی)، این کشف می‌تواند بلافاصله به فرصت‌های جدیدی برای توسعه دارو منجر شود.
محققان دانشگاه علوم و بهداشت اورگان دریافتند که آدنوزین، یک انتقال دهنده عصبی، به عنوان یک ترمز بر روی دوپامین، یکی دیگر از انتقال دهنده‌های عصبی که در کنترل حرکتی نقش دارد، عمل می‌کند. این یافته‌ها که در مجله Nature منتشر شده است، نشان می‌دهد که آدنوزین و دوپامین در یک پویایی فشار کشش در مغز عمل می‌کنند.

نویسنده ارشد Haining Zhong، Ph.D. دانشمند مؤسسه OHSU Volum می‌گوید: دو مدار عصبی وجود دارد: یکی که به ترویج عمل کمک می‌کند و دیگری که مانع از عمل می‌شود. دوپامین مدار اول را برای فعال کردن حرکت تقویت می‌کند و آدنوزین ترمزی است که مدار دوم را تقویت می‌کند و تعادل را به سیستم می‌آورد.

این کشف این پتانسیل را دارد که فوراً راه‌های جدیدی را برای تولید دارو برای درمان علائم بیماری پارکینسون پیشنهاد کند. بیماری پارکینسون یک اختلال حرکتی است که اعتقاد بر این است که در اثر از بین رفتن سلول‌های تولید کننده دوپامین در مغز ایجاد می‌شود.

دانشمندان مدت‌ها گمان می‌کردند که دوپامین تحت‌تاثیر دینامیک مخالف سیگنال‌های عصبی در جسم مخطط است - منطقه‌ای مهم از مغز که حرکت همراه با پاداش، انگیزه و یادگیری را واسطه می‌کند. جسم مخطط همچنین ناحیه اولیه مغزی است که در بیماری پارکینسون با از دست دادن سلول‌های تولید کننده دوپامین تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

دکتر تیانی مائو، دانشمند دانشگاه وولوم که اتفاقاً با ژونگ ازدواج کرده است، گفت: مردم برای مدت طولانی مشکوک بودند که باید این سیستم فشار کش وجود داشته باشد.

در مطالعه جدید، محققان برای اولین بار به وضوح و به طور قطعی آدنوزین را به عنوان یک انتقال دهنده عصبی که به معنای مخالف با دوپامین عمل می‌کند، نشان دادند. در این مطالعه که شامل موش‌ها می‌شد، از کاوشگر‌های پروتئینی مهندسی ژنتیک جدید که اخیراً در آزمایشگاه‌های ژونگ و مائو ساخته شده‌اند، استفاده شد. نمونه‌ای از آن فناوری ماه گذشته در مطالعه‌ای که در مجله Nature Methods منتشر شد برجسته شد.

قابل ذکر است، آدنوزین همچنین به عنوان گیرنده‌ای که کافئین روی آن اثر می‌کند، شناخته شده است.

مائو گفت: قهوه از طریق همان گیرنده‌ها در مغز ما عمل می‌کند. نوشیدن قهوه ترمز اعمال شده توسط آدنوزین را بالا می‌برد.