دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آئین بزرگداشت مرد ایمان و عمل/ شیبانی؛ پایه‌‌گذار بی‌نیازی پزشکی کشور

۲۵۰۰ استاد و کارمند با کمک شیبانی خانه‌دار شدند، اما خودش مستأجر ماند

۲۵۰۰ استاد و کارمند با کمک شیبانی خانه‌دار شدند، اما خودش مستأجر ماند
رئیس دانشگاه تهران در مراسم بزرگداشت زنده‌یاد عباس شیبانی، با اشاره به ساده‌زیستی این استاد فقید، گفت: مدیران با الهام از سبک زندگی مرحوم شیبانی، مسیری را طی کنند که اعتمادسازی بین عامه مردم و کارگزاران را توسعه دهند.
کد خبر : 823228

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران بعد از ظهر امروز در آئین بزرگداشت استاد فقید عباس شیبانی «مرد ایمان و عمل» که با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی و خانواده استاد شیبانی برگزار شد، افزود: حیات پربرکت اجتماعی عباس شیبانی به دانشگاه تهران گره خورده است. ایشان در سال ۱۳۳۲ به عنوان دانشجو وارد دانشگاه تهران شد، در ایام دانشجویی بارها به زندان افتاد و در راه آرمان‌های انقلاب اسلامی، انسان‌های بزرگی مانند ایشان فداکاری‌ها کردند.

**مقیمی، رئیس دانشگاه تهران: ۲۵۰۰ استاد و کارمند با کمک شیبانی خانه‌دار شدند، اما خودش مستأجر ماند

وی افزود: ایشان در دانشکده پزشکی مشغول تحصیل شدند که به دلیل تحمل ۱۳ سال زندان، ۱۷ سال دوران تحصیل ایشان به طول انجامید و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن تدریس و ایفای نقش در سمت‌های مختلف در دانشگاه تهران، در مشاغل مختلف سیاسی و اجتماعی نیز ایفای نقش نمود.
رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: شیبانی به عنوان دانشگاه تهرانی اصیل باعث افتخار دانشگاه تهران است و بخشی از تاریخ دانشگاه تهران به نوعی به شخصیت ایشان گره خورده است که واکاوی خدمات ایشان و نقش‌آفرینی ایشان در جایگاه دانشجو، استاد و رئیس دانشگاه تهران، هر کدام به نوبه خود قابل بررسی است و برای ما درس‌آموخته‌های فراوان بسیاری دارد.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه عباس شیبانی در زمان ریاست در دانشگاه تهران در سال ۶۲ - ۱۳۶۱ خدمات شایانی به دانشگاه تهران داشتند‌، اظهار داشت: ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکونی برای کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران از زمان ایشان آغاز شد، در حالی که خود ایشان در خانه استیجاری به سر می‌برد.

۲۵۰۰ استاد و کارمند با کمک شیبانی خانه‌دار شدند، اما خودش مستأجر ماند

مقیمی، ویژگی‌های شخصیتی شیبانی و اثرگذاری وی بر اطرافیان و محیط اجتماعی را سرفصلی عنوان کرد که می‌توان مطالعات گسترده‌ای درباره آن انجام داد.

وی گفت: ساده‌زیستی مرحوم شیبانی فقط نه به عنوان ویژگی اخلاقی فردی، بلکه به عنوان یک مدیر و کارگزار نظام اسلامی قابل توجه است. در آنجایی که می‌خواهیم به تبیین نقش شخصیت‌های مهمی که برای به ثمر نشاندن انقلاب اسلامی و حیات و تداوم انقلاب زحمت کشیده‌اند بپردازیم و آنها را به جامعه معرفی کنیم، شیبانی دارای جایگاه خاصی است.

رئیس دانشگاه تهران افزود: قطعاً شیبانی نیاز به این جلسات ندارد، اما ما نیازمند چنین جلساتی هستیم که رفتار و سلوک و سبک زندگی این انسان فرهیخته را مرور کنیم و بیاموزیم.

مقیمی تاکید کرد: آنچه جامعه ما به شدت به آن نیاز دارد و اطمینان عمومی را جلب می‌کند، این است که کارگزاران همانند مردم زندگی کنند و اگر این حس و ادراک ایجاد شود، بسیاری از مشکلات از بین می‌رود.

وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری که عباس شیبانی را «مرد ایمان و عمل» نامیدند، گفت: شیبانی هم به آرمان‌های انقلاب اسلامی اعتماد راسخ داشت و هم در عمل به این آرمان‌ها پیشرو بود.

**چمران: ساده‌زیستی و قناعت را از مرحوم شیبانی بیاموزیم

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران بعد از ظهر امروز در آئین بزرگداشت استاد فقید عباس شیبانی «مرد ایمان و عمل» که با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی و خانواده استاد شیبانی در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن بزرگداشت حماسه ۹ دی، روز بصیرت و فرا رسیدن سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، یاد شیبانی را گرامی داشت و گفت: ایشان شخصیت کم‌نظیر یا حتی بی‌نظیر و نمونه‌ای از اخلاص، گزیده‌گویی و عمل‌گرایی و پایبندی واقعی به مکتب و انقلاب بود.

وی افزود: مرحوم شیبانی در سال ۱۳۴۱ که دانشجوی دانشکده پزشکی بود، برنامه‌ای را برای بزرگداشت سه شهید فنی در جنوب دانشکده هنرهای زیبا برنامه‌ریزی و تریبونی درست کرد و سخنرانی مختصر ولی پرصلابتی ایراد کرد و پس از سخنرانی از همانجا به زندان رفت. البته قبل از آن هم زندان رفته بود؛ تا اینکه در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی به همراه سایر استادانی که زندانی بودند، آزاد شد.

۲۵۰۰ استاد و کارمند با کمک شیبانی خانه‌دار شدند، اما خودش مستأجر ماند

چمران افزود: اولین جلسه شورای انقلاب در منزل ایشان تشکیل شد، منزلی که تا پایان عمر در آنجا زندگی کرد و به عنوان موزه شورای انقلاب نگهداری شد.  شیبانی تا پایان عمر با قناعت و رعایت همه مسائل زندگی کرد.

وی با بیان اینکه شیبانی در سال‌های نخستین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وزیر کشاورزی و بعد رئیس دانشگاه تهران شد، اظهار داشت: همیشه در نماز جمعه جزو اولین نفراتی بود که حضور پیدا می‌کرد و معتقد بود که خطبه نیز جزو نماز است و هنگام خطبه سخن نمی‌گفت .۲۰ سال به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خدمات ارزنده‌ای ارائه کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه ۱۴ سال در شورای شهر تهران برای شورا برکت بود و حق‌الجلسه دریافت نکرد، افزود: ایشان به حقوق استادی اکتفا کرد و در دوره سوم که بیمارستان خیریه می‌ساختند و نیاز مالی برای ادامه کار داشتند، حق‌الجلسات را برای تکمیل بیمارستان اهدا کردند.

مهندس چمران تاکید کرد: ایشان نمونه‌ای از پاکدستی و ساده‌زیستی و قناعت بود، ما هم تلاش کنیم تا ساده‌زیستی و قناعت را از او بیاموزیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شیبانی، اظهار امیدواری کرد: همه نمایندگان و اعضای شورای شهر این سعادت را پیدا کنند که همانند او ساده زندگی کنند و ساده از این دنیا بروند.

**مرندی: با پایه‌گذاری‌ها و خدمات ارزشمند مرحوم شیبانی در زمینه پزشکی، کشور از اعزام بیمار به خارج بی‌نیاز شد

سید علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز در آئین بزرگداشت استاد فقید عباس شیبانی «مرد ایمان و عمل» که با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی و خانواده استاد شیبانی در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: شیبانی فردی بود که از ۱۹ سالکی وارد مبازرات ضد استعماری شد و به دلیل این مبارزات هم بارها و بارها به زندان افتاد.

مرندی افزود: شیبانی علیرغم همه این دستگیری‌ها، عزم راسخی در مبارزات داشت و به دلیل این مبازارت و دستگیری‌های متعدد، ایشان تحصیلات در دانشکده پزشکی را به جای ۶ سال در ۱۷-۱۸ سال به پایان رساند ولی هرگز دست از مبارزه برنداشت.

۲۵۰۰ استاد و کارمند با کمک شیبانی خانه‌دار شدند، اما خودش مستأجر ماند

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، صراحت لهجه را از خصوصیات بارز عباس شیبانی برشمرد و گفت: ایشان با صراحت لهجه‌ای که داشت هر کجا مشکلی را می‌دید، سریع اعتراض خود را بیان می‌کرد.

وی ساده‌زیستی، وقت‌شناسی، تواضع، مردم‌دوستی، صداقت و مقید بودن را از دیگر خصوصیات بارز اخلاقی شیبانی یاد کرد.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان، بسیاری از پیشرفت‌های پزشکی امروز ایران در زمینه پیوند اعضا، درمان ناباوری، درمان سرطان و تشخیص بسیاری از بیماری‌ها در داخل را مرهون خدمات ارزنده شیبانی دانست و اظهار داشت: با پایه‌گذاری‌ها و خدمات ارزشمندی که شیبانی در زمینه پزشکی در ایران انجام داد، کشور از اعزام بیمار به خارج از کشور بی‌نیاز شد و امروز نه تنها درمان تمام بیماری‌ها در داخل کشور انجام می‌شود بلکه افراد بسیاری هم برای درمان به ایران می‌آیند.

مرندی با اشاره به معرفی شیبانی به عنوان الگوی سلامت معنوی اسلامی، گفت: ایشان یک انسان و یک مسلمان کامل بودند که برای جامعه پزشکی کشور یک افتخار هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عباس شیبانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته