دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1395 - 14:45

ناسا 3 سیاره هم‌اندازه زمین کشف کرد

سازمان فضایی آمریکا با استفاده از رصد سه‌گانه توسط سه ابرتلسکوپ خود موفق شد در صورت فلکی دلو (آکواریس) سه سیاره را که از نظر اندازه بسیار مشابه زمین هستند، کشف کند.
کد خبر : 82245

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت ناسا، نگاه ما به آسمان برای یافتن مشابه‌های خودمان پایان‌ناپذیر است. ناسا در این تلاش دائم این‌ بار با استفاده از سه تلسکوپ که اصلی‌ترین آنها تلسکوپ TRAPPIST، در مرکز رصد لاسیلا در شیلی بود، موفق شد در یک منظومه در صورت فلکی دلو، سه سیاره همسایه را که هم‌اندازه زمین هستند بیابد. نام این ستاره که به خاطر نخستین رصد توسط این تلسکوپ، TRAPPIST-1 است، اکنون در میان نقاطی که می‌توان در آن انتظار یافتن حیات را داشت ثبت شده است.


این ستاره یک ستاره کوتوله و بسیار سردتر از خورشید ماست و به همین دلیل نیز مدار بسیار نزدیک سیاره‌های سه‌قلو به آن، منجر به گداختن آنها نمی‌شود. از میان این سه سیاره، دو تای آنها به خورشیدشان نزدیک‌تر هستند و به همین دلیل هر 1/5 تا 2/4 روز، یک دور کامل به دور آن می‌چرخند. معنی این حرکت این است که هر یک سال روی این دو سیاره معادل 1/5 تا 2/4 روز روی زمین ماست.


سیاره سوم هنوز یک سیاره اسرار آمیز باقی‌مانده است چراکه اخترشناسان ناسا هنوز موفق به محاسبه و کشف کامل مدار آن نشده‌اند اما حدس می‌زنند با توجه به فاصله حدودی که به‌دست آورده‌اند، این سیاره هر 4/5 تا 73 روز یک بار به دور خورشیدش می‌چرخد.


باتوجه به مدار نزدیک دو سیاره داخلی، محققان احتمال وجود امکان سکونت روی آنها را کمتر می‌دانند اما سیاره بیرونی با توجه به مدار دورترش، میزان تشعشعاتی که دریافت می‌کند، از زمین هم کمتر است و ممکن است نقاط قابل سکونتی داشته باشد.


مرحله بعدی تحقیق نیز فردا انجام می‌شود، وقتی که تلسکوپ هابل در موقعیت مناسبی برای رصد این منظومه شمسی قرار گرفت قرار است در همکاری با تلسکوپ فضایی جیمز وب، به جست‌وجوی بخار آب و احتمال وجود حیات روی این سه‌قلوهای مشابه زمین بپردازد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته