دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1393 - 13:38
گزارش کامل آنا از کنگره سیزدهم حزب مردم‌سالاری/

از پیام بزرگان درباره تعدد احزاب و مردم‌سالاری دینی تا تأکید بر لزوم همگرایی اصلاح‌طلبان

سیزدهمین کنگره حزب مردم سالاری روز پنجشنبه -9 بهمن- با شعار «اصلاحات؛ لازمه اعتدال» در مجتمع آدینه برگزار شد.
کد خبر : 822

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری آنا، سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری روز گذشته - پنجشنبه 9 بهمن‌- با شعار «اصلاحات لازمه اعتدال» و با حضور چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب، فعالان سیاسی از احزاب، مجلس، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام در مجتمع آدینه تهران برگزار شد.


در این گردهمایی، علاوه بر مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان، آیت‌الله موسوی تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم٬ حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات٬ شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری٬ حجت‌الاسلام محسن رهامی رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات٬ حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا قائم مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی و علی مطهری نماینده مجلس به سخنرانی پرداختند.


در ابتدای این کنگره پیام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی توسط قدرت‌الله علیخانی قرائت شد که در بخشی از این پیام با تأکید بر لزوم وجود احزاب متعدد در کشور، آمده بود: تعدد احزاب که در قانون اساسی جمهوری اسلامی اصول و بندهای متعددی را به خود اختصاص داده بن بست‌های موجود در حکومت‌های متعصب را می‌شکند.





رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این پیام، خاطرنشان کرد: «وجود احزاب متعهد در هر جامعه‌ای به تبع خویش افکار و اندیشه‌های متعددی را خلق می‌نمایم و تفکرات متنوع را در چارچوب قوانین عام شکل و سازمان می‌دهد و صاحبان آن تفکرات و احزاب در تضارب آرا و گفت و گوهای سیاسی و فرهنگی به جامعیتی می‌رسند که می‌تواند نقشه راه مردم و مسئولان یک جامعه به سوی پیشرفت‌های همه جانبه و عاقبت‌ به خیری در دنیا و آخرت شود.»








تعدد احزاب بن بست‌های موجود در حکومت‌های متعصب را می‌شکند

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، همچنین اظهار امیدواری کرد که تعدد احزاب فضا را برای مردم سالاری دینی باز می‌نماید و در این مسیر آنچه عاید جامعه و جوانان می‌گردد، پایداری، پیروزی، پویایی، نشاط و سرزندگی سیاسی است و می‌بینیم که در جامعه اسلامی ایران احزاب موجود با همه محدودیت هایی که دارند چگونه از ذات اسلامی نظام که همانا «یستعمون القول و یتبعون احسنه» است دفاع می‌کند و نمی‌گذارند تک صدایی مردم و جامعه را ناامید و مایوس نماید.


سپس پیام حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق کشورمان نیز در این همایش قرائت شد.





در پیام رئیس دولت اصلاحات، ابراز امیدواری کرد که برگزاری این نشست‌ها در جهت فراهم کردن زمینه همدلی بیشتر میان جریان‌ها و گروه‌هایی باشد.









مردم‌سالاری سازگار با دین، حاصل انقلاب کبیر اسلامی است



حجت الاسلام خاتمی مردم‌سالاری دینی را حاصل انقلاب کبیر اسلامی دانست و تأکید کرد: سیاست دینی، انقلابی و ملی همه ما دفاع از نظامی است که متعلق به همگان و متکی بر رای مردم و مدافع آزادی، عدالت و اخلاق است.


آیت‌الله موسوی تبریزی، با بیان اینکه "اصلاح‌طلبی دریافت درست اطلاعات و انتخاب گزینه درست است"، گفت: به عبارتی که یک انسان اصلاح‌طلب باید زبان‌شناس و سیاستمدار باشد و باید بین خوب و بد٬ و بد و بدتر را تشخیص دهد که مساله تزاحم اهم و مهم در فقه شیعه آمده است همچنین تفاوت افسد و فاسد هم در این بین مورد اشاره است.






دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش جوانان در انقلاب اسلامی و فراز و نشیب آن، اظهار کرد: در سال 92 بسیاری از جوانان کشورمان زمانی که بنده در قم مایوس و در تدارک مقدمات اتخابات ریاست جمهوری بودم٬ به بنده گفتند در انتخابات شرکت می‌کنیم و تحریم انتخابات را کنار گذاشتند چراکه راه سربلندی کشور شرکت حداکثری در انتخابات است.








اصلاح‌طلبی دریافت درست اطلاعات و انتخاب گزینه درست است

وی در ادامه با تأکید بر وظیفه احزاب در تشخیص مصلحت در مسائل اقتصادی، سیاسی٬ حقوقی و ...، بیان کرد: احزاب باید بدانند که مصلحت و صلاح در چیست؛ به گونه‌ای که در انتخابات اخیر آیت‌الله هاشمی را رد صلاحیت کردند اما ایشان چیزی نگفتند و اظهار کردند که من از انقلاب قهر نمیکنم٬ یا آقای خاتمی با دلسوزی و صبر بسیار زیاد برای نظام زحمت کشیدند و می‌دانند اگر نظام به هم بریزد چه خواهد شد.


آیت‌الله موسوی تبریزی در پایان با اشاره به انتخابات مجلس دهم خاطر نشان کرد: امیدوارم در انتخابات مجلس و خبرگان به شرط کنار گذاشتن منیت‌ها پیروز شویم.




در ادامه حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا در سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری با اشاره به برگزاری کنگره احزاب مختلف، گفت: خوشبختانه دولت تدبیر و امید قدم‌هایی برداشته که موثر بوده است و گروه‌ها و احزاب مختلف با فراغ بال می‌توانند شروع به برنامه‌ریزی و برگزاری کنگره‌هایشان کنند.









وزارت کشور دست بازماندگان دولت گذشته را در بحث انتخابات ببندد



قائم مقام حزب اعتماد ملی، ادامه داد: شرایط کشور در هشت سال گذشته یک فصل تاریک بود، در هشت سال گذشته انسداد سیاسی و سکوت را شاهد بودیم که آن را پشت سر گذاشته‌ایم و یک جهش برای فضای سیاسی کشور و رسیدن به آرمان‌هایمان را لازم داریم.


این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به بحث تایید صلاحیت٬ اظهار کرد: از دکتر مطهری می‌خواهم در این خصوص کار کنند و مانع از رد صلاحیت‌های احتمالی در انتخابات مجلس دهم بشوند. من در مصاحبه‌ای از آقای هاشمی خواستم مجمع در فصل سیاست‌گذاری انتخابات به مسئله ردصلاحیت‌ها خاتمه بدهند.


منتجب نیا افزود: ما مشکلی با بررسی صلاحیت ها ندارد٬ ولی مسئله این است که قانون حاکم باشد٬ نه سلایق اشخاص. البته ما در دولت‌های گذشته مشکل نظارت را داشتیم ولی در دولت قبل مشکل اساسی‌تر٬ هیات‌های اجرایی بودند٬ اکنون امیدواریم وزارت کشور همت کند و دست دولتیان گذشته را که اکنون در دولت فعلی وجود دارند٬ باز نکند و به شکلی قانونمند عمل کند.


قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه اکثریت کسانی که رد صلاحیت شده‌اند٬ برگه‌ای با نوشته «شما احراز صلاحیت نشده‌اید»٬ می‌گیرند٬ یادآور شد: در قانون گفته شده برای احراز صلاحیت باید از ۴ مرجع استعلام گرفته شود٬ حال با وجود آنکه این ۴ مرجع استعلام، پاسخ مثبت داده‌اند چند نفر به ما می‌گویند که صلاحیت شما برای ما احراز نشده است.


وی اضافه کرد: به عنوان یک طلبه و استاد دانشگاه و کسی که با حقوقدان‌ها سر و کار دارم٬ می‌گویم این مسئله یک کار غیرحقوقی و غیرشرعی است که اصل بر فساد باشد و همه را فاسد بدانیم٬ مگر اینکه برای ما چند نفر ثابت شود و حال این مسئله تبدیل به حربه سیاسی شده است.





حجت‌الاسلام سید عبدالواحد موسوی لاری، با بیان اینکه "پیام چنین نشستی مورد توجه قرار دادن تحزب و حرکت در چارچوب تشکیلات قانونی در نظام جمهوری اسلامی است"، گفت: با این‌که قانون اساسی به مسأله تحزب اهتمام داشته است و قوانین موضوعه کشور در جهت سامان یابی‌ نهادهای مدنی راه را باز کرده است، اما همواره این موضوع، موضوعی بوده که نمی‌توانیم مدعی باشیم که خوب، صحیح و کامل نهادینه شده است.









اصلاحات یعنی زیر چتر قانون اساسی و نظام می‌خواهیم مشکلات را رفع کنیم. گفتمان حاکم بر جامعه ما، گفتمان اصلاح‌طلبی است



وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه نگاه به مقوله تحزب همواره با شک و تردید همراه بوده است، تصریح کرد: البته سیر حرکت به گونه‌ای است که همه ‌آنها که با شک و تردید به این موضوع نگاه داشتند امروز قبول دارند که راه منطقی برای رسیدن به وحدت تحزب است و کسانی که روزی برای وجیهالمله بودن از عضویت در تحزب فراری بودند در حال حاضر این‌گونه فکر نمی‌کنند.


موسوی لاری با بیان اینکه به هر ترتیب در جمهوری اسلامی اصل وجود سلایق متعدد در قالب احزاب، تشکل‌ها و نهادهای مدنی به رسمیت شناخته شده است، به شعار این کنگره (اصلاحات لازمه اعتدال) اشاره کرد و گفت: وقتی در قالب یک حزب و نهاد مدنی حرکت خود را سامان می‌دهیم باید هدف خود را نیز مشخص کنیم و قاعدتاً هدف ما این است که جامعه‌مان به بهترین وجه در زمینه‌های مختلف از جمله فرهنگ، اقتصاد،‌ مدیریت اجرایی، ارتباطات بین آحاد جامعه و همچنین ارتباط بین حاکمیت و توده‌های مردم به بهترین وجه اداره شود.


وی اظهار کرد: چه بگوییم اصلاحات لازمه اعتدال و چه بگوییم لازمه اصلاحات، اعتدال است باید روی یک اصل تکیه کنیم و آن این است که نمی‌شود راه اصلاح‌طلبی را با پرخاشگری و خشونت‌گری پیمود.


این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با بیان این‌که اعتدال‌گری یک راه، روش و وسیله برای رسیدن به هدف و تبیین گفتمان است، اظهار کرد: گفتمان حاکم بر جامعه ما گفتمان اصلاح‌طلبی است و طبیعتاً از مسیر اعتدال می‌توان به آن رسید.


وی در ادامه اظهار کرد: وقتی می‌گوییم اصلاحات یعنی این‌که ما می‌خواهیم زیر چتر قانون اساسی و این نظام مشکلات را رفع کنیم و نمی‌خواهیم این چتر از سر ما برداشته شود. در واقع اصلاحات زیر چتر قانون اساسی حرکت می‌کند.


موسوی لاری گفت: اصلاح‌طلبان در این موضوع این‌که از همان اول با عینک بدبینی به همه کنشگران سیاسی نگاه کنیم را قبول ندارند.


موسوی لاری در ادامه با بیان این‌که پیش روی اصلاحات یک سلسله مشکلات و موانع وجود دارد که باید آنها را شناسایی کرد،‌ گفت: وقتی شما می‌گویید اصلاح‌طلبم یعنی پرخاشگر افراطی و مرز نشناس نیستم. یک عده نانشان در دعواست و دلشان می‌خواهد جامعه همیشه مشکل و درگیری بین اقشار جامعه وجود داشته باشد تا آنها فلسفه وجودی‌شان را شکل دهند و یا اینکه موجودیت‌شان را حفظ کنند.


وی افزود: از آنجا که فضای انتخابات را پیش رو داریم باید بدانیم که جریانی آرامش جامعه را به نفع خودش نمی‌بیند و می‌خواهد جامعه را به سمت چالش و درگیری بکشاند و می‌خواهد و دوست دارد با لطایف‌الحیل کاری کند که از فضای آرامش دور شویم. حال باید یک راهبرد اصلی را مدنظر قرار دهیم و آن، این‌که نباید بگذاریم فضای جامعه به سمت تندی رود.


این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز افزود: باید مراقبت کنیم سلایق متنوع و اختلاف برداشت‌ها به اختلاف مسیر و هدف منتهی نشود و اجماع اصلاح‌طلبان اصلی است که نباید هیچ کدام از تشکل‌های اصلاح‌طلب از آن عبور کنند. ممکن است دست‌هایی تلاش کنند فضایی به وجود بیاید که طی آن یک جبهه حیدری-نعمتی درون خود داشته باشیم.


وی با بیان این‌که وحدت یعنی این‌که در هدف مشترک مسیرمان را طی کنیم و راهمان را بشناسیم، خاطرنشان کرد: چگونه راه رفتن را باید با هم تمرین کنیم چرا که در غیر این صورت همین موضوع می‌تواند باعث اختلاف شود. اصلاح‌طلبان در مسیر پیش رو باید با هم اجماع کنند و چاره‌ای جز این نیست.





علی مطهری با اشاره به شعار این همایش مبنی بر «اصلاحات لازمه اعتدال» گفت: به نظرم اصلاحات و پایبندی به اصول، لازمه اعتدال است. برای حفظ اعتدال نظام باید بررسی‌هایی صورت گیرد و آسیب‌ها شناسایی شود.


وی افزود: شهید مطهری در ابتدای انقلاب آسیب‌های احتمالی انقلاب اسلامی را پیش‌بینی کرده بود، بر این اساس نفوذ اندیشه‌های بیگانه، تجددگرایی افراطی، رخنه فرصت‌طلبان، ‌ناتمام گذاشتن نهضت از آفت‌های انقلاب اسلامی هستند.








یکی از آسیب‌های جامعه٬ بی‌توجهی به مسئله آزادی بیان است که متأسفانه در دولت جدید کمتر شده است٬ به عبارتی چون دولتی بر سر کار آمده که به اصلاح‌طلبی گرایش دارد، فشار‌ها بیشتر شده است

این نماینده مجلس تصریح کرد: این‌که اندیشه غیراسلامی به نام اسلام وارد اندیشه انقلاب شود یکی از آفات مورد توجه بود که البته این موضوع شاید امروز مشکل اساسی ما نیست. همچنین مساله تجددگرایی افراطی و این‌که بخواهیم اسلام را باب طبع زمان کنیم و برخی احکام را به بهانه مقتضیات زمان تغییر دهیم یکی دیگر از این آفات است که البته امروز کمتر دچار این آسیب هستیم.


مطهری گفت: اما مسأله رخنه فرصت طلبان یکی دیگر از آفت‌ها است که امروز یکی دیگر از مشکلات ما قلمداد می‌شود. همچنین مسأله ابهام طرح‌های آینده از دیگر آفات است که ما از ابتدای انقلاب با این مشکل مواجه بودیم و مخصوصاً در مسائل اقتصادی از ابتدای انقلاب خودمان هم درست نمی‌دانستیم که می‌خواهیم چه کنیم.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: کم شدن اخلاص و حسن نیت و زیاد شدن قدرت طلبی‌ها و هواهای نفسانی از دیگر آفت‌هایی است که امروز با آن مواجه‌ایم. اگر بخواهیم آسیب‌های امروز انقلاب را فهرست کنیم یکی از آنها که مخصوصا در چند سال اخیر بر کشور ما حاکم بوده و افزایش پیدا کرده عدم تحمل منتقد و مخالف است.


وی با بیان این‌که آزادی بیان در دولت جدید کمتر شده است، اظهار کرد: از آنجایی که این دولت گرایش به اصلاح طلبی دارد فشار بیشتری روی آن وارد است و من که با مطبوعات و رسانه‌ها در ارتباط هستم و مطالبی را بیان می‌کنم وقتی رسانه‌ها را بررسی می‌کنم می‌بینم که خودسانسوری بیشتر شده و مطبوعات امروز خیلی بیشتر از دولت گذشته از توقیف شدن و لغو امتیازشان می‌ترسند و این یک اشکال جدی است.


این نماینده مجلس تاکید کرد: روشن شدن تکلیف هیأت نظارت بر مطبوعات یک ضرورت است، در این هیأت یک عده تصمیم کارشناسی می‌گیرند ولی بعد از آن دادستانی خود تصمیم می‌گیرد و اعلام جرم می‌کند. با این حال باید پرسید وظیفه این هیأت چیست یا آن را تعطیل کنید یا این‌که بدون مجوز آن روزنامه‌ای تعطیل نشود.








روشن شدن تکلیف هیئت نظارت بر مطبوعات، یک ضرورت است

مطهری در بخش دیگری از سخنانش، تصریح کرد: به صرف انتقاد افرادی را بازداشت و زندانی می‌کنید در حالی که این رویکرد با سیره ائمه اطهار (ع)، پیغمبر (ص) و امیرالمومنین (ع) سازگار نیست چرا که می‌بینیم مخالفین حضرت علی (ع) در مقابل ایشان حتی فریاد می‌زدند و امیرالمومنین حتی حقوق اینها را قطع نکرد تا زمانیکه دست به سلاح بردند که در این صورت این افراد محارب و قیامشان مسلحانه می‌شود که تکلیفشان روشن است بنابراین تا فرد و گروهی دست به سلاح نبرده نباید به جرم مخالفت او را محدود کنیم.


وی در ادامه اظهار کرد: ما به غربی‌ها انتقاد می‌کنیم که شما درباره هولوکاست اجازه اظهارنظر و بررسی به کسی نمی‌دهید و فقط یک تحلیل باید مطرح شود. حالا همین کار را ما درباره حوادث 88 داریم. همه باید یک حرف بزنیم. کسی حق ندارد حرف دیگری بزند و اتفاقی که در مجلس افتاد در همین راستا بود.


مطهری افزود: می‌گویند شما یک چیز دیگری می‌گویید و این تصمیم نظام است. این دیگر چه حرفی است؟ ممکن است تصمیم نظام اشتباه باشد نباید حرف زد؟


نماینده مجلس نهم شورای اسلامی با طبیعی خواندن ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب بیان کرد: چرا عده‌ای اصرار بر ریزش دارند. این افراد معتقدند که هر چه ریزش بیشتر داشته باشیم٬ بهتر است. معتقدند خاتمی٬ هاشمی، ناطق، کروبی و موسوی از قطار انقلاب پیاده شوند و رسایی و کوچک‌زاده باقی بمانند، این می‌شود انقلاب اسلامی؟!


نماینده مردم تهران در مجلس افزود: این دوستان فکر می‌کنند من دلبسته موسوی و کروبی‌ام اما بحث این حرف‌ها مطرح نیست٬ چرا که این آسیب است و همه باید با هم باشیم. چرا می‌خواهیم افراد را هل بدهیم و از قطار انقلاب پیاده کنیم؟ متاسفانه به جای وحدت به دنبال طرد افراد هستیم و دایره انقلاب را محدود می‌خواهیم بکنیم.


وی اضافه کرد: دل ما برای انقلاب می‌سوزد یا دل تندرو‌ها که در مجلس هستند؟ من که در شب ۱۵ خرداد شاهد بازداشت شهید مطهری بودم... (بغض و سکوت چند دقیقه‌ای مطهری) به هر حال نفوذ فرصت‌طلبان یک بحث جدی است٬ شهید مطهری می‌گوید انقلاب فرزندخور نیست٬ بلکه این از کوتاهی ماست که انقلاب فرزندانش را می‌خورد و اگر ما هوشیار باشیم و از رخنه فرصت‌طلبان جلوگیری کنیم این مساله رخ نمی‌دهد.


فرزند شهید مطهری با بیان اینکه شهید مطهری معتقد است اگر انقلاب معنوی و مذهبی٬ خلوصش را از دست بدهد زود‌تر از بین می‌رود٬ عنوان کرد: بی‌تقوایی مشکل امروز ماست که متاسفانه در اصولگرا‌ها بیشتر صدق می‌کند. آنها که بیشتر ادعا می‌کنند٬ بیشتر خبر را ناقص منتشر می‌کنند. وقتی من می‌گویم اگر ۹ دی منشا تفرقه باشد٬ دیگر روز وحدت نیست بلکه یوم الشیطان است، آنها می‌گویند علی مطهری گفته ۹ دی یوم‌الشیطان است؛ این کجا و آن کجا؟








بی‌تقوایی مشکل امروز ماست که متأسفانه در اصولگرا‌ها بیشتر صدق می‌کند

مطهری با بیان اینکه باید دیوار مصنوعی میان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی شکسته شود٬ ابراز کرد: این تقسیم‌بندی به انقلاب آسیب می‌زند. معتدلان هر دو جناح باید متحد شوند و مقابل افراط‌ها و فرصت‌طلبی‌ها بایستند تا آینده بهتری داشته باشیم.


این نماینده مجلس با یادآوری اینکه راه حل اساسی رفع مشکلات بازگشت به قانون اساسی است٬ خاطرنشان کرد: ما قانون اساسی مترقی و خوبی داریم٬ اما با ایجاد برخی شوراها اصول آن را نقض می‌کنیم. شورایی ایجاد کردیم که می‌تواند حکم صادر کند و در کار قوه قضاییه دخالت کند. برای شورای دیگر حق قانونگذاری گذاشتیم که آن هم می‌تواند در کار مجلس دخالت کند.





محمدرضا عارف با بیان اینکه "بعضی اصول قانون اساسی را نتوانسته‌ایم به خوبی اجرا و پیاده کنیم"، گفت: نقش مردم در تصمیم‌سازی‌ها از همین فصول و اصول است و اگر کسی بخواهد با صفوف مردم مقابله کند٬ طبیعتا شکست خواهد خورد٬ لذا احزاب یکی از اصول پذیرفته شده در دنیایی است که مدعی دموکراسی است و باید به نقش مردم در احزاب توجه ویژه‌ای شود به گونه‌ای که ساز و کارهای حضور مردم در احزاب را متاسفانه هم اکنون در اختیار نداریم و تفکر، تفکر از بالا به پایین است که این یک مشکل جدی و اساسی است و باید تفکر از پایین به بالا باشد.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تقویت تحزب٬ بیان کرد: آنچه که باید در دستور کار قرار گیرد٬ تقویت تحزب است و مهم‌ترین وظیفه احزاب به استناد قانون اساسی و به استناد دنیای مردم‌سالار، مشارکت مردم در تمامی صحنه‌هاست٬ به نوعی که سرمایه ما و احزاب مردم هستند و فکر می‌کنم در راستای وظیفه احزاب٬ کادرسازی مهم‌ترین موضوع است. به عبارتی که فعالیت سیاسی از مهم‌ترین رویکردهای یک حزب به شمار می‌رود٬ لذا باید احزاب برای جذب حداکثری جوانان برنامه داشته باشند و شکاف میان نسل دوم و سوم ترمیم شود.








احزاب برای جذب حداکثری جوانان برنامه داشته باشند تا شکاف میان نسل دوم و سوم ترمیم شود

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: کسانی که برای آنها در سال‌های گذشته جایگاهی به مانند پیامبران الهی برای آنها درست شده بود امروز می‌بینیم که امروز به چه حال و روزی افتاده‌اند لذا خلا موجود بین احزاب از مهم‌ترین مسائل در این بین است که باید به اسناد بالادستی رجوع کرد و باید بگوییم که آیا نباید احزاب در این بین وجود و شرکت داشته باشند؟ به عبارتی آنچه که امروز دبرای فعالیت سال آینده نیاز داریم یک فعالیت جبهه‌ای تمام عیار است و نمی‌توانیم گزینشی عمل کنیم و رویکرد جبهه اصلاحات باید همگرایی و هم‌افزایی باشد.


رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه به هیچ وجه نباید احزاب را سبک بکنیم٬ اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه ما تقویت احزاب و گروه‌هاست و ما باید به فکر تقویت احزاب منطقه‌ای هم باشیم. نگاه حذفی در مقوله اصلاح‌طلبی نمی‌گنجد چرا که تفکر اصلاح‌طلبی در تقویت احزاب است.


وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی٬ تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله برای ما انتخابات مجلس است٬ چرا که نتیجه انتخابات ۹۴ در انتخابات ۹۶ نیز اثرگذار است پس راهی جز همدلی و همراهی نداریم. من از آقای کواکبیان که گفتند اگر به هدفشان در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نرسند٬ لیست جداگانه‌ای می‌دهند خواهش می‌کنم این مسئله را دیگر مطرح نکنند چرا که بحث اصلی ما اجماع است و ما باید اجماع را دنبال کنیم. آنچه باید دنبال شود پیروزی تفکر اصلاح‌طلبی است و نه افراد خاص و نباید ما به دنبال سهم‌خواهی باشیم.









نتیجه انتخابات ۹۴ در انتخابات ۹۶ نیز اثرگذار است. راهی جز همدلی و همراهی نداریم



معاون اول دولت اصلاحات با یادآوری اینکه پیام اجماع پیروزی تفکر اصلاحات است٬ تاکید کرد: از همه دوستان خواهش می‌کنم تا دست از سهم‌خواهی بردارند و به دنبال وزن‌کشی نباشیم چرا که وزن‌کشی و سهم‌خواهی سرمنشا اختلاف می‌شود.


عارف با بیان اینکه انتخابات آتی٬ فرصتی برای احزاب و تقویت تشکل‌های مدنی است٬ یادآور شد: نباید به دنبال این باشیم که نقش ما چه بود یا ما چه کردیم. خوشبختانه سرمایه اجتماعی خوبی پس از انتخابات سال ۹۲ شکل گرفته و وظیفه ما حفظ این سرمایه و ارتقای آن است. ما باید به دنبال آن باشیم تا آن ۲۷درصدی هم که در انتخابات قبل پای صندوق‌ها نیامدند، به این انتخابات بیایند.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه وظیفه ما تلاش برای همگرایی کامل است و نه همگرایی حداکثری٬ عنوان کرد: اگر ما خلاف این مسئله عمل کردیم باید به اصلاح‌طلبی‌مان شک کنیم. یا نباید شعار اصلاح‌طلبی بدهیم یا اگر هم دادیم باید اجماع کامل را در دستور کار خویش داشته باشیم و با یک لیست در کشور حاضر شویم.


عارف در پایان خاطرنشان کرد: البته من این مسئله را هم به طرف مقابل گفته‌ام و چه خوب است که مردم در هنگام انتخابات با دو لیست روبرو باشند٬ هرچند که من بحث ائتلاف نسبی را هم مطرح کرده‌ام و آقای دکتر مطهری نیز در سخنانش بیان کردند و چه خوب است مجلسی داشته باشیم که ۴۰نفر از آنان مورد اجماع و قبول دو جناح باشند.


به گزارش آنا، در این کنگره٬ علیرضا محجوب، حسین کمالی، حجت‌الاسلام قدرت‌الله علیخانی، محمدرضا راه‌چمنی، محمد سلامتی، افشین حبیب‌زاده، انوشیروان محسنی‌قندپی، یدالله طاهرنژاد، حجت‌الاسلام قیومی، رحمان قلی‌زاده، الیاس حضرتی، علی‌محمد غریبانی، مجید نصیرپور حضور داشتند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: خاتمی کنگره هاشمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته