دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان فناوری اطلاعات:

نگرانی از بابت مسائل فنی در پلتفرم‌های داخلی نداریم

نگرانی از بابت مسائل فنی در پلتفرم‌های داخلی نداریم
محمد خوانساری گفت: در زمان اعمال محدودیت دسترسی به پلتفرم‌های بین‌المللی نگرانی از جهت تأمین زیرساخت‌ها توسط سکو‌های داخلی وجود داشت ولی اکنون از بابت مسائل فنی و زیرساختی در پلتفرم‌های داخلی مشکلی وجود ندارد.
کد خبر : 820832

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در مراسم رونمایی از سامانه و مرکز تماس حمایت از کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال (ir.۱۶۴۹) گفت: همان‌طور که مستحضرید از اوایل مهرماه بر پایه تصمیمات مراجع ذی‌صلاح امنیتی، محدودیت‌هایی برای برخی سکو‌های خارجی ایجاد شد که مشکلاتی را برای مردم و کسب‌وکار‌های حوزه اقتصاد دیجیتال به وجود آورد.

وی افزود: در راستای کاهش این مشکلات، وزارت ارتباطات به عنوان مسئول کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت با همکاری اعضای این کارگروه، تلاش کرد تا در این شرایط با همکاری نزدیک با سکو‌ها و پلتفرم‌ها و دستگاه‌های اجرایی که ظرفیت‌هایی بر پایه قانون دارند یک نوع همدلی شکل بگیرد و مردم بتوانند کسب‌وکار‌های آسیب دیده خود را در فضای مجازی بازیابی کنند.

خوانساری ادامه داد: در همین راستا از مهرماه سال جاری تلاش زیادی در دبیرخانه کارگروه اقتصاد دیجیتال و نمایندگان عضو این کارگروه شکل گرفت که منجر به تهیه آیین‌نامه‌ای با ۱۴ ماده و۳۰ نوع حمایت شد و این آیین‌نامه با توجه به تأکیدات رئیس‌جمهوری با سرعتی زیاد و خارج از بروکراسی‌ها، مراحل اداری خود را طی و این آیین نامه پس از تایید رئیس جمهوری نیمه آبان توسط معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شد.

معاون وزیر ارتباطات بابیان اینکه به نمایندگی از وزیر ارتباطات، مسئولیت پیگیری این آیین‌نامه را برعهده گرفته‌ام و معمولا در طول هفته چندین جلسه با نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این آیین‌نامه برگزار می‌کنیم، گفت: هدف‌گذاری ما این است که با حمایت‌هایی که قرار است شکل بگیرد، کسب‌وکاری که وارد سکو‌های داخلی می‌شوند از این طریق بتوانند کسب‌وکار خود را به‌سرعت ایجاد و راه اندازی کند.

وی بابیان اینکه بر اساس گزارش مدیران سکوها، مردم خوشبختانه پس از محدودیت‌هایی که برای سکو‌های خارجی به وجود آمد به سکو‌های داخلی اقبال خوبی نشان داده اند گفت: در ابتدای این مسیر نگرانی از جهت تأمین زیرساخت‌ها توسط سکو‌های داخلی وجود داشت هرچند با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که از یک سال پیش در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتیم ما چندان نگرانی از بابت مسائل فنی و زیرساختی نداشتیم.

خوانساری افزود: خوشبختانه با همراهی و همکاری سکو‌های داخلی توانستیم خیال مردم را از جهت استفاده از این سکو‌ها راحت و این اطمینان را ایجاد کنیم که می‌توانند بر بستر سکو‌های داخلی فعالیت‌های امن و پایداری داشته باشند. در شرایط کنونی خوشبختانه هم سکو‌ها به بلوغ رسیده‌اند و هم ظرفیت‌هایی که در کشور ایجاد شده توانسته از جنبه اطمینان بخشی مؤثر واقع شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه سکو‌های خدمت رسان به کسب‌وکار‌ها باید بسته‌های خوشامدگویی مناسبی را تهیه کنند گفت: کسب‌وکار‌ها زمانی که وارد سکو‌ها می‌شوند باید بدانند قرار است دقیقاً از چه نوع حمایت و مشوق‌هایی در سکو‌های داخلی برخوردار شوند؛ بنابراین سکو‌ها باید روی مبحث مزیت بخشی تأمل ویژه‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه و مرکز تماس ۱۶۴۹ گفت: این سامانه قرار است که از یک‌سو بیان‌گر ظرفیت‌های موجود در سکو‌های داخلی باشد و از سوی دیگر منعکس‌کننده بازخورد کسب‌وکار‌ها از دستگاه‌ها و سکو‌ها و رفع چالش در قالب پنجره واحد. امیدواریم با ظرفیتی که ایجاد شده و با ارتباط نزدیکی که بین دستگاه‌های اجرایی، سکو‌ها و کسب‌وکار‌های حوزه فضای مجازی ایجاد می‌شود، فضا برای مردم و کسب کار‌ها حوزه اقتصاد دیجیتال آسان‌تر و امیدبخش‌تر شود.

در ابتدای این مراسم، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی که در تحقق آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال ایفای نقش می‌کنند ازجمله وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد، وزارت صمت، سازمان امور مالیاتی، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق کارآفرینی امید به ارائه گزارشی از اقدامات خود پرداختند.

در ادامه مدیران عامل پنج سکوی مشمول حمایت از کسب‌وکار‌های حوزه اقتصاد دیجیتال شامل کسبینو، ایتا، روبیکا، سروش پلاس و شیپور نیز به ارائه برنامه‌های خود در راستای حمایت از کسب‌وکار‌های حوزه اقتصاد دیجیتال پرداختند.

سامانه و مرکز تماس ۱۶۴۹ به‌منظور ایجاد ارتباط با کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال و اطلاع‌رسانی از آخرین مصوبات و بخشنامه‌های دستگاه‌های ذی‌ربط در چارچوب آیین‌نامه حمایت از سکو‌ها و کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال است. افزون بر آن ثبت شکایات، از دستگاه‌ها و سکو‌های مشمول و پیگیری آن‌ها، دیگر هدفی است که در این پایگاه و مرکز، دنبال می‌شود.

انتهای پیام/4144

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب