بهتر بود بهجای اعمال محدودیت ابتدا زیرساخت تجاری پلتفرمهای داخلی بهبود مییافت
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، پلتفرمهای غیر بومی در سالهای اخیر به یکی از ابزارهای اصلی کسبوکارهای کوچک و بزرگ در پیشبرد کارهای روزانه آنها از جمله تبلیغات، جذب مشتری، فروش آنلاین و... تبدیل شده بودند و هر کسبوکاری به تناسب حوزه فعالیت خود از این برنامهها بهره میگرفت. اما بیش از دو ماه است که با محدودیت در شبکه ارتباطی کشور این کسبوکارها با چالشهایی مواجه شدهاند. میلیونها نفر با اهمال محدودیت اینترنت، در حوزه کسب و کارشان آسیب دیدهاند که متعاقب آن به اقتصاد دیجیتال کشور خسارت سنگینی وارد میشود. در این شرایط که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از طرحهای حمایتی دولت برای حمایت از کسب و کارها سخن میگوید با دو نفر از فعالان حوزه دیجیتال به گفتوگو نشستیم تا نظرشان را درباره فیلترینگ و این طرح حمایتی دولت جویا شویم.
**اعمال محدودیت گسترده سونامی تعدیل را به همراه داشت
حسام دودانگه، مدیر شبکههای اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ درباره آسیبهای مشاغل اینترنتی میگوید «موج فیلترینگ، سونامی تعدیل و یا حتی تعطیلی استارتآپهای کوچک و متوسط را به همراه داشته و خواهد داشت. به گواه آمارهای رسمی، اختلالات اخیر اینترنت و مسدودسازیها بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان به کسبوکارها خسارت وارد کرده و ادامه آن میتواند کشور را با چالش بزرگ بیکاری روبهرو کند. طبق آمارهای گزارش شده در هفتههای اخیر اختلال اینترنت موجب کاهش تقریباً ۴۰ درصدی تراکنشها شده که احتمالا این عدد تا امروز بیشتر هم شده است. ثبت سفارش برای برخی کسب و کارها که در حوزه پرداخت و ارسال فعالیت میکنند هم تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است. در حوزه کسب و کارهای کوچک خانگی و مخصوصا زنان سرپرست خانوار ضررهایی به وجود آمده که تقریبا برای آنها قابل جبران نیست، زیرا جایگزینی برای شبکههای اجتماعی که در آن فعالیت میکردند وجود نداشته است. اگر هم وجود داشته، هنوز با استقبال مردم مواجه نشده است. میتوان گفت به طوری وقت و هزینه این افراد از بین رفته و اکنون مجبورهستند کار دیگری را از صفر شروع کنند.»
به گفته دودانگه «متخصصان شبکههای اجتماعی، یکی از مهمترین گروههایی هستند که از محدودیت دسترسی به اینستاگرام ضربه خوردهاند. افرادی که در این روزها کمتر به آنها پرداخته شده است. با افزایش استقبال از اینستاگرام، کسبوکارها این پلتفرم را کانال تبلیغاتی مناسبی برای خود دانسته و طبیعتاً نیاز به نیروی متخصص در حوزه سوشال مدیا افزایش یافت. همین نیز موجب شد تا افراد زیادی به سراغ این حوزه رفته و آموزش ببینند. اما این افراد اکنون، حوزه کاری خود را در معرض نابودی میبینند و نمیدانند تکلیف سالها فعالیت، آموزش، وقت و هزینهای که برای این موقعیت شغلی گذاشتند، چه میشود. در واقع اکنون در حال حذف یک موقعیت شغلی مهم و به درد بخور در کشور هستیم.»
**محدودیت دسترسی به برخی پلتفرمها تأثیر گستردهای مشاغل مختلف دارد
این کارشناس مربوطه معتقد است «به جز تاثیرات مستقیمی مانند تعدیل که به آن اشاره شد، محدودیت دسترسی به شبکههای اجتماعی؛ تاثیرات غیرمستقیمی هم بر کار مشاغلی مانند طراحان گرافیک و عکاسها و مانند آنها وارد کرد که با آسیب زیادی همراه بود. حتی میتوان گفت ادامه فعالیت در بخشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ هم سرنوشتی نامعلوم دارد و همین را میتوان به سایر فضاهای دیجیتال مارکتینگ مانند سئو و… هم تعمیم داد. شاید فردا روزی گوگل هم در دسترس نباشد که همین امر، تبلیغات مجازی را با ریسک و ابهامی روبهرو میسازد که هیچکس نتواند تصویر روشنی از آینده این صنعت ارائه کند.»
سعید ولی، مدیر هنری نیز در این باره اعتقاد دارد «در ابتدا لازم است یادآوری کنم که بعد از قطعی و فیلترینگ اینترنت فضایی متفاوت و جدید بر جامعه مخصوصاً در فضای مجازی ایجاد شد که ویترین اعتراض افراد شد. کسبوکارهای کوچک یا به عبارتی کسب و کارهایی که در مراحل رشد و شکوفایی و مبتنی بر فضای مجازی بودند، به صورت تدریجی به ورشکستگی رسیدند. کسبوکارهای اینترنتی بزرگ هم با امید به درست شدن اوضاع با صرف هزینه خود را تا به امروز فعال نگه داشتهاند. اما مشاغلی که از فضای مجازی و اینترنتی برای استفادههای جانبی خود بهره میبردند، فارغ از فضای حاکم بر جامعه به فعالیت خود ادامه دادند و صرفاً از بهرههای خود کاهش دادند. در هر صورت طبق آمارها و نتایج گزارش شده همه ضرر کردند یکی کمتر و یکی بیشتر.»
بیشتر بخوانید:
پلتفرمهای بومی زیرساخت مطلوبی برای ارائه خدمات در بازارهای بینالمللی ندارند
وزارت میراث فرهنگی حمایتی از کسب و کارهای دیجیتال نمیکند
محدودیت اینترنت کسب و کارهای دیجیتال را به تعطیلی میکشاند
**طرح حمایتی دولت برای جبران ضررها کافی نیست
دولت برای جبران زیان اقتصادی ناشی از محدودیتهای اینترنت طرحی با عنوان طرح حمایتی استفاده از پلتفرمهای بومی را رونمایی کرد. عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات در آیین رونمایی از این طرح حمایتی عنوان کرد که چنانچه افراد کسبوکارشان را از پلتفرمهای خارجی، به بستر پلتفرمهای داخلی منتقل کنند، از ۳۰ نوع حمایتی که طی ۱۴ ماده طرح مذکور تعریف شده بهرهمند خواهند شد.
دودانگه در این باره معتقد است که «طرحی که ارائه شده بخشهایی از آن قابل نقد و تغییر است و کلیات طرح را نمیتوان طرح بدی دانست. البته ایرادهای فراوانی میتوان به آن گرفت، اما در حال حاضر بزرگترین مشکل این است که بخشی از مردم هنوز به پلتفرمهای بومی اعتماد ندارند که دولت در این باره قطعاً با چالش مواجه میشود. بهتر بود به جای فیلترینگ شبکههای اجتماعی، اول پلتفرمهای بومی را قوی میکردند و زیرساختها و بستر را برای فعالیت فعالان این حوزه فراهم میکردند و بعد برنامههایی مانند همین طرح حمایتی مطرح میشد. پس از آن به مردم پیشنهاد میشد که از پلتفرمهای ایرانی استفاده کنند. آن موقع در صورت رضایت مردم از این برنامهها مسئله اعمال محدودیت دسترسی خود به خود اتفاق میافتاد و مردم به صورت خودجوش استفاده از برنامههای خارجی را کنار میگذاشتند، اما بدون ارائه راهکار اول عمل شد. در هر صورت الان باید اقدامات درستی صورت گیرد تا بیش از این کسی ضرر نکند.»
به گفته سعید ولی «این برنامه با خوشبینانهترین حالت ممکن طرح ریزی شده است که اگر کمی اطلاعات میدانی وجود داشته باشد، میتوان متوجه شد که اینکار برای جبران ضررها کافی نیست! هزینههای زیادی برای به نتیجه رسیدن این طرح لازم است که میشد هوشمندانهتر، در جای درستتر و با اطلاعات مفید از مخاطبان به نتیجه بهتری دست یافت. در خواست من از وزیر ارتباطات و اطلاعات این است تا این طرح به صورت کامل و درست اجرا شود و زیرساخت برنامههای جایگزین به ویژه بحث امنیت تقویت شود، تا اطمینان مردم هم از این پلتفرمها افزایش یابد و بتوانند در این طرحها مشارکت کنند.»
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/