دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1401 - 14:46
به بهانه روز پرستار/ دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با آنا:

دانش‌بنیان‌ها در زمان بحران کشور را از واردات تجهیزات پزشکی بی‌نیاز کردند

دانش‌بنیان‌ها در زمان بحران کشور را از واردات تجهیزات پزشکی بی‌نیاز کردند
محمد شریفی مقدم گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از ظرفیت‌های بومی نسبت به تولید ابزارهای مورد نیاز جامعه پرستاران و پزشکان اقدام کرده و در زمان‌های بحرانی نیاز کشور را رفع کردند.
کد خبر : 817655

محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا در خصوص اهمیت توسعه فناوری‌های مرتبط با حوزه درمان اظهار کرد: پرستاری رشته‌ای با پایه علمی است و زودتر از سایر رشته‌ها دیگر پایه آکادمیک برای آن تعریف شد. در زمانی که هنوز بستر لازم برای تحصیل در بسیاری از رشته‌ها فراهم نشده بود افراد زیادی در مراکز علمی به تحصیل در رشته پرستاری می‌پرداختند. چون فعالیت پرستاران با سلامت مردم درگیر است کسانی که می‌خواهند به عنوان پرستار فعالیت کنند باید در مقطعان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا فعالیت کنند. شیوع بیماری‌های همه‌گیر نظیر آبله، کرونا، سل و ... در دوره‌های مختلف پرستاران را ملزم می‌سازد که همواره دانش خود را به‌روزرسانی کنند.

بیشتر بخوانید:

دستگاه بیهوشی ایرانی سیستم تنفس بیمار را در حین جراحی کنترل می‌کند

بررسی یک بیماری با منشأ اسرارآمیز/ کم‌توانی ذهنی چیست؟

وی افزود: پرستاران برای ارائه خدمات پزشکی و پیراپزشکی به عموم مردم از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا استفاده می‌کنند. البته استفاده از فناوری‌های پیشرفته توسط پرستاران و تعریف سازوکار دقیق برای به‌کارگیری ابزارهای لازم آنچنان که باید در کشور ما انجام نشده است. اکنون در تعدادی از کشورهای توسعه یافته پرستاران با استفاده از فناوری‌های روز فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که در ایران پزشکان موظف به انجام آن‌ها هستند. به عنوان مثال در اروپا آندوسکوپی گوارش با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها توسط پرستاران انجام می‌شود و نیازی به حضور پزشک برای انجام آن نیست.

دانش‌بنیان‌ها در زمان بحران کشور را از واردات تجهیزات پزشکی بی‌نیاز کردند

**کاهش هزینه‌های درمان با استفاده از فناوری‌های هوشمند

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: بررسی‌های میدانی نشان داده است بیماران از فرایندهای درمانی و آزمایشی که توسط پرستاران انجام می‌شود رضایت بیشتری دارند و اثربخشی این فرایندها نیز بیشتر است. در بسیاری از کشورهای دنیا دولت‌مردان برای کاهش هزینه‌ و افزایش سرعت فرایندهای درمان از فناوری‌ استفاده می‌کنند. از طرفی چون پرستاران دانش عمومی در مورد همه قسمت‌های بدن دارند به خوبی قادر به استفاده از فناوری‌های متنوع برای ارائه خدمات به بیماران هستند.

شریفی مقدم درباره ظرفیت اکوسیستم دانش‌بنیان کشور در حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد: بنده در دوره‌ای از سال‌های فعالیتم به عنوان پرستار در بخش مراقبت‌های ویژه خدمت می‌کردم به خاطر دارم در دهه ۶۰ به دلیل کمبود امکانات با شرایط بسیار شخصی از بیماران مراقبت می‌کردیم و با مشکلات زیادی مواجه بودیم. به عنوان مثال ابزار سبک و قابل حملی که امروز برای اندازه‌گیری میزان اکسیژن خون وجود دارد در آ‌ن زمان وجود نداشت و پرستاران برای تشخیص اکسیژن خون باید سختی زیادی می‌کشیدند.

**جهشی بزرگ در زمینه تولید تجهیزات درمانی

وی بیان کرد: توسعه فناوری امکان تشخیص سریع بیماری و ارائه خدمات متنوع به بیماران را مهیا کرده است. شرکت‌های دانش‌بنیان در چند سال گذشته دستگاه‌های مهم و حیاتی در زمینه بهداشت و درمان از قبیل ونتیلاتور و نمایشگرهای مخصوص اتاق عمل را طراحی و معرفی کردند که کاربردهای فراوانی دارد. در طول سال‌های فعالیتم به وضوح مشاهده کردم که ایران به عنوان کشوری که در اوایل انقلاب حتی قادر به تولید سرنگ نبود حالا دستگاه‌های مختلفی در حوزه بهداشت و درمان تولید و عرضه می‌کند.

دبیرکل خانه پرستار تأکید کرد: در داخل کشور ظرفیت بالایی برای طراحی و تولید تجهیزات پزشکی وجود دارد و درصورتی که این ظرفیت‌ها به خوبی شناسایی و حمایت شوند می‌توان از واردات بی‌نیاز شد. اکنون در شرکت‌های دانش‌بنیان گروه‌های مختصصی شامل پرستار، پزشک و مهندس وجود دارند که هرکدام باتوجه به دانش خود می‌توانند نیازهای کشور را با توسعه فناوری‌های پزشکی رفع کنند. فعالیت‌های دانش‌بنیان سبب شد کشور در زمان‌های بحرانی از واردات تجهیزات پزشکی بی‌نیاز شود.

انتهای پیام/4144

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته