دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1395 - 14:54

صالحی در پاسخ به آنا: برای حمایت از ناشران در نمایشگاه، کتاب می‌خریم

نشست خبری بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، ظهر امروز با حضور سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد و جمعی از مسئولین نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب برگزار شد.
کد خبر : 81584

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، صالحی در ابتدای نشست با اشاره به محل جدید برگزاری نمایشگاه یعنی شهرآفتابT این نقل‌مکان را اتفاقی بزرگ خواند و گفت: نمی‌خواهم بگویم همه‌چیز در شهرآفتاب کامل است، ولی برگزاری نمایشگاه در مکانی که 160 هکتار از آن در فاز اول مهیا شده اتفاق بزرگی است و مایه خوشحالی است که شروع نمایشگاه‌های تهران در شهر آفتاب با نمایشگاه کتاب آغاز خواهد شد و همه ایرانیان از این پس شهر آفتاب را با عنوان نمایشگاه کتاب خواهند شناخت.


وی ادامه داد: با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوی شهرداری تهران خوشبختانه امروز می‌شود گفت که شهر آفتاب برای برگزاری اولین‌دوره از نمایشگاه کتاب محل قابل‌اتکایی است. همچنین با تفاهم‌نامه‌ای که روز سه‌شنبه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار تهران در حاشیه مراسم افتتاحیه امضا خواهد شد، می‌شود گفت نمایشگاه کتاب صاحبخانه شده و جای استقرار پیدا کرده است.


معاون امور فرهنگی ارشاد درباره مفاد این تفاهمنامه توضیح داد: طبق این تفاهمنامه شهر آفتاب به مدت 10 سال (فروردین و اردیبهشت‌ماه) به صورت رایگان در اختیار نمایشگاه کتاب قرار می‌گیرد و هیچ نمایشگاهی به صورت موازی در این مجموعه برگزار نمی‌شود. از طرفی مقرر شده شهرداری تا زمان کامل نشدن فضای مسقف در این مجموعه نسبت به دراختیار گذاشتن سازه‌های موقت به نمایشگاه کتاب تسهیلات رایگان بدهد.


وی گفت: نگاه مثبت شهرداری تهران به حوزه فرهنگ کمک کرده است تا شهر آفتاب را بتوان شهر کتاب و فرهنگ خواند و به همین دلیل جا دارد صمیمانه از شهرداری و مدیریت جهادی آن به دلیل فراهم کردن فاز اول شهرآفتاب تشکر کنم.


صالحی ضمن اشاره به تسهیلات و امکانات رفاهی نمایشگاه کتاب خاطرنشان کرد: امسال در حوزه یارانه‌ها سرفصل‌های جدیدی باز شده که از جمله آن می‌توان به اعطای بن‌های کتاب به مهدکودک‌ها و دانش‌آموزان اشاره کرد و امیدواریم سال به سال شاهد افزایش این حمایت‌ها باشیم.


معاون وزیر ارشاد همچنین در زمینه واگذاری امور نمایشگاه به تشکل‌های نشر گفت: تاکیدی که از اولین دوره برگزاری نمایشگاه در دولت جدید در راستای واسپاری امور به تشکل‌ها وجود داشت، امسال نیز با گام‌های تازه‌تری دنبال شده، آنچنان که در شورای سیاستگذاری نمایشگاه بیست و نهم 3 تشکل دارای نماینده بودند و همچنین 5 کمیته از نمایشگاه امسال در اختیار تشکل‌ها قرار گرفتند.


وی ادامه داد: ما می‌توانیم امسال برای اولین‌بار احساس کنیم روز بعد از نمایشگاه روز آغاز فعالیت‌های نمایشگاه سی‌ام خواهد بود، زیرا از محل برگزاری نمایشگاه در سال‌های بعد اطمینان کامل داریم.


وی گفت: بی‌شک این نقل مکان مثل هر نقل‌مکان دیگری ممکن است نواقصی را با خود به همراه داشته باشد، ولی باید از این منظر به این اتفاق نگاه کنیم که مقدمه‌ای است برای اتفاق‌های خوب در سال‌های آینده.


صالحی در پاسخ به خبرنگار فرهنگی آنا درباره روند تخصیص بودجه موجود از محل صرفه‌جویی برگزاری نمایشگاه در شهرآفتاب در افزایش یارانه‌ها ضمن بیان این مطلب که جزئیات هزینه‌ها بعد از نمایشگاه به صورت شفاف منتشر می‌شود، گفت: مطابق با تصمیمات گرفته شده یارانه‌ها در 3 حوزه تخصیص یافته‌اند که اولین آنها خرید 50درصدی از میزان اجاره‌بهای غرفه‌ها از ناشران کتاب است یعنی چنانچه اجاره غرفه‌ها در این نمایشگاه 3 میلیارد تومان باشد، 1/5 میلیارد تومان از غرفه‌ها (به نسبت میزان متراژ آنها) طبق نظر شورای کارشناسان کتاب خریداری می‌شود.


وی افزود: از آنجا که دغدغه جمعیت بازدیدکنندگان از نمایشگاه بیست‌ونهم یکی از دغدغه‌های ما از ابتدای اخذ این تصمیم بوده، بخشی از این مبلغ نیز صرف تبلیغات جمعیتی خواهد شد که در روزهای آینده شاهد آن خواهیم بود.


صالحی خاطرنشان کرد: بخش سوم نیز به افزایش یارانه‌ها و اضافه شدن بن دانش‌آموزی و غیره به یارانه‌های قبلی و همچنین ارتقای میزان یارانه‌ها در بخش‌های دیگر اختصاص دارد.


معاون امور فرهنگی ارشاد در پاسخ به سوال دیگری درباره بخشی از نمایشگاه که با سازه‌های موقت در اختیار ناشران قرار می‌گیرند گفت: اینکه ما زمانی شهرآفتاب را برای نمایشگاه کتاب انتخاب کردیم که همچنان در حال ساخت بود، محدودیت‌های خودش را داشته است، اما سعی شده با فراهم کردن سازه‌های موقت از کشور ترکیه و همچنین ایران بخشی از تقاضاها را پوشش دهیم، اما طبیعی است که درصدی از تقاضاها امکان تحقق پیدا نکردند که امیدواریم در سال‌های آتی محقق شوند.


امیرمسعود شهرام‌نیا، رئیس نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و قائم‌مقام نمایشگاه کتاب در بخش دیگری از این نشست آماده‌سازی شهر آفتاب را در مدت‌زمان کوتاه تعبیری مناسب از مدیریت جهادی خواند و درباره دغدغه حمل‌و‌نقل بازدیدکنندگان به نمایشگاه گفت: 4 روش دسترسی به نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شده که اولی خط یک مترو است که با تکمیل ایستگاه متروی شهر آفتاب محقق شد. همچنین تخصیص 15 خط اتوبوس از نقاط مختلف شهر و همچنین تاکسی‌های مخصوص با قیمت‌گذاری دقیق و امکان مراجعه به شهرآفتاب با وسایل شخصی که با 20 هزار پارکینگ تخصیص داده می‌شود، از راه‌های دسترسی به شهر آفتاب به شمار می‌آید.


شهرام‌نیا درباره مساحت نمایشگاه بیست‌ونهم نیز یادآور شد: طبق اقدامات صورت گرفته از سوی شهرداری مساحتی حدود 45 هزار مترمربع فضای مسقف و 65 هزار مترمربع فضای موقت برای برگزاری نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شده است.


قائم‌مقام نمایشگاه کتاب در پاسخ به سوالی پیرامون شرکت‌های پیمانکار در حوزه انجام امور بانکی توضیح داد: این شرکت‌ها که واسطه ما و بانک شهر هستند، دارای مجوز بانک مرکزی بوده و به همین دلیل مورد اعتماد ما هستند. ضمن اینکه شرکت آسان‌پرداخت پیش از این رابط ما و بانک صادرات بود.


وی همچنین درباره آینده نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب گفت: واقعیت این است که نمایشگاه کتاب باید به سمتی برود که بتواند خودش را اداره کند و فرصت 10 ساله موجود فرصت یا حمایتی از نمایشگاه کتاب است تا به آن مرحله برسد. به عنوان مثال در گذشته هزینه‌های میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب توسط ما پرداخت می‌شد اما امسال روسیه هزینه‌های خود را پرداخته است و در این مسیر می‌توان به جایی رسید که کشور میهمان برای حضور در نمایشگاه تعرفه‌ای را پرداخت کند.


محمدرضا صدیق‌توکل، رییس کمیته ناشران داخلی نمایشگاه نیز در این نشست ضمن مبارک‌ خواندن امر واگذاری امور نمایشگاه به تشکل‌های نشر درباره متراژ غرفه‌ها گفت: ظرف شهرآفتاب با ظرف مصلای تهران در برگزاری نمایشگاه کتاب متفاوت است و در این دوره باعث شده در برخی بخش‌ها شاهد کم شدن متراژها باشیم ولی این به معنای ناحق بودن شیوه تخصیص متراژها نیست، بلکه حضور در شهرآفتاب معیارها و سیاست‌های جدیدی را برای تخصیص غرفه‌ به ناشران می‌طلبد.


وی در بخش دیگری از این نشست یادآور شد: در مصلی امکان دادن فضای بیشتر در شبستان وجود نداشت، ولی در بخش‌های دیگر مانند بخش کودک و نوجوان به دلیل مختصات مصلی حتی برخی از ناشران که تعداد عناوین جدیدشان به حدنصاب نمی‌رسید صاحب غرفه‌ می‌شدند. در این رویکرد تبدیل به توقع شده است درحالی‌که شهرآفتاب قوانین و قواعد خود را می‌طلبد.


حسین صفری، مدیر کمیته رفاهی نمایشگاه کتاب نیز در پاسخ به سوالی در رابطه با متراژ کلی نمایشگاه بیست و نهم توضیح داد: 70 سازمان و نهاد در برگزاری این نمایشگاه با ما همکاری داشتند و 10 هزار مترمربع از فضای نمایشگاه به استقرار این سازمان‌ها اختصاص پیدا کرده که جمع این رقم با 110 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی ما را به رقم 120 هزار مترمربع می‌رساند که همان رقمی است که از ابتدا اعلام شده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته