دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در مراسم آیین پایانی؛

برگزیدگان دهمین جشنواره ملی رویش معرفی شدند

برگزیدگان دهمین جشنواره ملی رویش معرفی شدند
آیین پایانی دهمین جشنواره ملی رویش با معرفی و تقدیر از برگزیدگان این دوره از جشنواره، در دانشگاه شیراز برگزار شد.
کد خبر : 815484

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، اختتامیه دهمین جشنواره ملی رویش، با حضور مسئولان وزارت علوم، استان فارس، دانشگاه شیراز و جمعی از دانشجویان و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار شد.

لزوم ورود کانون‌ها به مسئله‌محوری و پیوند آن‌ها با زنجیره صنایع خلاق

ذوالفقارزاده، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف در آیین پایانی دهمین جشنواره ملی رویش ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این دوره از جشنواره در دانشگاه شیراز با طرح این پرسش که چه انتظاری در عرصه اجتماعی از کارکرد فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها داریم؟ اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها که به عرصه فعالیت کانون‌های دانشجویی بازمی‌گردد، این است که دانشجویان در این کانون‌ها مسئولیت‌پذیری، کنشگری و نحوه اثرگذاری در جامعه را تمرین کنند تا بدین ترتیب برای پذیرش مسئولیت و تأثیرگذاری در جامعه آماده شوند.

وی با اشاره به ظرفیت جشنواره رویش در زمینه کشف و بروز استعداد‌های دانشجویان، افزود: حال که جشنواره رویش به مرحله دهم رسیده، لازم است که ما بازنگری کرده و تغییر و جهشی در آن ایجاد کنیم.

ذوالفقارزاده خبر داد: در عرصه سیاست‌گذاری و فرهنگ‌گذاری برنامه‌ریزی‌های مختلفی درنظر گرفته شده ازجمله اینکه تلاش کنیم باتوجه به ظرفیت خاص کانون‌های فرهنگی هنری و اجتماعی، کانون‌ها به مسئله‌محوری ورود کنند و همین‌طور، پیوندی میان کانون‌ها با زنجیره صنایع خلاق را رقم بزنیم.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف همچنین از راه‌اندازی سامانه‌ای در عرصه فرهنگ ویژه همیاری همه دانشگاهیان خبر داد و گفت: درتلاشیم که هرچه سریع‌تر از این سامانه بهره‌برداری کنیم.

کانون‌های فرهنگی نماد وحدت در عین کثرت هستند

مهدی بادپا، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم با اعتقاد به اینکه وقایع اخیر در کشور به دلیل نبود مفاهمه است، گفت: بایستی با همکاری و همدلی یکدیگر و پذیرش اختلافات و سلایق و همچنین با کمک اقوام مختلف برای ساختن کشور و امیدوارکردن جامعه و دانشگاه تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه پویایی و سرزندگی دانشگاه به حضور و وجود دانشجویان است، اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها با وجود کم‌وکاستی‌ها، بی‌مِهری‌های مسئولان و همه محدودیت‌ها هنر تولید می‌کنند. هنر شعر، موسیقی، نقاشی در این کانون‌ها تولید می‌شود که بسیار باارزش است.

بادپا ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این جشنواره در دانشگاه شیراز اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی نماد تکثر در دانشگاه هستند؛ کانون‌های فرهنگی نماد وحدت در عین کثرت و نماد گفتگو در دانشگاه‌ها هستند.

دانشجویان و دانشگاه‌ها نباید تک‌بعدی باشند

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس نیز در آیین اختتامیه دهمین جشنواره ملی رویش اظهار کرد: دانشجویان از استعداد‌ها و ظرفیت‌های قابل توجهی برخوردارند؛ اما باید شرایط را برای بهره‌گیری از این استعداد‌ها فراهم کنیم.

وی ادامه داد: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی وظیفه حاکمیت و دولت این است که راه را برای شکوفایی استعداد‌های هر فرد باز کند؛ وظیفه ما این است که شرایط را برای پرورش استعداد‌های جوانان فراهم کنیم تا افزون‌بر تلاش خانواده‌ها، هر دانشجو بتواند مسیر خود را در زمینه رشد استعدادهایش در دوران دانشگاه و حتی پس از فارغ‌التحصیلی ادامه دهد.

استاندار فارس گفت: هر دانشجو می‌تواند در کنار رشته تخصصی خود، یک هنرمند یا ورزشکار خوبی نیز باشد؛ از همین‌رو در وهله نخست بایستی جوانان را در راستای شکوفایی استعداد‌هایی که دارند پرورش دهیم.

ایمانیه اظهار کرد: یکی از مشکلات ما این است که وقتی دانشجویی تک‌بعدی رشد کند و فقط مشغول خواندن درس‌هایش باشد و تنوعی را تجربه نکند، دچار خستگی و افسردگی می‌شود؛ کار‌های فرهنگی و اجتماعی در کنار درس‌خواندن به ایجاد نشاط و انگیزه در دانشجویان کمک شایانی می‌کند.

وی بیان کرد: دانشجویان وقتی متوجه درد‌ها و نیاز‌های مردم شوند، به‌طور جدی‌تر به درس خود توجه می‌کنند با این امید که پس از فارغ‌التحصیلی گوشه‌ای از درد‌های مردم را برطرف کنند و آلام جامعه را کاهش دهند.

استاندار فارس عنوان کرد: وظیفه وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها نیز این است که اعتبارات لازم را برای تهیه زیرساخت‌ها و پیش‌فرض‌ها و پیش‌زمینه‌هایی که لازم است فراهم کنند. در حال حاضر اکثر دانشگاه‌ها برای برپایی همایش‌ها و جشنواره‌ها با کمبود اعتبار مواجه می‌شوند؛ چراکه در حداقل‌ها هم دچار مشکلات مالی هستند.

ایمانیه با اعتقاد به اینکه دانشگاه نباید تک‌بُعدی باشد، گفت: نمی‌توانیم با دانشجوی تک‌بُعدی انتظار پیشرفت در کشور داشته باشیم؛ به همین دلیل هم از رؤسای دانشگاه‌های استان فارس خواهشمندم زمینه‌ها را برای بروز استعداد‌های متنوع و متعدد دانشجویان فراهم کنند و دولت و وزارت علوم هم با تخصیص اعتبارات به این مهم به‌ویژه در بودجه ۱۴۰۲ در مسیر ظهور و بروز استعداد‌ها در یک محیط علمی و بدون حاشیه گام بردارند. همین‌طور، نمایندگان مجلس هم بایستی در این زمینه کمک کنند.

استاندار فارس ایجاد یک محیط علمی، بدون حاشیه و با نشاط در دانشگاه را مبتنی‌بر بازکردن مسیر‌های منطقی و علمی و ایجاد راه دستیابی به حق مردم و جوانان دانست و گفت: در غیر این صورت دانشجویان یا به حاشیه می‌روند و یا به افسردگی و گوشه‌گیری کشیده می‌شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: ما همواره معتقد بوده‌ایم انسانی که تک‌بُعدی بار بیاید و تنها به درس‌خواندن اکتفا کند، در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی نیز موفق نخواهد بود و اگر به این روند ادامه دهد در جامعه با مشکل مواجه خواهد شد.

گفتنی است دهمین جشنواره ملی رویش که با حضور فعالان کانون‌های فرهنگی و دانشجویی و کارشناسان و مدیران حوزه‌های فرهنگی دانشگاه‌های کشور و به میزبانی دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد، با معرفی برگزیدگان این دوره از جشنواره به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب