رشد ۲۰ درصدی تعداد کاربران درآمدزا با آغاز دوره مدیریت ایلان ماسک
به گزارش گروه خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا، ورج به اسنادی دست پیدا کرده است که ادعا میکنند رشد کاربران روزانه توییتر در اولین هفته رهبری این شبکهی اجتماعی توسط ایلان ماسک، به بالاترین حد رسیده است. از زمان امضاء قرارداد بین توییتر و ایلان ماسک، تعداد کاربران روزانهی درآمدزا (mDAU) بهمیزان بیش از ۲۰ درصد رشد کرده و در همین حین «بزرگترین بازار توییتر یعنی ایالات متحده با سرعت بیشتری در حال رشد کردن است.»
پایگاه خبری تحلیل دی ورج میگوید دادههای مربوط به افزایش تعداد کاربران، در سندی که برای تیم فروش توییتر ارسال شده، آمده است. ظاهراً توییتر به تیم فروش گفته از این دادهها برای مذاکره با شرکتهای تبلیغاتی استفاده کند. در بخشی از سند ادعا شده که تعداد کاربران فعال روزانهی درآمدزای توییتر از پایان فصل دوم ۲۰۲۲ تاکنون ۱۵ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است تا مجموع این کاربران از ۲۵۰ میلیون نفر عبور کند. توییتر در پایان فصل دوم، انتشار گزارش مالی را متوقف کرد.
اگر آمار اعلامشده توسط ورج دقیق باشد، توییتر پس از تصاحب شدن به دست ایلان ماسک، با مهاجرت دستهجمعی کاربرانش به پلتفرمهای دیگر مواجه نشده است. ایلان ماسک در توییتی میگوید از زمان اعلام تمایل او به تصاحب توییتر، «تعداد کاربران در سراسر دنیا رشد قابل توجهی تجربه کرده است.»
توییتر در فصل دوم سال جاری میلادی گفت ۲۳۷٫۸ میلیون کاربر فعال روزانهی درآمدزا دارد و نرخ رشد سالانهی کاربرانش به ۱۶٫۶ درصد میرسد.
با وجود اینکه کاربران همچنان در توییتر باقی ماندهاند، بهنظر میرسد شرکتهای تبلیغاتی بهدلیل نگرانی از آیندهی توییتر، علاقهی کمتری به همکاری با این شبکهی اجتماعی دارند. ایلان ماسک جمعه گذشته گفت که فعالان اجتماعی، شرکتهای تبلیغاتی را تحت فشار گذاشتهاند و درنتیجهی این اتفاق درآمد توییتر بهشکلی قابل توجه افت کرده است.
چند روز پس از بسته شدن قرارداد ماسک و توییتر، در برخی گزارشها اعلام شد نژادپرستی و نفرتپراکنی در شبکهی اجتماعی متنمحور افزایش یافته است. براساس سند داخلی توییتر، تغییر قابل توجهی در میزان نفرتپراکنی دیده نمیشود و «۰٫۲۵ درصد تا ۰٫۴۵ درصد از صدها میلیون توییتی که روزانه منتشر میشوند، در این دسته قرار میگیرند.»
ایلان ماسک به محض بستن قرارداد، مدیران عالیرتبهی توییتر از جمله مدیر ارشد بخش تبلیغات را اخراج کرد و همین موضوع باعث شده است که شرکتهای تبلیغاتی سردرگم شوند. شرکتهای تبلیغاتی نگران سیاستهای مدیریت محتوا هستند و میگویند که در صورت کاهش سختگیریها، ممکن است نفرتپراکنی افزایش یابد و برندها تمایلی به حضور در چنین پلتفرمی از خود نشان ندهند.
در بخشی از سند ارسالشده برای ورج، به این موضوع اشاره میشود که توییتر با چه سرعت بالایی در حال تغییر کردن است. ظاهراً نسخهی جدید سرویس اشتراکی Twitter Blue که دریافت تیک آبی را مشروط به پرداخت پول میکند، «فعلاً روی حسابهایی که قبلا تیک آبی دریافت کردهاند تأثیر نمیگذارد» و برندهای بزرگی که حساب تأییدشده دارند، برچسب «رسمی» دریافت میکنند. این در حالی است که قبلا گفته شده بود حسابهای تأییدشده تا ۹۰ روز فرصت دارند سرویس جدید را تهیه کنند، در غیر این صورت تیک آبی را از دست میدهند.
انتهای پیام/4144
انتهای پیام/