دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1401 - 16:55
آنا بررسی می‌کند؛

زمان دقیق رجیستری آیفون ۱۴ قابل پیش‌‌بینی است؟/ فعال‌سازی گوشی پرچمدار اپل همچنان در هاله‌ای از ابهام!

زمان دقیق رجیستری آیفون ۱۴ قابل پیش‌‌بینی است؟  فعال‌سازی گوشی پرچمدار اپل همچنان در هاله‌ای از ابهام!
امکان ثبت گوشی‌های آیفون ۱۴ هنوز در سامانه همتا مهیا نشده است و افرادی که انواع مدل‌های این گوشی را خریداری کرده‌اند برای فعال‌سازی دستگاه خود بلاتکلیف هستند.
کد خبر : 813065

گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان، در حالی که بیش از یک ماه از ورود غیررسمی گوشی‌های آیفون ۱۴ به کشور می‌گذرد جدیدترین مدل آیفون همچنان در ایران جزو کالا‌های قاچاق محسوب شده و امکان رجیستری آن‌ها در سامانه همتا وجود ندارد. هرچند هنوز تعداد دقیق آیفون‌های ۱۴ به فروش رسیده در ایران اعلام نشده، ولی برخی خبر‌ها حاکی از فروش بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از این گوشی در بازار است و آنچه میان همه خریداران گوشی پرچمدار شرکت اپل مشترک است عدم امکان ثبت و فعال‌سازی این گوشی‌های هوشمند در سامانه همتاست.

بررسی‌های میدانی خبرنگار آنا نشان می‌دهد انواع مدل‌های گوشی آیفون ۱۴ به ویژه آیفون ۱۴ پرو در بازار موجود است و با وجود شرایط پیش آمده در خصوص فعال‌سازی این گوشی‌ها در شبکه ارتباطی کشور امکان خرید آن‌ها فراهم است. مطابق مقررات ابلاغی از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران برای واردات پرچمدار بایستی ۲۶ درصد هزینه گوشی و برای واردات مسافری حدود ۲۲ درصد قیمت آن در قالب عوارض پرداخت شود. به دلایل اقتصادی بسیاری از خریداران گوشی‌های آیفون ترجیح می‌دهند دستگاه مورد نظر خود را به صورت مسافری وارد و در فرودگاه رجیستر و فعال‌سازی کنند، ولی چون فعلاً امکان پرداخت حقوق و عوارض گمرکی برای مسافران فراهم نیست واردات انواع مدل‌های آیفون ۱۴ توسط مسافران به شدت کاهش یافته است و اغلب این دستگاه‌ها از مبادی غیر رسمی وارد کشور می‌شود.

بیشتر بخوانید:

رجیستری؛ مانع اصلی صادرات دانش‌بنیان‌ها/ وقتی صادرات محصولات ایرانی به بن‌بست می‌خورد

هرچند برخی از فروشندگان گوشی‌های همراه مدعی هستند آیفون ۱۴ در سامانه همتا ثبت می‌شود، ولی گزینه مربوط به رجیستری این گوشی از یک ماه پیش تا کنون در این که سامانه تعریف نشده و صاحبان این گوشی‌ها در همچنان برای استفاده از دستگاه خود بلاتکلیف هستند. مدتی پیش سامانه همتا اعلام کرد با توجه به عدم واردات قانونی این مدل از گوشی‌ها، تمام گوشی‌های آیفون ۱۴ بازار قاچاق هستند؛ لذا به کلیه واحد‌های صنفی اکیداً توصیه می‌شود تا زمان تعیین تکلیف وضعیت واردات قانونی آیفون ۱۴ از خریدوفروش آن خودداری کنند. اگرچه از زمان معرفی و ورود گوشی‌های آیفون ۱۴ در ایران تعدا قابل توجهی از این دستگاه به فروش رسیده است، ولی هنوز مشخص نیست دقیقا چه زمانی امکان رجیستری این مدل از گوشی‌های اپل در سامانه همتا فراهم می‌شود. در ادامه جدول قیمت انواع مدل‌های گوشی آیفون ۱۴ در بازار ایران را مشاهده می‌کنید:

///////////////

قیمت‌های اعلام شده در جدول بالا مربوط به ۱۵ آبان ماه است و نسبت به روز‌های اولیه ورود آیفون ۱۴ به ایران تغییر محسوسی در آن ایجاد شده به عنوان مثال اولین مدل‌های آیفون ۱۴ پرو مکس نسخه ۲۵۶ گیگابایت اواخر شهریور در بازار ایران نزدیک ۶۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شدند، ولی با ادامه ماجرا‌های مربوط به رجیستری، ارزش این مدل در برخی از آگهی‌ها تا ۴۵ میلیون تومان پایین آمده است. محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به مشخص نبودن زمان دقیق ثبت گوشی‌های آیفون ۱۴ در سامانه همتا می‌گوید «واقعاً امیدواریم مشکل رجیستری این گوشی‌ها حل شود، چون دلیل منطقی رجیستر نشدن آن را به ما نگفته‌اند. هنوز ابهام داریم که چرا آیفون ۱۳ رجیستر می‌شود، اما ۱۴ نمی‌شود. پیش‌بینی می‌شود که تا به حال حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار گوشی آیفون ۱۴ در بازار به فروش رسیده باشد، حتی اگر فرض را بر این بگیریم که ۱۰ هزار تا از این مدل گوشی موبایل دست مردم است، یعنی با ۱۰ هزار کاربری مواجه هستیم که هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ اعتماد آسیب جدی دیده‌اند.»

**سکوت دولت در خصوص رجیستری آیفون ۱۴

معمولاً رجیستری گوشی‌های هوشمند جدید پس از واردات برای فروشندگان کمی سخت‌تر از افرادی است که گوشی‌های پرچمدار را به صورت مسافری وارد می‌کنند. ولی حالا رجیستری آیفون ۱۴ نه فقط برای واردکنندگان عمده بلکه برای کسانی که این گوشی را برای مصرف شخصی خریده و به صورت مسافری وارد کردند هم تبدیل به دردسر شده است. هنوز هیچ کدام از مسئولان دولت در خصوص تعیین تکلیف رجیستری گوشی آیفون ۱۴ به طور رسمی صحبتی نکرده‌اند و اگرچه برخی از رسانه‌ها اعلام می‌کنند این گوشی‌ها از ابتدای آذرماه در سامانه همتا ثبت و فعال‌سازی می‌شود، ولی هیچ نمی‌تواند با اطمینان از این موضوع سخن بگوید.

باتوجه به تداوم شرایط موجود در خصوص رجیستری آیفون ۱۴ در ایران و نگرانی خیرداران این دستگاه‌ها انتظار می‌رود به زودی مسئولان تصمیم لازم درباره فعال‌سازی این گوشی در شبکه ارتباطات کشور را اتخاذ کنند. در همین رابطه آیدین عدالت، عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا می‌گوید «حدود ۹ ماه پیش صحبت‌هایی در خصوص ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون از سوی برخی از نمایندگان مطرح شد. در آن زمان نمایندگان مجلس مدعی بودند، چون واردات انواع کالا‌های آمریکایی در ایران ممنوع است ورود و فروش مدل‌های جدید گوشی آیفون نیز باید در کشور ممنوع شود. در همان زمان انتقادات شدیدی از سوی مصرف‌کنندگان، وارد کنندگان و اتحادیه‌های مربوطه از این طرح شد.»

**دولت در حال بررسی واکنش بازار به ممنوعیت دائمی واردات آیفون است

عدالت ادامه می‌دهد «اگرچه طرح ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون از دستور کار خارج و مورد تأیید نمایندگان مجلس قرار نگرفت، ولی در یک ماه اخیر شرایط لازم برای رجیستری گوشی آیفون ۱۴ در کشور فعال نشده است. به نظر بنده عدم امکان رجیستری آیفون ۱۴ به دلیل موضوعات فنی نیست و نمی‌توان گفت شرایط لازم برای فعال‌سازی این گوشی شبکه ارتباطات کشور وجود ندارد. در واقع هیچ محدودیت فنی برای استفاده از آیفون ۱۴ در ایران وجود ندارد. از طرفی دولت وقتی می‌خواهد محدودیتی را اعمال کند از مدتی قبل ارزیابی‌هایی از عکس‌العمل مصرف‌کنندگان صورت می‌گیرد و پس از آن در خصوص دائمی شدن آن محدودیت تصمیم‌گیری می‌شود.»

این عضو سازمان نصر تهران بیان می‌کند «در حال حاضر اعتراض‌های زیادی نسبت به اختلال در شبکه اینترنت بین‌المللی و دسترسی به سرویس‌هایی از قبیل پلتفرم‌های کاربردی وجود دارد و باتوجه به اینکه آیفون ۱۴ کالایی لوکس محسوب می‌شود و خرید آن برای همه مردم فراهم نیست گوش شنوایی برای شنیدن و رفع مشکل رجیستری این گوشی در کشور وجود ندارد. از همین رو ممکن است به تدریج دولت به این نتیجه برسد که واردات آیفون ۱۴ موضوعی ضروری نیست با ممنوع اعلام کردن واردات آن هم از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود و هم به عدم عرضه کالا‌های آمریکایی در کشور کمک می‌کند.»

**شرایط رجیستری آیفون ۱۴ احتمالاً به طور موقت فراهم می‌شود

عدالت عنوان می‌کند «این شکل از ممنوعیت برای رجیستری آیفون ۱۴ از سوی دولت تعمدی است و می‌توان آن را ارزیابی اولیه‌ای برای ممنوع اعلام کردن واردات گوشی‌های آیفون دانست. شاید دولت برای آن دسته از افرادی که آیفون ۱۴ خریداری کرده‌اند به طور موقت فرایند رجیستری را آغاز کند و تا این افراد متضرر نشوند.»

انتهای پیام/4144

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۴ نظر
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
۰
خواهشا ریجستری آیفون ۱۴ رو باز کنید من زمانی که خریدم فروشنده به من این واقعیت رو نگفت اصلا نمیدونستم آیفون ۱۴ ریجستریش مشکل داره ۶۰ تومن پول دادم واقعا پول کمی نیست
سید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
۰
شرایط از این سردرگمی دربیارید - افرادی مثل من که قانونی و مسافری وارد کردیم انتظار تدبیر منطقی داریم تا در حق ما ظلم نشه
Samaneh
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۶
۰
من میخوام بگم یعنی الان فقط مشکل مملکت ما ریجستری ایفونه؟
کاش به بقیه مشکلاتم نگاهی میکردن
دیگه تا کجا ها پا میذارن رو دلخوشی هامون
میخوان قیمت ریجسترو بالا ببرن نمیدونن چطوری بگن
این قانون مملکته ماست
اول تحریم میکنن بعد قیمت بالا میبرن که راضی باشی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸
۰
واقعا انصاف نیست که مردم بیگناه نتونن از گوشی هایی که خریدن استفاده کنن
هلدینگ شایسته