دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1401 - 12:35
حضور ۲۴۰ شرکت‌ دانش‌بنیان در نمایشگاه گیاهان دارویی

صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری محصولات گیاهان داوریی

صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری محصولات گیاهان داوریی
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی به تشریح برنامه‌ها و خدمات ارائه شده در ششمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی فراورده‌های طبیعی و طب سنتی پرداخت.
کد خبر : 811726

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، صبح امروز نشست خبری ششمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فراورده‌های طبیعی و طب سنتی با حضور مهدی سیف سهندی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

سیف سهندی در ابتدای این نشست با اشاره به برگزاری ششمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی توضیح داد: ما در این جشنواره به دنبال نمایش و عرضه فناوری‌های حوزه زنجیره ارزش گیاهان دارویی هستیم. در این حوزه شرکت‌های ۲۴۰ شرکت دانش‌بنیان، خلاق و هسته‌های فناور محصولات خود را در ۷ حوزه دارو‌های گیاهی و فراورده‌های طب سنتی، اسانس و عصاره‌های گیاهی، کشاورزی، غذایی، دمنوش و نوشیدنی‌های گیاهی، ماشین آلات و تجهیزات، آرایشی و بهداشتی محصولات و توانمندی‌های خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی وطب سنتی در ادامه افزود: در این نمایشگاه ما سعی کردیم علاوه بر ایجاد خدماتی برای معرفی محصولات شرکت‌ها، یکسری خدمات را به بازدیدکننان عمومی ارائه می‌کنیم.

سیف سهندی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های استانی در حوزه گیاهان دارویی گفت: یکی از کار‌هایی که در این دوره انجام داده ایم تلاش کرده ایم توانمندی استان‌ها را در بحث کشاورزی، زنجیره ارزش گیاهان دارویی و طب سنتی نمایش دهیم. تاکنون ۲۱ استان برای ارائه توانمندی‌های خود در بخش پژوهش، پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری، شرایط اکولوژیکی و پوشش گیاهان و صنایع گیاهان دارویی و طب سنتی اعلام آمادگی‌کردند و در این نمایشگاه حضور دارند. این توانمندی با هماهنگی استانداری‌های هر استان به نمایش گذاشته می‌شود از این رو ما انتظار داریم بتوانیم فرصت‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه معرفی کنیم.

او با اشاره به حضور هیئت‌های تجاری خارجی در این نمایشگاه گفت: یکی از اهداف مهم این نمایشگاه توسعه بازار شرکت هاست. در سنوات قبل توسعه بازار داخلی در دستورکار بود، اما امسال بازار‌های بین المللی را هم هدف قرار داده ایم و باتوجه به تلاش‌های انجام شده ۷۰ الی ۸۰ نفر از هیات تجاری و بازرگانی از کشور‌های مانند روسیه، صربستان، عراق، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، ونزوئلا، هند و. در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی ادامه داد: همچنین سعی می‌کنیم با برگزاری ۱۵ جلسه اعلام توانمندی و اعلام نیاز از طرف شرکت‌های ایرانی و خارجی تا نهایتا به انعقاد تفاهم‌نامه‌های تجاری ختم شود. علاوه بر این ۶ کارگاه تخصصی آموزشی برای شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و نوپا داریم که بتوانند با نحوه ورود به بازار صادراتی و بازار‌های بین‌المللی آشنا شوند.

سیف سهندی درباره حمایت از استارتاپ‌های حوزه گیاهان دارویی توضیح داد: پاویون سرمایه‌گذاری و شتابدهی یکی از بخش‌های مهم این نمایشگاه است که با هدف نمایش اکوسیستم نوآوری در این حوزه فعالیت می‌کند. تاکنون ۵ صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) و پژوهش و فناوری و ۱۰ شتابدهنده تخصصی فعال در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی به منظور کمک افراد دارای ایده و استارتاپ‌ها کمک کنند.

وی درباره یکی از قسمت‌های جدید ششمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: یکی از بخش‌های دیگر نمایشگاه برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان بخش میز خدمت دولت است. بخش‌های دولتی که در مجوزدهی به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق نقش دارند مانند وزارت بهداشت شامل سازمان غذا و دارو و دفتر طب ایرانی، وزارت جهاد کشاورزی شامل دفتر گیاهان دارویی، اداره کل منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع، موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، معاونت علمی و فناوری شامل مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، ستاد توسعه زیست‌فناوری و دفتر سرمایه‌گذاری و تامین مالی و صندوق نوآوری و شکوفایی همه گردهم آمده‌اند تا بتوانند به این اکوسیستم خدمت کنند.

سیف سهندی در ادامه افزود: بخش پنل تخصصی و فناوری با هدف تسهیل انتقال فناوری و بررسی چالش‌های زنجیره ارزش و ارائه راهکار‌های فناورانه ایجاد شده است.

**ویزیت رایگان مراجعه‌کنندگان در سلامت‌کده طب سنتی

دبیر ستاد گیاهان دارویی با توجه به اهمیت فرهنگسازی در این حوزه گفت: یکی از کار‌های دیگر که در دوره‌های قب هم دنبال می‌کردیم بحث فرهنگسازی و آشنایی مردم با طب سنتی و داروسازی طب سنتی و خدمات این حوزه است. به همین منظور سلامتکده طب سنتی با همکاری دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت برگزار می‌شود. مراجعه کنندگان می‌توانند با مراجعه به این بخش توسط پزشک طب سنتی به صورت رایگان ویزیت شوند و خدمات درمانی موردنیازشان را دریافت کنند. علاوه بر این مراجعه کنندگان می‌توانند دارو‌های موردنیازشان را داروخانه فراورده‌های طبیعی تهیه کنند و یا طی ۲۴ تا ۷۲ ساعت محصولات موردنیازشان را به صورت رایگان در اقصی نقاط کشور به صورت آنلاین سفارش دهند.

وی در ادامه گفت: در جشنواره دانش آموزی نیز دانش آموزان سراسر کشور طرح‌ها و ایده‌های خود در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی ارائه می‌دهند و در نهایت یکسری طرح به عنوان طرح‌های برتر برگزیده می‌شوند. بخش جدیدی که امسال اضافه شد بخش کودکان است. در این بخش با طراحی بازی برای دانش آموزان مقطع ابتدایی و کودکان خردسال خانواده‌ها و کودکان را را با گیاهان دارویی و طب سنتی آشنا می‌کنیم.  همچنین در این دوره ۵۰ گونه گیاه دارویی کشور را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهیم تا با نزدیک با این گیاهان آشنا شوند.

سیف سهندی با ارائه آماری از ارزآوری محصولات حوزه گیاهان دارویی گفت: صادرات گیاهان دارویی طبق اعلام گمرک در سال گذشته ۷۰۰ میلیون دلار  بوده است. ۲۴۰ هزار هکتار سطح زیرکشت در کشاورزی داریم ضمن آنکه ۴.۵ میلیون نفر بهره‌بردار کشاورزی داریم و به همین خاطر باید به توسعه زمین‌های کشاورزی بپردازیم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی خام فروشی را یکی از معضلات بزرگ این صنعت دانست و بیان کرد: متاسفانه ۷۰ درصد محصولات گیاهان دارویی به شکل خام فروشی به بازار داخلی و بین المللی عرضه می‌شود که برای رفع این معضل نیازمند توسعه پالایشگاه‌های دارویی هستیم تا بتوانیم محصولات خام را به فرآورده‌های مختلف تبدیل کنیم.

گفتنی است ششمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی از ۱۰ تا ۱۳ آبان برگزار از ساعت ۹ تا ۱۷ در مصلی تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته