دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1401 - 13:35
علم وسوسه انگیز و خطرات خطرناک؛

«کنجکاو» به منطقه نمکی مورد انتظار می‌رسد

«کنجکاو» به منطقه نمکی مورد انتظار می‌رسد
مریخ نورد کنجکاو ناسا به منطقه خاصی رسیده است که گمان می‌رود با خشک شدن آب و هوای مریخ شکل گرفته است.
کد خبر : 811271

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از وبگاه (تک سای دیلی)، مریخ نورد کنجکاو ناسا پس از پیاده روی در تابستان امسال از طریق یک گذرگاه باریک و ماسه ای، اخیراً به "واحد سولفات دار" رسید. این منطقه کوه شارپ که مدت‌ها به دنبال آن بوده، با مواد معدنی نمکی فراوان غنی شده است.

دانشمندان فرض می‌کنند که این مواد معدنی میلیارد‌ها سال پیش با خشک شدن آب در نهر‌ها و حوضچه‌ها به جا مانده اند. با فرض صحت این فرضیه، این کانی‌ها سرنخ‌های وسوسه‌انگیزی در مورد چگونگی – و چرا – تغییر آب و هوای سیاره سرخ از بیشتر شبیه به زمین به بیابان یخ‌زده امروزی ارائه می‌دهند.

Curiosity View of Paraitepuy Pass
نمای کنجکاو از "گذرگاه Paraitepuy": مریخ نورد کنجکاو ناسا از دوربین دکل خود یا Mastcam برای گرفتن این پانوراما هنگام رانندگی به سمت مرکز این صحنه استفاده کرد، منطقه‌ای که "گذرگاه Paraitepuy" باریک را در ۱۴ آگوست، ۳۵۶۳، تشکیل می‌دهد. سومین روز مریخی یا اولین روز ماموریت/ منبع: ناسا


سال‌ها قبل از فرود کنجکاو در سال ۲۰۱۲، این مواد معدنی توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا مشاهده شد، بنابراین دانشمندان مدت‌ها منتظر بودند تا این زمین را از نزدیک ببینند. بلافاصله پس از رسیدن، مریخ نورد مجموعه متنوعی از انواع سنگ‌ها و نشانه‌هایی از آب گذشته را کشف کرد، از جمله گره‌هایی با بافت پاپ کورن و مواد معدنی نمکی مانند سولفات منیزیم (نمک اپسوم یک نوع)، سولفات کلسیم (از جمله گچ) و کلرید سدیم. (نمک معمولی خوراکی).

آن‌ها سنگی به نام «کانایما» را برای سی و ششمین نمونه مته مأموریت انتخاب کردند و انتخاب آن کار آسانی نبود. در کنار ملاحظات علمی، تیم باید سخت افزار مریخ نورد را نیز در نظر می‌گرفت. 

کنجکاو در انتهای بازوی ۷ فوتی (۲ متری) خود از یک مته کوبشی یا چکشی چرخشی استفاده می‌کند تا نمونه‌های سنگ را برای تجزیه و تحلیل پودر کند. ترمز‌های فرسوده روی بازو اخیراً تیم را به این نتیجه رساند که برخی از سنگ‌های سخت‌تر ممکن است برای حفاری ایمن نیاز به چکش بیش از حد داشته باشند.


Curiosity View of Sand Ridges and Bolívar
نمای کنجکاو از پشته‌های شنی و «بولیوار»: مریخ‌نورد کنجکاو ناسا از دوربین دکل یا Mastcam خود برای گرفتن این پانوراما از تپه‌ای به نام «بولیوار» و پشته‌های شنی مجاور آن در ۲۳ آگوست، روز ۳۵۷۲ مریخ استفاده کرد/ منبع: ناسا


کاتیا زامورا-گارسیا، مدیر پروژه جدید کنجکاو، از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیای جنوبی، گفت: همانطور که قبل از هر مته انجام می‌دهیم، گرد و غبار را پاک کردیم و سپس سطح بالایی Canaima را با مته سوراخ کردیم. فقدان آثار خراش یا فرورفتگی نشان می‌دهد که ممکن است حفاری دشوار باشد. ما مکث کردیم تا بررسی کنیم که آیا این خطر برای بازوی ما وجود دارد یا خیر. با الگوریتم حفاری جدید، که برای به حداقل رساندن استفاده از پرکاشن ایجاد شده است، ما با جمع آوری یک نمونه از Canaima احساس راحتی کردیم. همانطور که معلوم شد، نیازی به کوبه‌ای نبود.»

دانشمندان این مأموریت مشتاقانه منتظر تجزیه و تحلیل بخش‌هایی از نمونه با ابزار شیمیایی و کانی‌شناسی (CheMin) و ابزار آنالیز نمونه در مریخ (SAM) هستند.

رانندگی دشوار

سفر به منطقه غنی از سولفات، کنجکاو را از طریق زمین‌های خائنانه، از جمله در آگوست گذشته، «گذرگاه پارایت‌پوی» شنی، که بین تپه‌های بلند مار می‌رود، طی کرد. این مریخ نورد بیش از یک ماه طول کشید تا با خیال راحت پیمایش کند تا در نهایت به مقصد برسد.

در حالی که سنگ‌های تیز می‌توانند به چرخ‌های کنجکاو آسیب بزنند (که حیات زیادی در آن‌ها باقی مانده است)، شن و ماسه می‌تواند به همان اندازه خطرناک باشد و در صورت از دست دادن کشش چرخ‌ها، به طور بالقوه باعث گیرکردن مریخ نورد شود. رانندگان رووِر باید با دقت در این مناطق حرکت کنند.


Curiosity Rover's 36 Drill Holes
۳۶ سوراخ مته کنجکاو: این شبکه تمام ۳۶ سوراخ حفر شده توسط مریخ نورد کنجکاو ناسا را ​​با استفاده از مته انتهای بازوی رباتیک خود نشان می‌دهد. مریخ نورد سنگ پودری حاصل از فعالیت‌های حفاری را تجزیه و تحلیل می‌کند. تصاویر موجود در شبکه توسط دوربین لنز دستی مریخ (MAHLI) در انتهای بازوی کنجکاو گرفته شده است/ منبع: ناسا


تپه‌ها دید کنجکاو از آسمان را مسدود کردند و به مریخ‌نورد نیاز داشتند که به دقت بر اساس جایی که می‌تواند آنتن‌های خود را به سمت زمین هدایت کند و مدت زمانی که می‌تواند با مدارگرد‌هایی که از بالای سر می‌گذرند، ارتباط برقرار کند، جهت‌گیری کند.

پس از غلبه بر این خطرات، تیم با برخی از الهام‌بخش‌ترین مناظر این مأموریت پاداش دریافت کرد، که مریخ‌نورد با یک پانورامای ۱۴ آگوست با استفاده از دوربین دکل یا Mastcam خود آن‌ها را ثبت کرد.

النا آمادور-فرنچ از JPL گفت: «ما هر روز صبح تصاویر جدیدی دریافت می‌کردیم و فقط در حیرت بودیم. پشته‌های شنی فوق العاده بودند. روی آن‌ها مسیر‌های مریخ نورد کوچک عالی را می‌بینید؛ و صخره‌ها زیبا بودند - ما واقعاً به دیوار‌ها نزدیک شدیم. آمادور-فرنچ هماهنگ کننده عملیات علمی کنجکاو است که همکاری بین تیم‌های علمی و مهندسی را مدیریت می‌کند.


Curiosity Rover 36th Drill Hole at Canaima
سی و ششمین سوراخ حفاری کنجکاو در «کانایما»: کنجکاو از دوربین دکل یا مستکم خود برای گرفتن این تصویر از سی و ششمین حفره حفاری موفق خود در کوه شارپ، در صخره‌ای به نام «کانایما» استفاده کرد. مریخ نورد مریخ لنز دستی تصویر درونی را گرفت. نمونه سنگ پودر شده در ۳ اکتبر ۲۰۲۲، ۳۶۱۲ مین روز مریخی یا همان روز ماموریت به دست آمد/ منبع: ناسا


با این حال، این منطقه جدید چالش‌های خاص خود را دارد: اگرچه از نظر علمی قانع‌کننده است، اما زمین صخره‌ای پیدا کردن مکانی که در آن هر شش چرخ کنجکاو در زمینی با ثبات قرار دارند، دشوارتر می‌شود. اگر مریخ نورد پایدار نباشد، مهندسان خطر باز کردن بازو را ندارند، در صورتی که ممکن است به سنگ‌های دندانه دار برخورد کند.

آمادور-فرنچ گفت: هرچه نتایج علمی بیشتر و جالب‌تر شود، به نظر می‌رسد که مریخ موانع بیشتری به سوی ما می‌اندازد.

اما مریخ نورد که به تازگی دهمین سال حضور خود را در مریخ جشن گرفته است و تیمش برای این فصل بعدی از ماجراجویی خود آماده هستند.

اطلاعات بیشتر درباره کنجکاو

ماموریت کنجکاو توسط آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) هدایت می‌شود که توسط موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) در پاسادنا، کالیفرنیا مدیریت می‌شود. JPL ماموریت را به نمایندگی از اداره ماموریت علمی ناسا در واشنگتن هدایت می‌کند. Malin Space Science Systems در سن دیگو Mastcam را ساخته و اجرا می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته