دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
زندسلیمی مطرح کرد؛

«جایگزین‌های پوستی» درمانی امیدوارکننده در مدیریت زخم‌های مزمن

«جایگزین‌های پوستی» درمانی امیدوارکننده در مدیریت زخم‌های مزمن
پژوهشگر پژوهشکده فناوری‌های زخم جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به اینکه حوزه جایگزین‌های پوستی یکی از حوزه‌های استراتژیک در صنعت جهانی سلامت است، گفت: این محصولات به عنوان درمانی امیدوارکننده در مدیریت زخم‌های حاد و مزمن مطرح شده‌اند.
کد خبر : 809640

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، ژورنال کلاب «کاربرد جایگزین‌های پوست در درمان زخم» با سخنرانی کاوش زندسلیمی در سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد.

وی در این نشست  به بررسی فرآیند طبیعی ترمیم زخم از چهار مرحله اصلی هموستاز، التهاب، تکثیر سلولی و بازآرایی بافت پرداخت.

زندسلیمی با اشاره به اینکه زخم‌های مزمن زخم‌هایی هستند که ترمیم آن‌ها از نظم و زمان بندی طبیعی فرآیند ترمیم زخم تبعیت نمی‌کند، خاطرنشان کرد: طبق تعریف، اگر مرحله مهاجرت و تکثیر سلولی پس از چهار هفته از ایجاد زخم آغاز نشود، زخم مزمن در نظر گرفته می‌شود. آسیب مکرر بافت، حضور میکروارگانیسم‌ها، عوامل التهابی و ماتریس متالوپروتئاز‌ها در بستر زخم، فاز التهاب را طولانی و زخم را به زخم مزمن تبدیل می‌کنند.

پژوهشگر پژوهشکده فناوری‌های زخم و ترمیم بافت یارا جهاد دانشگاهی، افزود: فراوان‌ترین زخم‌های مزمن عبارتند از زخم‌های فشاری، زخم‌های وریدی و زخم پای دیابتی که درمان آن‌ها پرچالش و بسیار هزینه‌بر است. در دو دهه اخیر جایگزین‌های پوستی به عنوان درمانی امیدوارکننده در مدیریت زخم‌های حاد و مزمن مطرح شده‌اند.

زندسلیمی ادامه داد: جایگزین‌های پوستی طیف وسیع، متنوع و ناهمگنی از محصولات سننتیک، طبیعی یا بیوسنتتیک را شامل می‌شوند که به عنوان درمان اصلی یا مکمل در ترمیم انواع زخم به کار گرفته می‌شوند. به طور کلی این محصولات با هدف محافظت از بافت در برابر آلودگی و از دست دادن رطوبت، تسهیل اتصال و مهاجرت سلول‌ها، تحریک تکثیر و تمایز سلولی و یا مشارکت در بازسازی بافت به کار گرفته می‌شوند.

این پژوهشگر گفت: با توجه به پیشرفت‌ها و موفقیت‌های کسب شده در حوزه جایگزین‌های پوستی در سال‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود اندازه بازار این محصولات طی ۷ سال آینده با نرخ رشد مرکب سالیانه ۴.۶ درصد به ۱۳.۴ میلیارد دلار در سال برسد؛ بنابراین این حوزه را می‌توان به عنوان یکی از حوزه‌های استراتژیک در صنعت جهانی سلامت به شمار آورد.

گفتنی است، در این نشست علمی، ضمن معرفی جایگزین‌های پوستی و کاربرد‌های آن‌ها در درمان انواع زخم، به ارائه مثال‌های شاخصی از انواع موفق این محصولات پرداخته شد و ساختار، ویژگی‌ها، عملکرد و کاربرد‌های بالینی آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه تهران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته