تشخیص زودهنگام ناباروری مردان با هوش مصنوعی / وقتی فناوری ایرانی از رقبای خارجی پیشی میگیرد
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا،ناباروری موضوعی است که علیرغم پیشرفتهای علمی زیاد در طی چند دهه اخیر در حال افزایش است و از میزان باروری نیز کاسته شده است. در این میان مردان دلیل ۴۰ درصد این موضوع هستند، اما به اندازه زنان به اختلالات و مشکلات ناباروری آنها توجه نشده است.
طی ۵۰ سال اخیر تعداد اسپرم مردان کاهش یافته است و همه شواهد علمی لزوم توجه بیشتر به باروری مردان را ایجاب میکند. نرخ ناباروری در دنیا نزدیک به ۱۵ درصد است در حالی که در کشور با آمار ۲۰ درصدی مواجه هستیم.
بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار زوج از مجموع ۱۷ میلیون زوج در سن باروری با مشکلاتی مواجه هستند. شیوع ناباروری در مردان سنین ۱۸ تا ۳۵ سال از شیوع دیابت در این جمعیت در ایران بیشتر است.
سبک زندگی معاصر خطر بروز ناباروری را افزایش میدهد و همچنین سن ازدواج و سن فرزندآوری نیز افزایش یافته است. امروزه لزوم استفاده از فناوریهای همگرا (بیو و فناوری اطلاعات) و بین رشتهای برای کاهش این مشکل بیشتر از گذشته احساس میشود.
اخیرا محصولی با استفاده از هوش مصنوعی توانسته است ارزیابی اسپرم را به صورت خانگی و بر روی تلفنهای هوشمند ممکن کند. فرآیندی که به غربالگری ناباروری در مردان، تشخیص سریعتر این موضوع و کاهش هزینههای نظام سلامت کمک شایانی میکند.
آزمایش اسپرم در خانه؛ غربالگری اولیه در تشخیص زودهنگام ناباروری
امروزه با گسترش استفاده از تلفن هوشمند، راه حلهایی که بتواند فرآیند آزمایش اسپرم در خانه را بدون مراجعه به مراکز آزمایشگاهی انجام دهند از نظر مردان ترجیح داده میشود. در مردان به دلایل مختلف تمایل برای انجام تست در آزماشگاه کم است و انجام این تست را یا به تعویق میاندازند یا به طور کلی انجام نمیدهند.
گجت و اپلیکیشن بر پایه هوش مصنوعی اسپو این فرصت را به مردان میدهد که با آرامش روانی و در محیط خصوصی خود نسبت به انجام آزمایش اقدام کنند و بتوانند روند باروری خود را نیز را در قالب ویدیو و گزارشهای ماهانه مشاهده و با پزشک خود به اشتراک بگذارند.
نسل جدید کلینیکهای باروری مبتنی بر داده
اپلیکیشن اسپو با تکیه بر دادههای مبتنی بر استانداردهای سازمان بهداشت جهانی اقدام به تحلیل وضعیت باروری کاربران میکند. ماموریت اسپو، ساده سازی چالشهای ناباروری در مردان و شکستن تابوی فرهنگی گفتگو در مورد ناباروری مردان است.
این گجت پارامترهای کلیدی تعداد، تحرک و شکل اسپرم را به کاربر ارائه میدهد و به عنوان یک آزمایشگاه کوچک خانگی عمل میکند. قابلیت تکرارپذیری و ارزیابی با دقت بالا مبتنی بر داده، امکان پایش بهبود باروری را برای کاربر میسر میسازد. اسپو در تلاش است تا خارج از فضای سنتی درمان ناباروری که در کلینیکها است با تشخیص زود هنگام از شیوع این بیماری جلوگیری کند.
رقیبی سرسخت برای نمونههای خارجی
واثقی در ادامه با اشاره به قیمت پایین بسیار کمتر اسپو نسبت به نمونههای خارجی گفت:گجت و نرمافزار اسپو بهصورت کاملا بومی طراحی و بر روی ۷۰۰ نمونه کارآزمایی بالینی شده است. طی دو سال فعالیت تیم تحقیق و توسعه این محصول ساخت ایران متولد شده است و رقبای خارجی آن نیز ۳ محصول آمریکایی، کانادایی و انگلیسی است که با قیمت های بسیار بالای ۱۵۰ دلاری در بازار بین الملل عرضه می شوند در حالی که اسپو با قیمت ۲۰ دلار کاملا مستعد صادرات و رقابت در بازار کشورهای «MENA» است. از طرف دیگر جنبه امنیت دادههای باروری هنگام استفاد از محصولات خارجی مطرح است که در اسپو این مورد را توانسته ایم پوشش دهیم.
ابزار غربالگری در مناطق محروم
حسین واثقی دودران مدیرعامل اسپو با بیان اینکه در بحث دسترسی به مراکز درمان ناباروری در کشور شاهد یک توزیع نامتوازن هستیم، گفت: در حدود ۴۰ درصد از مراکز درمان ناباروری در تهران هستند و دسترسی در مناطق محروم به کلینیکهای درمان ناباروری با مشکل مواجه است که در این راستا گجت اسپو در مناطق محروم میتواند کارساز باشد.
وی ادامه داد: اسپو میتواند به کاهش هزینههای نظام سلامت در موضوع ناباروری کمک شایانی کند و همچنین با توجه به نگرانیهایی که در زمینه کاهش رشد جمعیت وجود دارد، بهعنوان یک ابزار کارآمد مورد استفاده قرار گیرد.
به گفته واثقی دودران در مناطق محروم با مشکل پایین بودن اطلاعات سلامت باروری مواجه هستیم که منجر به شیوع بیشتر ناباروری در این مناطق شده است، با در اختیار قرار دادن این ابزار با قیمت پایین میتوانیم در سلامت جامعه در این مناطق نقش مؤثری داشته باشیم.
داده کاوی دیتاهای ناباروری
اسپو به دنبال ایجاد پایگاه داده مراکز ناباروری کشور، داده کاوی و تحلیل دیتاهای موجود است. در این صورت میتوان با ترتیب درست انجام آزمایشها، در هزینه و زمان برای بیمار صرفه جویی و فرآیند درمان بیماران را بهینه کرد.
همچنین میتوان در فرآیند تصمیم گیری در مورد نوع روش درمانی که بر اساس نوع علت ناباروری صورت میگیرد به پزشک کمک کرد. مرکز راهبردی فناوریهای همگرا همواره حمایت از اینگونه محصولات را در دستور کار خود قرار داده است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/