دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1401 - 16:40
کلانتری در گردهمایی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور:

کانون فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها سند دانشگاه اسلامی است/ لزوم تزریق نشاط در فضای دانشجویی+فیلم

کانون فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها سند دانشگاه اسلامی است  لزوم تزریق نشاط در فضای دانشجویی+فیلم
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: نقطه مرکزی و کانون فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها، سند دانشگاه اسلامی است.
کد خبر : 804943

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در هفتادویکمین گردهمایی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور که از عصر امروز، سه شنبه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران آغاز به کار کرده است، خاطرنشان کرد: چشم انداز معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم سند دانشگاه اسلامی است. دنبال تولید سندهای جدید نباشید. در حال حاضر کشور از تورم اسناد رنج می‌برد. نقطه مرکزی و کانون اصلی سندی ما در محیط فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها، سند دانشگاه اسلامی است.

وی خطاب به مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها اظهار کرد: از کارهای متفرقه بپرهیزید. فعالیت‌ها باید هم جهت و هم راستا باشد و در نهایت امر یک هدف را نشانه بگیرید. کارهای متفرقه ما را از رسیدن به اهداف در پایان سال دور می‌کند. باید به فعالیت‌ها، جهت دهیم که هم افزا شوند تا ثمره خود را در دانشگاه نشان دهند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: راهبردهای اسناد کلی که راهبردهای معاونت جدید است و در عین حال از راهبرد کلی گرفته شده را مدنظر قرار دهید، این راهبردها، راهبردهای تولیدی جدیدی نیست و در سند دانشگاه اسلامی دیده شده است.

وی عنوان کرد: محیط دانشگاه به طور عام و به صورت خاص فضای دانشجویی به شدت نیاز به امید و نشاط دارد. شما مدیران فرهنگی، نقطه تماس دانشجویان هستید و بدون اغراق بیشترین تاثیر در این فضا را شما دارید. بسیاری از مسائل حوزه امید افزایی به شما برمی گردد.

کلانتری با اشاره به اینکه مجموعه فرهنگی دانشگاه‌ها تجلی جلوه رحمانی دانشگاه است، گفت: این موضوع باید به جد در دستور کار قرار گیرد. بیشترین شفقت و بیشترین روابط صمیمی از ناحیه معاونت فرهنگی باید با دانشجویان برقرار شود و انتظار دانشجویان نیز این است که به نوعی مجموعه فرهنگی دانشگاه، سنگ صبور، مشاور، معین و هادی آنها باشد و زمینه و فرصتی برای کنشگری دانشجویان فراهم کنند.

وی ادامه داد: در مقام مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها جای پدر و مادر برادر و خواهر بزرگ دانشجویان هستیم. دانشجویان نیز توقع اینچنینی از ما دارند. باید برای این امر زمینه سازی شود. محتوای علمی را دانشجو در همه کلاس ها می تواند بگیرد. اما در حوزه فرهنگ دانشجویی که از سر شوق و احساس مسئولیت به مسئول فرهنگی مراجعه می کند باید این تعهد را برای کنشگری آن‌ها فراهم کنیم و باید سعی کنیم میزان خطای کنشگری دانشجو را پایین بیاوریم و جدی ترین کار پیش رو است.

کلانتری با بیان اینکه بنا به فرموده‌ مقام معظم رهبری، دانشجویان، حلقه میانی کشور هستند، گفت: تشکل‌های اسلامی، کانون‌های فرهنگی و اجتماعی و انجمن‌های علمی نیاز به بسترسازی و حمایت ما دارند یک قسمتی ارتباط با سازمان‌های بیرونی را می‌خواهند، یک قسمتی با نهادهای داخل دانشگاه، یکجا امکانات می‌خواهند، باید در فضای دانشگاه به عنوان خانواده دانشجویان، مجال کنشگری به آنها بدهیم.

وی اظهار کرد: هرگونه رفتار ممکن است، منجر به آینده مثبت و منفی برای دانشجویان شود. طبیعتا همه ما در این آینده سهیم هستیم و باید روزی حساب پس دهیم. باید از این نهال‌ها خوب مراقبت کنیم.

کلانتری در ادامه افزود: فضا، منش و ویژگی های خاص دانشجویی، متناسب با فضای دانشگاه است و در اسناد بالادستی و نیز در آیین نامه حجاب و عفاف به آن اشاره شده است و نیز توصیه نامه ای در این خصوص از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی تدوین و به مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. شما باید در همان چارچوب عمل کنید و این عملکرد متناسب با فضای دانشگاهی خودتان باشد. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه فرصت‌‍‌هایی که در مجموعه‌های دانشجویی وجود دارد، بسیار زیاد هستند، خاطرنشان کرد: امکان روییدن ایده‌ها و خلاقیت‌ها وجود دارد که تهدیدها در مقابل آن هیچ نیست. متاسفانه در شرایط استعمار رسانه ای در فضای مجازی توجهان به سمت تهدیدها رفته‌ایم در حالی که باید از گرایش‌های ناب و خاص استفاده کنیم.

گفتنی است، هفتادویکمین گردهمایی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور از امروز سه شنبه ۱۵ شهریورماه آغاز به کار کرده و تا روز پنجشنبه با برگزاری کارگاه‌ها و کميسيون‌های مختلف در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و دانشجویی ادامه دارد.

انتهای پیام/4167/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته