دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1395 - 16:17

ساخت باتری‌ ارزان‌قیمتی که با ادرار شارژ می‌شود!

محققان یک دانشگاه در بریتانیا روش عجیبی را برای ساخت باتری به کار برده‌اند. آنها باتری‌ای را ساخته‌اند که از ادرار برای تامین انرژی استفاده می‌کند.
کد خبر : 78747

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمگ، محققان دانشگاه بث با کمک محققان دانشگاه کوئین‌مری لندن این باتری را که نوعی «سلول سوختی میکروبی» (MCF) است و با ادرار کار می‌کند، طراحی کردند.


سلول سوختی میکروبی ابزارهایی هستند که از باکتری برای انجام واکنش‌های اکسیداسیون روی مواد ارگانیکی مثل پوست موز و در این مورد، ادرار استفاده می‌کنند. زمانی که واکنشی انجام می‌شود، الکترون‌ها بین مولکول‌ها و جریان الکتریسیته‌ای که تولید شده است، حرکت می‌کنند. زمانی که این واکنش در یک سیستم بسته با یک آند و کاتد ایجاد می‌شود، باتری شکل می‌گیرد.


از مزیت‌های استفاده از ادرار در سلول سوختی میکروبی می‌توان اول از همه به رایگان بودن آن اشاره کرد. علاوه بر اینکه همه جا در دسترس است و همانند زباله‌های مواد غذایی (مثل پوست موز) نیازی به صبر کردن برای تجزیه ندارد.


قبلا نیز باتری‌ مبتنی بر ادرار طراحی شده بود اما اندازه و قیمت این سلول سوخت جدید خیلی پایین‌تر است. با این حال، این سلول سوختی از جهت بازیافت مواد حائز اهمیت است و یک ماده غیرقابل مصرف را به انرژی مفید تبدیل می‌کند؛ بدون اینکه هیچ آلودگی‌‌ای نسبت به منابع سوخت‌های دیگر نظیر سوزاندن سوخت‌های فسیلی به جا بگذارد.


دکتر میرلا دی‌لورنزو، محقق در زمینه سوخت‌ها و انرژی‌های پاک در این مورد گفت: «سلول‌های سوختی میکروبی نقش مهمی در مرتفع کردن چالش‌های سه‌گانه انرژی یعنی ایمنی، ارزان‌قیمت و دوستدار محیط‌زیست دارد».


مترجم: نسترن صائبی



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته