31 فروردين 1395 - 10:27

«بانوی آبی پوش» پرده از راز و رمز ساکنان اولیه ایسلند برمی‌دارد

اخیرا محققان با تجزیه و تحیلیل رژیم غذایی و مصنوعات کشف شده به همراه«بانوی آبی پوش» موفق شدند اطلاعات جدیدی از ساکنان اولیه ایسلند به دست آورند.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceNews، در سال 1938، بخشی از اسکلت زن جوانی در یک قبر همراه با اشیائی متعلق به دوران وایکینگ‌ها کشف شد. محققان در 14 آوریل سال جاری در طی نشست سالانه انجمن انسان‌شناسان فیزیکی آمریکا گزارش داده‌اند که «بانوی آبی پوش» ایسلند از فرزندان برخی از مستعمره‌نشینان اولیه ایسلند بوده است. رشد دندان‌ها و نوع پوشش این زن جوان نشان می‌دهد، سن وی در هنگام مرگ بین 17 تا 25 سال بوده است. رژیم غذایی و مصنوعات یافت‌شده به همراه وی از جزئیات زندگی کوتاه‌مدت «بانوی آبی پوش» می‌گوید.

به گفته تینا جیکوب، باستان‌شناس زیستی از دانشگاه دورام واقع در انگلستان، هنوز مشخص نیست که آیا این زن اصالتا وایکینگ بوده یا از اهالی شمال اروپا بوده است. یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی تینا جیکوب و جو والسر از دانشگاه ایسلند واقع در ریکیاویک، آنالیزی شیمیایی روی یکی از دندان‌های این اسکلت انجام داده‌اند. نتایج این آنالیز حاکی از آن است که زن آبی پوش بین سن 5 تا 10 سالگی برای اولین بار شروع به خوردن مقدار زیادی ماهی و دیگر غذاهای دریایی کرده، در حالی که پیش از این عمدتا از گیاهان و گوشت حیوانات خشکی تغذیه می‌کرده است.

جیکوب در این‌باره می‌گوید: «بانوی آبی پوش ایسلندی نبوده است. وی اصالتا اهل جنوب اسکاندیناوی یا جزایر بریتانیا بوده است».

حدودا بین سال‌های 700 تا 1100، وایکینگ‌های دریارو از دانمارک، نروژ و سوئد در کشورهای مختلفی از جمله ایسلند ساکن شدند. این امر امکان این که «بانوی آبی پوش» همراه با وایکینگ‌ها به ایسلند آمده باشد را افزایش می‌دهد.

بخشی از فک «بانوی آبی پوش» که در روغن پارافین سبک نگهداری می‌شود

بر اساس گفته‌های جیکوب، «بانوی آبی پوش» پیش‌بندی آبی رنگ، که نام مستعار وی از آن گرفته شده است، و کمربندی از نوعی لباس نمایشی بر تن داشته است که متعلق به روش بافندگی قرن نهم یا دهم جامعه سلتیک نروژ و بریتانیا تعلق است.

وی افزود: «پیش‌بند آبی رنگ که با روشی گیاهی رنگ شده است، نمونه‌ای از لباس معمول یک زن وایکینگ بوده است».

مطالعات فیبری و شیمیایی صورت گرفته بر تار و پود این لباس نشان می‌دهد که پشم مورد نیاز برای ساخت آن از گوسفندان ایسلندی فراهم شده است.

دانشمندان اعلام کردند که تخمین سن رادیوکربن پیش‌بند، کمربند و یکی از دندان‌های این زن حاکی از آن است که وی به صورت تقریبی متولد سال 900 میلادی است. به گفته جیکوب، تاریخ‌گذاری مدارک موجود از اولین ساکنان ایسلند حدودا به سال‌های بین 871 و 930 میلادی بازمی‌گردد.

این زن درحالتی در قبر خود قرار گرفته، یک سنجاق سینه اسکاندیناوی از جنس مس در تماس با صورت وی قرار گرفته است و بدین ترتیب کمک شایان تقدیری به حفظ الیاف پوست کرده است.

بقایای استخوان و پوست ناخواسته به رنگ سبز درآمده‌اند چراکه برای محافظت در شیشه‌هایی پر از محلول نگه‌دارنده قرار گرفته‌اند. این کشفیات اخیرا برای نگهداری بهتر به محفظه‌های پر از روغن پارافین سبک منتقل شده‌اند تا از بیشتر رنگ گرفته‌شدن آنها جلوگیری شود. اکنون DNA «بانوی آبی پوش» در حال بررسی است.

مترجم: هانا حیدری