دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1393 - 11:53

مارها 70 میلیون سال قدیمی‌تر از آن هستند که فکر می‌کردیم

مطالعات جدید دانشمندان روی چهار فسیل نشان می‌دهد که مارها 70 میلیون سال قبل از آن چیزی که قبلا فکر می‌کردیم، روی زمین زندگی می‌کردند.
کد خبر : 785

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، تاکنون دانشمندان تصور می‌کردند که مارهای نخستین در دوره کرتاسه پسین یعنی حدود 94 تا 100 میلیون سال پیش می‌زیسته‌اند؛ اما تیمی از محققان بین‌المللی با مطالعات روی فسیل‌های این حیوان ادعا کردند که این حیوان قدمت بیشتری دارد.


مایکل کالدول، پروفسور دانشگاه آلبرتای کانادا، در این باره گفت: «تکامل این گروه از حیوانات که ما آنها را مار می‌نامیم، بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کردیم اما با آنالیز دوباره فسیل‌هایی که در مجموعه‌های موزه‌ها نگهداری می‌شوند، دریافتیم که قدمت مارها خیلی بیشتر از چیزی است که قبلا حدس می‌زدیم؛ چیزی حدود 143 تا 167 میلیون سال پیش».










در میان این چهار فسیل، قدیمی‌ترین فسیل کشف‌شده مربوط به خرنده‌ای 25 سانتی است که دانشمندان آن را یوفیس آندروودی (Eophis Underwoodi) نامیده‌‌اند. این فسیل در معدن سنگی در نزدیکی آکسفور انگلیس کشف شده است و به گفته دانشمندان 167 میلیون سال قدمت دارد. سه فسیل دیگر نیز از بریتانیا، پرتقال و آمریکا یافت شده‌اند.


به گفته کالدول، تا قبل از این، قدیمی‌ترین فسیلی که از مار کشف شده بود، مربوط به 102 میلیون سال پیش بود.


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

برچسب ها: فسیل مار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته