دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1395 - 14:34

ساخت نازک‌ترین LED جهان که روی پوست نصب می‌شود + ویدئو

محققان ژاپنی نوعی دیوید نوری زیستی‌‌‌ای را به‌تازگی ساختند که آن‌قدر نازک است که می‌توان آن را مانند یک خال‌کوبی روی پوست نصب کرد و تا مدت قابل قبولی هم کار می‌کند.
کد خبر : 78474

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از NewScientist، تکنولوژی‌های پوشیدنی این‌ روزها گستردگی زیادی یافته‌اند و با کارآیی که پرینترهای سه‌بعدی به این تکنولوژی‌ها افزوده‌اند، آینده روشنی را هم پیش رو دارند. میان تمامی تکنولوژی‌های پوشیدنی که اغلب بسیار گران‌قیمت است، ساعت‌های مچی هوشمند بیشترین کاربری و عمومیت را دارد و عده زیادی از علاقه‌مندان تکنولوژی این روزها از این ساعت‌ها به جای گوشی و بسیاری دیگر وسایل استفاده می‌کنند.


اکنون دانشمندان دانشگاه توکیو موفق شده‌اند نازک‌ترین نمایشگر LED جهان تا به امروز را بسازند که تنها سه میکرومتر قطر دارد و پس از نصب می‌تواند تا چند روز هم به کار خود ادامه دهد. این نمایشگر که نخستین نمونه از آن در عکس دیده می‌شود، اکنون تنها می‌تواند میزان تمرکز اکسیژن در خون شما را نشان دهد اما قابلیت بزرگ آن در جای دیگری نهفته است.


نمایشگر ژاپنی‌ها آن‌قدر نازک و آنقدر انعطاف‌پذیر است که مانند خال‌کوبی روی پوست نصب شود و هنگام انعطاف یا چرخش بدن، این نمایشگر نمی‌شکند.


در واقع اگر تیم تحقیق برای نمایش نمونه ناگزیر به نصب آن روی یک فیلم نازک نبود، تشخیص جدابودن این LED از پوست کار دشواری بود. میزان موفقیت و توانمندی این تکنولوژی به شکلی بوده است که دانشمندان امیدوارند در آینده بتوانند ساعت‌های هوشمند را از رده خارج کنند و به جای آن یک ورزشکار تمامی اطلاعات آمادگی جسمانی‌اش را کف دست خود مشاهده کند یا یک مهندس بتواند نمودارها و محاسبات خود را روی ساعدش داشته باشد.


در صورتی که تحقیق و توسعه در این حوزه با موفقیت ادامه یابد، می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نه چندان دور، تکنولوژی‌های پوشیدنی و نمایشگرهای خیابانی و خانگی، بخشی از بدن، محیط یا لوازم اطراف ما باشند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته