دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1393 - 08:24
سروش محلاتی در دانشگاه صنعتی شریف:

برخی علمای غیرشیعه با توجیه حفظ آرامش جامعه، از حرمت‌شکنی حضرت زهرا دفاع می‌کنند

مراسم تجلیل از مقام حضرت زهرا، با عنوان «بانوی اخلاق»روز دوشنبه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار گردید.
کد خبر : 7767

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این نشست که اولین برنامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف در دوره جدید فعالیت آن بود، پس از قرائت آیاتی از قرآن، با ارائه توضیحاتی از سوی دبیر فرهنگی انجمن در سالن دانشکده فیزیک آغاز گردید. وی ضمن انتقاد تلویحی از ضعف فعالیت مذهبی در دوره گذشته انجمن اسلامی، تأکید کرد که در این دوره بر فعالیت های فکری و اسلامی اهتمام بیشتری وجود خواهد داشت.


پس از آن برنامه شعرخوانی توسط محمدرضا طاهری انجام گرفت و در ادامه استاد سروش محلاتی درباره مواجهه حضرت فاطمه با معضل نفاق به ایراد بحث پرداخت.


این استاد حوزه علمیه قم ابتدا با طرح این سوال که چرا پس از وفات پیامبر(ص) حضرت زهرا(س) و همسرش مورد اذیت قرار گرفتند، به بازخوانی قطعه ای از خطبه حضرت زهرا پرداخت که حضرت فرموده بود: با وفات پیامبر بیماری نفاق آشکار گردید «ظهر فیکم حسیکة النفاق». وی ریشه انحرافات صدر اسلام را به صحنه آمدن منافقان دانست.


وی توضیح داد که بر اساس شواهد قرآنی، منافقان در دولت نبوی فعالیت‌های تخریبی فراوانی داشتند، ولی پس از آن فعالیتی علیه حاکمیت از سوی آنان دیده نمی شود، و از این جا نتیجه گرفت که جریان نفاق پس از پیامبر مجال حضور قدرت را پیدا کردند و با تزریق افکار و برنامه های خویش به رأس حکومت، از موضع تقابل با حکومت، به موضع تعامل با حکومت رسیدند. او در این باره به سخنی از امیرالمؤمنین در نهج البلاغه اشاره کرد که می فرماید: حاکمان پس از پیامبر، منافقان را برگرده مسلمانان سوار کردند.


حجت‌الاسلام والمسلمین سروش محلاتی با اشاره به این که رخنه فرصت طلبان در صف انقلابیون، و به صحنه آمدن آنان در شرایط خاص مانند خلا رهبری یک تجربه تلخ در انقلاب هاست، به جمله ای از امام خمینی اشاره کرد که با نگرانی توصیه کرده بود مواظب روی کار آمدن فرصت طلبان باشید.


سخنران مراسم هم چنین گفتگوی علامه طباطبایی با پروفسور هانری کرین را مطرح کرد که علامه، ریشه انحرافات صدر اسلام را در حضور یافتن منافقان در صحنه های اجتماعی و سیاسی دانسته است.


وی با ذکر برخی مظلومیت های حضرت فاطمه، به دفاع برخی از علمای اهل سنت از این گونه برخورد های تند اشاره کرد و از آن جمله، سخنی از ابن ابی الحدید را نقل کرد و مورد نقد و اعتراض قرار داد که گفته است: حرمت شکنی از دختر پیامبر و خانه او، در جهت حفظ آرامش جامعه و جلوگیری از بروز فتنه بوده است.


پس از سخنرانی، جلسه با پرسش وپاسخ ادامه یافت و اعلام گردید که انجمن اسلامی از عضویت دانشجویان استقبال می کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته