دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ثریا حکمت با حضور ایوبی و تعداد اندکی از سینماگران تشییع شد

مراسم تشییع ثریا حکمت صبح امروز (یکشنبه 22 فروردین ماه) از خانه سینما شماره 2 انجام شد.
کد خبر : 76664

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این مراسم که اجرای آن را کامران ملکی بر عهده داشت و با حضور حجت‌الله ایوبی، حبیب ایل‌بیگی و تعداد اندکی از سینماگران برگزار شد، علی دهکردی ضمن تسلیت درگذشت این بازیگر پیشکسوت گفت: «متأسفم در جایی که باید همواره جشن‌ها و بزرگداشت‌ها برگزار شود، ناخواسته برای مراسم غم‌انگیز و بدرقه دوستان و همکارانمان گرد هم می‌آییم.»


وی در مورد ثریا حکمت بیان کرد: «ثریا حکمت در سال‌هایی در سینما و تلویزیون کار می‌کرد که سال‌های سختی بود. هم از نظر تولید آثار هنری و هم از نظر شرایط زندگی، مثل جنگ و بمباران‌ها. اما او در آن شرایط کار می‌کرد. او سختی‌های زیادی متحمل شد و همین سختی‌ها باعث شد تا راه برای بازیگران جدید و نسل آینده باز شود. به همین دلیل برای این گونه افراد باید احترام قائل بود. یادمان باشد افرادی هستند که در این حرفه فعالیت داشته‌اند اما امروز خانه‌نشین شده‌اند. به آنها باید هر چه زودتر ادای احترام کرد.»


وی افزود: «این اتفاق‌های تلخ و رفتن‌های ناگهانی شاید برای من و دوستان دیگر زنگ خطری باشد تا کمی به فکر و یاد هم باشیم و از نظر شغلی و صنفی هم کمی دورنمای بهتری داشته باشیم. امیدوارم این تلاش‌ها که مدت‌هاست خانه سینما پی‌گیر آن است، به ثمر برسد و اسم شغل ما نیز در دفترچه‌های قانونی کشور به ثبت برسد.»


دهکردی با بیان اینکه نمی‌توان همه توقعات را از خانه سینما یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت، گفت: «امیدوارم قوانین مربوط به حمایت از شغل ما در نهادهای زیربنایی‌تری مانند مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و مراکزی که تصمیم گیرنده‌های اصلی هستند در این رابطه کاری انجام دهند که هنرمندان نیز شامل قانون و مزایای بازنشستگی شوند.»


وی در پایان بیان کرد: «من از طرف خودم و همکارانم از آقای ایوبی که اینجا هستند تشکر می‌کنم و خواهش می‌کنم این موضوع را به شکل جدی‌تری پی‌گیر باشند و این نگرانی برطرف شود تا همه ما و نسل‌های بعدی بتوانیم با آرامش بیشتری به کارمان ادامه دهیم.»


حجت‌الله ایوبی: آثاری که از این بازیگر پیشکسوت به جای مانده، صدقه جاری برای او خواهد بود


در ادامه این مراسم حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت ثریا حکمت، گفت:‌ «به هر حال آنچه که در خصوص بازیگرانی همچون ثریا حکمت و حکمت‌ها در جامعه فرهنگی و فرهیخته اتفاق می‌افتد، برای ما نیز دردآور است. ما نیز از وضعیت معیشتی آنها ناراحتیم و معتقدیم که هنرمند نباید به وضعیتی دچار شود که نیاز به حمایت ما داشته باشد، بلکه این حمایت‌ها باید به صورت قانونمند صورت بگیرد.»


وی ادامه داد: «باید تلاش کنیم تا اقدامات زیربنایی برای رسیدن به این مهم انجام دهیم و این نیاز به یک اراده و عزم جمعی دارد. از آنجایی که این اراده در بخش‌های مختلف دولت و اصناف سینمایی وجود دارد، امیدواریم قوانینی تصویب شود تا هنرمندان ما از وضعیت خود نگرانی نداشته باشند.»


ایوبی ضمن بیان اینکه مردم از بیرون بخش‌های زیبا و خوش سینما، هنر و تئاتر را می‌بینند و از مشکلات درونی آن بی‌خبر هستند، گفت: «امیدوارم با این عزمی که در دولت وجود دارد و و با همکاری که بین ما و اصناف وجود دارد راه‌هایی باز شود تا اهالی هنر نگران نباشند. بنده به عنوان کوچک‌ترین عضو این خانواده بزرگ تمام تلاشم را خواهم کرد.»


وی افزود: «به اعتقاد من آثاری که از این بازیگر پیشکسوت سینما به جای مانده صدقه جاری برای او خواهد بود. اگر ما امروز از چیزی به نام فرهنگ سخن می‌گوییم باید بدانیم آجر آجرش را حکمت‌ها بنا گذاشته‌اند و حالا به جایی رسیده که همه جهان با شگفتی، اعجاب و احترام به آن نگاه می‌کنند.»


خسرو امیرصادقی: آدمیت و انسانیت به تنهایی یک مکتب و دین است


در ادامه خسرو امیرصادقی تهیه‌کننده سینما ضمن اشاره به همکاری‌اش از سال 56 با ثریا حکمت، خاطراتی از دوران کار کردن با او مبنی بر بخشندگی و مهربانی‌اش در زمانی که به عنوان ستاره سینما مطرح بود را بیان کرد و گفت: «حرف زدن در مورد این بازیگر پیشکسوت سخت است، زمانی که خبر درگذشت او را شنیدیم و با همسرم با بغض و اندوه در مورد او صحبت می‌کردیم، همسرم جمله‌ای در مورد این بازیگر گفت که بسیار زیبا بود. او گفت: پایان یک زن. این عین واقعیت است.»


وی افزود:‌ «عزیزان من آدمیت و انسانیت به تنهایی یک مکتب و دین است. افسوس که در این زمانه خریداری ندارد. لوتی‌گری، معرفت و کمال یک دنیاست.»


وی یادآور شد: «حدود سال‌های 60 - 61 که حکمت ستاره سینما بود و 18 هزار تومان دستمزد می‌گرفت، همیشه نیمی از این پول را به عنوان انعام به کارگرها می‌داد و من همیشه به او گوشزد می‌کردم که کمی در محبت و دلسوزی به دیگران شرایط را در نظر بگیر، اما فایده‌ای نداشت و او همواره همین روند را ادامه می‌داد.»


مهدی فخیم‌زاده: زندگی همه ما یک تراژدی است


در پایان مهدی فخیم‌زاده نیز ضمن تسلیت به بازماندگان این بازیگر بیان کرد: «من در دو پروژه سینمایی با ثریا حکمت همکاری داشتم؛ او یک هنرپیشه بسیار حسی و توانمند بود و در نقش‌هایی که بازی می‌کرد بسیار از خودش مایه می‌گذاشت. او در زندگی نیز مادری فداکار بود و همواره دغدغه فرزندش را داشت و تمام تلاشش برای این بود که زندگی خوبی برای تنها فرزندش فراهم کند.»


وی افزود: «در یکی از مصاحبه‌های خانم حکمت خواندم که گفته بود: عاقبت ما قطعه هنرمندان است، نمی‌شود وقتی زنده‌ایم پولش را بدهند؟ این یک تراژدی‌ است برای این بازیگر که زندگی‌اش این‌گونه به اتمام برسد. ما نه بازنشستگی داریم و نه بیمه بیکاری؛ باید شرایطی فراهم شود تا در دوران بازنشستگی بتوانیم از پس زندگی خود برآییم. این مشکل همه هنرمندان و فعالان عرصه سینما است. امروز ثریا حکمت به عنوان یک چهره شناخته شده در سینما و تلویزیون تشییع می‌شود، اما بسیاری از فعالان در این عرصه وجود دارند که اسم و رسمی ندارند و تمام زندگی خود را برای سینما و تلویزیون گذاشتند و در نهایت در سکوت خبری و در شرایط نامناسب فوت می‌کنند.»


در این مراسم حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، جلیل اکبری صحت مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی، مهدی فخیم‌زاده،‌ حبیب اسماعیلی، علی دهکردی، اصغر همت، جهانگیر الماسی،‌ کامران ملکی، گیتی معینی، مهدی میامی، منوچهر مصیری، رضا صفایی‌پور، فرامرز روشنایی، مسعود نجفی مرتضی ضرابی و اصغر هاشمی حضور داشتند.


مراسم ختم زنده‌یاد ثریا حکمت روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ماه ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: تشییع
ارسال نظر
هلدینگ شایسته