دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 فروردين 1395 - 14:01

MIT با پرینتر سه‌بعدی ربات راه رونده ساخت + ویدئو

بخش تحقیقات هوش مصنوعی در مؤسسه تکنولوژی ماساچوست موفق شد برای نخستین بار یک ربات را به‌صورت یک‌تکه با پرینتر سه‌بعدی و با استفاده از مواد مرکب بسازد که می‌تواند حرکت کند.
کد خبر : 76352

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت MIT، پرینترهای سه‌بعدی افق‌های تازه‌ای در حوزه‌های مختلف علمی به‌وجود آورده‌اند که آخرین نمونه آن، امکان پرینت و استفاده از یک ربات کامل است. روش به‌کار گرفته شده در این تجربه، به‌ صورتی بود که بخش‌های مختلف یک ربات به‌ صورت طرح اولیه به پرینتر داده شد و با پرینت گرفته شدن پمپ‌های هیدرولیک و قطعات متحرک، این ربات آماده نصب موتور و باتری برای حرکت بود.


دنیلا راس، مدیر بخش علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی MIT، در این‌باره گفت: «این گامی مهم به سوی تولید سریع و آسان ربات‌های مورد نیاز است چراکه تنها کاری که پس از پرینت گرفتن نیاز دارید این است که موتور و باتری را وصل کنید تا ربات با پای خودش از پرینتر بیرون بیاید».


روش کار به این شکل بود که یک پرینتر تزریقی، مواد پلیمری را از روی طرح به‌ صورت قطره‌هایی که قطر آنها معادل نصف قطر موی انسان بود، تزریق می‌کرد و سپس مواد با استفاده از یک اشعه ماوراء بنفش خشک می‌شدند و بخش‌هایی که باید مایع می‌بود، به حال خود رها شدند.


با این روش طی 22 ساعت یک ربات پرینت گرفته شد که می‌تواند راه برود. البته براساس گزارش، تیم تحقیق پس از بارها تلاش و آزمودن ترکیبات مختلف از مواد گوناگون، موفق شدند پلیمر و ترکیب مواد مناسب را بیابند اما این روش برای نخستین بار امکان پرینت کامل و یک‌باره یک ربات را ممکن ساخت.


این ربات دارای 12 پمپ هیدرولیک مختلف در نقاط مختلف بدنش است که حتی ترکیبات روغنی مورد نیاز پمپ‌ها نیز با پرینتر درون آنها تزریق شده‌اند و نیازی به کار اضافه پس از پرینت نیست.


محققان امیدوارند با توسعه این تکنیک، در آینده بتوانند در مواقع اضطراری برای کمک‌رسانی و موارد دیگر، ربات‌های مورد نیاز را در اسرع وقت تولید و استفاده کنند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته