دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1393 - 10:59

نسل جدید گوشی‌های هوشمند به دنبال باتری‌های پیل سوختی

در حالی که اغلب مردم از عمر کوتاه‌مدت باتری­ گوشی­‌های هوشمند شکایت دارند، شرکت­‌های الکترونیک به فکر جایگزین کردن باتری­‌های لیتیومی با پیل سوختی هستند که نیازی به شارژر ندارد.
کد خبر : 7601

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از PCWorld، یکی از آرزوهای هر دارنده تلفن هوشمندی عمر طولانی‌تر باتری است. در حالی که پردازنده، حافظه و دیگر اجزای تلفن­‌های هوشمند در حد قابل قبولی پیشرفت کرده­‌اند، در دو دهه اخیر پیشبرد چشمگیری در تکنولوژی باتری این نوع گوشی­‌ها دیده نشده است.


افرادی که در ­فرودگاه‌ها، کافه‌­ها و دیگر اماکن عمومی در حال شارژ کردن تلفن خود هستند گواه بر عمر کوتاه باتری­ گوشی‌های هوشمند است. در حالی که مهندسان در حال نبرد بی‌پایانی با فیزیک و شیمی پایه برای بهبود بخشیدن به باتری‌های یونی فعلی هستند، دانشمندان روش دیگری برای شارژ کردن گوشی­‌ها پیدا کرده‌اند: پیل­‌های سوختی!


پیل سوختی چیست؟


پیل­ سوختی یک مبدل انرژی است که انرژی الکتریکی را به انرژی شیمیایی تبدیل می­‌کند. این تبدیل که مستقیم است از بازده بالایی برخوردار است. برعکس باتری‌­های قابل حمل فعلی، پیل سوختی نیازی به شارژ شدن ندارد و تنها به کارتریج پیل سوختی نیاز دارند.



وقتی که گاز هیدروژن از طریق غشا وارد پیل سوختی می­‌شود، الکترون‌­ها به سمت بیرون حرکت می­‌کنند. پس از خروج از پیل سوختی، الکترون‌ها با هیدروژن و اکسیژن هوا یونیزه می­‌شوند و در نتیجه محصول نهایی آب است.


رقابت جدید


مدتی است که شرکت وعده جایگزین کردن و توسعه این تکنولوژی را داده‌اند. چند سال پیش شرکت­‌های الکترونیکی تلاش کردند پیل سوختی متانولی را به بازار مصرف عرضه کنند اما این برنامه با مشکلاتی مواجه شد و به سرانجام نرسید. اما این بار تمرکز بر پیل سوختی هیدروژنی است.


در حال حاضر فقط یک نمونه از پیل سوختی هیدروژنی در بازار موجود است. نوع دیگری هم از آن در سال جاری در دسترس عموم قرار می­‌گیرد. هر دو پیل­‌های سوختی در کنگره جهانی موبایل که این هفته در بارسلونا برگزار شد، شرکت داشتند. تنها تفاوت آنها در نحوه بسته‌بندی هیدروژن به طور صحیح و ایمن برای حمل است.


شرکت انرژی هوشمند Intelligent Energy’s Upp پیل سوختی تولیدی­‌اش را در ترکیب هیدرید فلزی بسته‌بندی کرده که حاوی یک کارتریج است که همراه با یک آهنربا در پیل سوختی تولید انرژی می­‌کند. شارژ هر کارتریج برابر با 5 بار شارژ کردن باتر‌ی­های فعلی است که پس استفاده کامل از آن مصرف کننده ­می‌­تواند در ایستگاه تعویض یک کارتریج جدید تهیه کند.


در حال حاضر پیل سوختی در فروشگاه­‌های اپل کشور انگلستان عرضه شده است. هر پیل سوختی 149 پوند و هر کارتریج 6 پوند قیمت گذاری شده است.









پیل­ سوختی یک مبدل انرژی است که انرژی الکتریکی را به انرژی شیمیایی تبدیل می­کند. این تبدیل که مستقیم است از بازده بالایی برخوردار است. برعکس باتری­های قابل حمل فعلی، پیل سوختی نیازی به شارژ شدن ندارد و تنها به کارتریج پیل سوختی نیاز دارند



یکی از معایب پیل سوختی، وزن بالای آن است که به همراه کارتریج 620 گرم وزن دارد.


محصول شرکت سوئدی MyFC هیدروژنش را از کارتریج یک بار مصرف که حاوی نمک و آب است تامین می­‌کند. قیمت این پیل سوختی که هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته است 75 پوند تخمین زده می­‌شود و همچنین قیمت هر کارتریج یک بار مصرف یک پوند است که دوبار شارژ را تامین می­‌کند.


پیل سوختی شرکت MyFC ارزان‌تر و بهتر به نظر می­‌رسد اما فناوری است که هنوز خود را ثابت نکرده است. این محصول تا اواخر سال 2015 به فروش نمی­‌رسد پس باید دید که آیا با وعده­‌های داده شده تطابق دارد یا خیر.


10 سال پیش تعدادی از شرکت‌های بزرگ الکترونیکی وعده ارائه و توسعه پیل­‌های سوختی متانولی را با شعار تبلیغاتی مشابه امروزی داده بودند. در سال 2009 شرکت توشیبا یک نمونه از پیل سوختی­‌اش را برای فروش در ژاپن به نمایش گذاشت که با شکست مواجه شد.


مردم راغب به خرید آن نبودند چون تهیه متانول برای آن به سختی همان شارژ کردن گوشی با باتری قلمی و استفاده از شارژر بود. نمونه چالش‌­های نظیر این امروزه هم وجود دارد. 10 سال بعد، ممکن است تکنولوژی جدیدتر و قیمت پایین‌تر باعث بهبود بخشیدن و جذاب‌تر شدن پیل سوختی شود.


مترجم: هانا حیدری





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته