دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تاکید دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۵ هم بر طرح‌های ماندگار فرهنگی خواهد بود

از برگزاری کنگره حافظ تا استعلام اینترنتی مدارک فارغ‌التحصیلان؛ فعالیت سال ۹۴ معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی چه بود؟

تاکید حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بر اجرای طرح‌های ماندگار فرهنگی بوده است. برنامه‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 94 را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد و البته برنامه‌های سال 95 این دانشگاه را هم می‌توان در همین راستا پیش‌بینی کرد.
کد خبر : 75458

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یکی از مهمترین اقدامات معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 94 برگزاری کنگره بین‌المللی حافظ در تاریخ 15 اردیبهشت به مدت 4 روز در شهرهای تهران و شیراز و در جوار آرامگاه لسان الغیب بود که در زمره طرح حفظ و گسترش زبان فارسی و بزرگداشت مفاخر و مشاهیر است که از مهمترین طرح‌های ملی دانشگاه آزاد اسلامی است را دنبال می‌کرد.


این همایش متفاوت با سایر همایش‌های معمول و متعارف برگزار شد. حضور استاد آواز ایران، استاد محمدرضا شجریان در افتتاحیه و سخنرانی ایشان و نیز حضور استاد شهرام ناظری و اجرای موسیقی زنده در کنار آرامگاه حافظ، در آیین پایانی این همایش و همچنین شرکت استادان زبان و ادبیات فارسی از کشورهای خارجی یا استادان ایرانی مقیم خارج از کشور از ویژگی‌های همایش بود.


همچنین همایش‌ها و طرح‌های مهم دیگری مانند چهارمین دوره طرح فرهنگی «رمضان بهار قرآن»، جشنواره شیخ طبرسی دانشگاه آزاد اسلامی، بزرگداشت 2500 تن از مفاخر کشور در دانشگاه آزاد اسلامی، بیست و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی، نهمین دوره جشنواره سراسری نشریات دانشجویی کشور با عنوان «تیتر9»، هفته آفتاب مهر، همایش بین‌المللی میراث زبانی، برنامه‌های سراسری صلح و سلام و همایش‌‌های سبک زندگی بزرگان در سال 94 اجرایی شد.


حرکت ۳۰۰ واحد دانشگاه آزاد اسلامی برای شناسایی مفاخر و مشاهیر


گردهمایی سراسری کارشناسان، دبیران کانون‌های فرهنگی، مدیران مسئول نشریات دانشجویی و نمایندگان انجمن‌های علمی دانشجویی برتر در اردیبهشت 94 یکی دیگر از فعالیت‌های این معاونت در سال 94 بود.


معاونت دانشجویی و فرهنگی در بخش مفاخر و مشاهیر ۳۰۰ واحد دانشگاه آزاد اسلامی را برای شناسایی شخصیت‌های منطقه‌ای خودشان بسیج کرده است تا در حفظ حوزه فرهنگی و میراث معنوی گام بردارد.


در حوزه دانشجویی علاوه بر بازنگری در آیین‌نامه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، راه‌اندازی استعلام اینترنتی مدارک فارغ‌التحصیل‌ها و تقلیل زمان صدور مدارک و ریز نمرات و تاییدیه‌های تحصیلی از مهم‌ترین اقدامات بود. بعلاوه مراکزی تحت عنوان بازارچه‌های دانشجویی تصویب و امسال اجرا می‌شود. تکمیل طرح نقل و انتقالات دانشجویی و حذف سفرهای زائد که باعث صرف وقت و تحمیل هزینه بر دانشجویان می‌شد از دیگر اقدامات حوزه دانشجویی بود.


دانشگاه آزاد اسلامی با نهادهای مختلفی تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرد، می‌توان به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین نهادهای فرهنگی کشور مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سطح دانشگاه و دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه آزاد اسلامی- امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه آزاد اسلامی و موسسه آموزش هالی خاتم‌النبیین قم، سازمان بهزیستی کشور و... اشاره کرد.


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 94 اعلام کرد که از پایان‌نامه دانشجویی مرتبط با زندگینامه بزرگان کشور حمایت می‌کند. بعلاوه دوره‌های آموزشی کوتاه مدت فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 94 اعلام کرد که این معاونت از پایان‌نامه های دانشجویی مرتبط با زندگینامه بزرگان کشور حمایت می‌کند


در سال 94 کرسی‌هایی تحت عنوان مفاخرشناسی (راشدشناسی و امام موسی صدر شناسی) برنامه‌ریزی شد که قرار است در سال جاری برگزار شود و دومین جایزه وحدت موسوم به شیخ شلتوت و آیت‌الله بروجردی نیز در سال 95 اهدا می‌شود.


علاوه بر موارد ذکر شده این معاونت در سال 94 به چاپ و نشر آثار و نوشته‌های اساتید در کمیته تخصصی چاپ و نشر دانشگاه آزاد اسلامی، پیشبرد طرح‌های ماندگار فرهنگی، تدفین شهدای گمنام در دانشگاه‌ها، تشکیل کمیته عالی اخلاق حرفه‌ای نیز اقدام کرد.


هم‌چنین در حوزه دانشجویی دکتر طه هاشمی اعلام کرد مراکز مشاوره‌ای در واحدهای دانشگاهی ساماندهی شدند و در نهایت تدابیری جهت تسهیل در نقل و انتقالات دانشجویان واجد شرایط اندیشیده شد.


تصویب راه‌اندازی شبکه کابلی در خوابگاه‌های دانشجویی


برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآن و عترت جایزه شیخ طبرسی به آثار برگزیده قرآنی دانشگاهیان در طی 30 سال گذشته در سال 95 اهدا می‌شود.


راه‌اندازی شبکه کابلی در خوابگاه‌های دانشجویی برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی با اکثریت آرا در شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی به تصویب رسید.


طرح استاد معتمد ابتدا در واحدهای جامع و بعد واحدهای دیگر به مرحله اجرا رسید. قرار است در این طرح اساتید ساعاتی در دانشگاه حضور پیدا ‌کنند تا دانشجویان به آنان مراجعه کنند، زیرا گاهی ارتباط دانشجویان با دانشگاه بیشتر از خانواده است و استاد معتمد می تواند این خلاء را پر کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب